marți, 20 ianuarie 2009

Bine aţi venit la "Big Brother"

Astăzi dimineaţă, la ora 7:40, pe când îmi savuram în linişte cafeaua de dimineaţă am observat o aliură mânioasă a cerului şi razele de soare parcă treceau mai altfel printre norii abunzi. O dimineaţă geroasă, fără milă pentru nimeni. Am scos camera şi am captat câteva imagini pentru dumneavoastră, stimaţi cititori, pentru a vă face o idee cum arăta municipiul Bârlad văzut de undeva de sus astăzi dimineaţă la ora 7:40 .

O dimineaţă nemiloasă, cum spuneam dar care parcă totuşi zâmbea ironic.
Nemiloasă şi care nu numai că-ţi zâmbeşte ironic dar chiar îţi râde în faţă este şi legea numărul 298 din 21 noiembrie 2008, legea privind reţinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului sau de reţele publice de comunicaţie. Mamă ce denumire lungă, chiar mă dor degetele după ce am tastat întreaga titulatură pompoasă a legii. De fapt este vorba despre o lege care permite statului să ştie oricând despre oricine câte telefoane a dat într-o zi, la ce oră, din ce locaţie şi cui. Mai mult decât atât, poate şti şi locaţia persoanei apelate precum şi numele acesteia. Întregul text al legii, pentru cine are răbdarea necesară, poate fi studiat aici.
Această lege practic netezeşte calea organelor statale spre anchete mult mai amănunţite şi spre unele încălcări (chiar grave) ale drepturilor omului.
Totuşi, această lege are rolul mai degrabă de a spori impactul psihologic şi de a ajuta la manipularea în masă întrucât aceste lucruri prevăzute de către prezenta lege sunt oricum nişte fapte reale ce s-au întâmplat şi în trecut.
Începând de astăzi, toţi furnizorii de telefonie fixă şi mobilă vor trebui să finanţeze, pe banii lor, umplerea bazei de date cu toate apelurile telefonice efectuate sau primite de proprii utilizatori.
Nu este o mare brânză. Acest lucru se întâmpla şi mai de demult, diferenţa făcându-se doar că dacă statul vroia să ştie ceva trebuia să obţină mandat judecătoresc (o formalitate în multe cazuri) şi apoi firma respectivă acorda orice date.
Legea prevede CLAR că nu se va înregistra şi conţinutul apelurilor (îţi dai seama ce server trebuie să ai ca să înregistrezi atâtea milioane de apeluri telefonice pe zi?) şi că după 6 luni aceste date vor fi şterse definitiv.
Spre exemplu la Romtelecom se întâmplă asta încă de prin 2002, lucru ce poate fi confirmat de orice angajat Romtelecom (desfăşurătorul de apeluri), cu diferenţa că dânşii ştergeau la 3-4 luni după ce clientul fie plătea factura restantă, fie postul său telefonic era desfiinţat iar datele treceau la firme recuperatoare.
Fostul Connex, actualul Vodafone proceda aşa încă de pe vremea când eu însumi am devenit client al lor, adică de prin 2004.
Cert este că nu e o noutate. Scopul acestei legi este, în opinia mea, mai mult de a putea deservi scopurilor de şantaj la nivel înalt şi de a obişnui populaţia cu ideea că este urmărită pas cu pas şi învăţată să gândească mai puţin şi să fie supusă. (Apropo, aşa ceva se întâmplă în Statele Unite încă de acum 10-15 ani)
Există desigur multe aspecte ale acestei complexe probleme însă ceea ce mă deranjează pe mine cel mai mult este faptul că oricând pot deveni suspect în orice anchetă.
Cei care spun că persoanele deranjate de această lege sunt doar cei care au ceva de ascuns sunt cei care deja s-au integrat în această societate apatică şi condusă de al ei sistem totalitar "ierupean".
Din lege, cel puţin după cât am studiat-o eu, nu reiese nimic despre consecinţele unei eventuale publicări "accidentale" a unei astfel de liste. Mie unul nu mi-ar conveni să mă văd pe prima pagină în vreun ziar că vai de mine astăzi am apelat 40 de numere de telefon... oare ce-am vorbit?
Cum credeţi că s-a simţit americanca dată pe toate posturile din lume pentru că a trimis 15000 de SMS-uri într-o singură lună ?
Mă simt nevoit să mă repet, nu este o noutate decât faptul că acum sunt obligaţi cu toţii să facă asta în vreme ce până acum situaţia era uşor mai permisivă.
Începând din luna martie a acestui an, va intra în vigoare întregul text al legii care obligă şi furnizorii de Internet să monitorizeze traficul. Astfel statul va şti la ce oră m-am conectat eu la Internet, la ce oră m-am deconectat şi la ce oră am intrat pe site-ul X.
Din nou se spune că nu este o încălcare a intimităţii pentru că nu se va stoca şi conţinutul site-urilor vizitate sau conţinutul e-mail-urilor trimise.
Din câte ştiu eu, acest tip de date erau deja reţinute de Romtelecom încă de la demararea programului lor ADSL, de către RDS dar şi de unii provideri mici care îşi monitorizau îndeaproape utilizatorii. Aş vrea să dau un exemplu şi aici dar având în vedere că locuiesc în Bârlad, prefer să nu.
Vreau să vă întreb şi pe dumneavoastră, stimaţi cititori, ce părere aveţi despre asta? Vă convine faptul că cineva acolo sus (dar nu Dumnezeu) ştie ce faceţi la tot pasul? Cine ne protejează de cei care ne "protejează" ?
Este trist că s-a ajuns aici dar din păcate legea are susţinători frenetici cu gândire "ieuropeană" şi este greu de crezut că se va mai schimba ceva.
După camerele de filmat de pe străzi şi camerele de filmat din unele şcoli, acum vine asta. Ce urmează oare? Rămâne de văzut.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails