joi, 29 ianuarie 2009

"Câte bordee atâtea obicee"

Probabil că ştiţi cu toţii că în minunata noastră ţară tocmai s-a schimbat guvernul. Ce? N-aţi realizat nicio schimbare în bine? Dar cine-a spus c-ar trebui ?
Una din problemele fiecărei schimbări de guvern este împărţeala portofoliilor. Adică, mai pe româneşte, ce caşcaval îmi dai mie, ce caşcaval îţi opreşti tu, cine pe cine controlează, etc, etc...
Se ştie că portofoliul de la Educaţie a fost repartizat partidului recent revenit la culoarea-i de baştină, roşie. Partidul Roşu a desemnat pe post de ministru pe doamna Ecaterina Andronescu la recomandarea ilustrului profesor academician lingvist Marian Vanghelie "Almanahe".
În 12 ani de când sunt prins în acest sistem de învăţământ aflat etern în tranziţie am văzut atât de mulţi miniştri efectuând schimbări încât le-am pierdut şirul.
Mai întâi, în 1998, se scotea sistemul cu note din învăţământul primar şi se introducea sistemul cu calificative despre care doar bunicul meu la 75 de ani mai auzise căci în anii '30 se practica un sistem similar. Modificarea s-a făcut "brusc, instantanee şi deodată" căci uitându-mă în carnetul de elev de atunci am medii exprimate în numere în clasa I şi medii exprimate în "B" şi "FB" în clasa a II-a. Mărturisesc că nici acum n-am priceput cum calculezi media din astfel de calificative. Dacă ai doi de "B" şi un "FB" e logic să fie "B"... dar dacă ai un "I"(NS) sau un "S", doi de "FB" şi un "B" cum calculezi media ? Sistemul cu note de la clasa a V-a încolo e relativist, dar cel de la I-IV e "avangardist", vorba unui coleg de clasă.
Pe urmă, în cursul anului 2001, am decis să susţin un examen de intrare la clasele de gimnaziu ale singurului colegiu naţional din judeţ. L-am susţinut, am intrat(în primii 10 dacă mai contează în vreun fel) dar după aia am văzut că în cele două clase de a V-a formate nu erau întocmai cei admişi pe listele pe care eram şi eu. Ba chiar s-au transferat în cursul primului semestru, evitând astfel examenul. Frumos nu ?
În 2003 se extindea numărul de probe la Bacalaureat, dar pe mine nu mă afecta că mai era destul până atunci... însă se punea problema reducerii din stufoasa programă pentru examenul numit atunci Examenul de Capacitate... o reducere care a dat peste cap minţile elevilor care studiaseră serios până atunci dar şi profesorii care o bună perioadă au fost bulversaţi neştiind ce să predea şi ce nu (ca în România... se dă acum legea şi metodologia la anu'... şi la mulţi ani uneori).
În decursul anului şcolar 2004-2005 s-a vorbit mult despre nesusţinerea examenului de Capacitate şi admiterea elevilor în licee pe baza mediilor. Până la urmă i-a fost schimbată denumirea în Test Naţional şi s-a intrat pe baza mediei de la acest test plus media din clasele V-VIII împărţit la doi !
Mie mi s-a părut neechitabil însă ce-a urmat a fost groaznic.
Acum nu se mai dă examen în clasa a VIII-a ci teze cu subiect unic în clasele a VII-a şi a VIII-a. Grozav. Adică nu mai evaluăm elevii o dată şi bine ci de patru ori dar... mai subţirel.
Un distins profesor exclama a lehamite în decursul anului trecut şcolar: "Ţara vă vrea proşti !". Da... cam aşa e din păcate. Uitându-ne de exemplu la subiectele date la matematică la teza cu subiect unic pe semestrul I la clasa a VIII-a anul acesta, nouă, celor care au susţinut "Testul Naţional" ni se par o glumă.
Nu sunt eu un geniu în matematică şi cu siguranţă nu toţi din generaţia celor care au susţinut examen de capacitate sau test naţional sunt genii în matematică însă nivelul era cu siguranţă net superior.
Tot prin 2003 apăruse şi un sistem de notare (chipurile pentru a elimina relativismul) pe care erau obligaţi profesorii să-l aplice atunci când acordă note elevilor. Îmi amintesc că profesorul de fizică de la acea vreme ni-l citise pentru ca mai apoi să-l încadreze în categoria "O porcărie! N-o fi dreacu chiar aşa de negru!". Dacă profesorii ar fi notat după acel sistem probabil că am fi avut jumătate din elevi premianţi şi cealaltă jumătate corigenţi. Era mult mai uşor să iei 10 decât 5! Clopotul lui Gauss sigur nu putea fi îndeplinit!
Şi ajungem în sfârşit la zilele noastre. Uitându-mă pe antena 3 la emisiunea "În gura presei", realizatorul a citit o ştire pe care m-am grăbit mai apoi s-o caut pentru a o studia în detaliu.
Conform ziarului Cotidianul, Ecaterina Andronescu vrea să schimbe, din nou, sistemul de desfăşurare a Bacalaureatului. Conform antena3.ro numărul de probe va fi redus de la 7 la 3!
Aşa mamă ! Reduceţi tot ca s-ajungem ca americanii când om fi puşi să ne arătăm ţara pe harta lumii s-o căutăm prin Asia !
Doamna "ministresă" a ţinut să sublinieze că modificările nu vor fi aplicate anul acesta. Bun, deci să zicem că generaţia mea "a scăpat". Dar cei care acum sunt clasa a X-a probabil că vor învăţa pentru noul sistem odios de desfăşurare a examenului de maturitate.
Aşadar, vor fi scoase subiectele "de pe net", se va reduce la doar trei materii şi, probabil, vom vedea din nou tipi "de treabă" la colţul centrului de examen dispuşi să ne vândă subiectele ce urmează a fi date.
Se vehiculează chiar ideea de a se susţine acest examen în Universităţi pentru a evita fraudele. Daaaa! Cum să... NU ! Şi cine plăteşte cheltuielile ? Raportându-mă la judeţul Vaslui ştiu sigur că există cel puţin 300 de elevi care fac un efort financiar pentru a urma cursurile unui liceu într-unul din obscurele oraşe ale judeţului. Credeţi că acel elev îşi va putea permite un drum până la Iaşi sau Galaţi ?! E drept că acum sunt Universităţi şi la Vaslui... mare meteahnă şi cu astea.
Cert este că indiferent cum ai privi problema... trebuie să lucrezi în Ministerul Educaţiei ca să nu observi că problema izvorăşte din interior.
Ce-o mai fi... om mai vedea. Dar la ceva bun eu unul nu mă aştept. Deşi fără legătură directă cu educaţia, cântecelul următor se potriveşte:


Victor Socaciu - Mama Lor

6 comentarii:

  1. stii... chiar ma gandeam daca aceasta ecaterina andronescu a lucrat in invatamant sau doar a aparut ca o panselutza ca ministru, am ramas uimita cand i-am vazut cv-u' pe wikipedia... si totusi nu inteleg de ce ia numai decizii proaste...

    RăspundețiȘtergere
  2. bordéi s. n., pl. bordéie
    OBICÉI/ĩuri n. 1 =Însuşire dobândită cu timpul prin practică şi devenită trăsătură caracteristică; obişnuinţă; deprindere. ♢ A avea ~ (sau ~ iul) a obişnui. 2) Lege nescrisă, consfinţită de tradiţie, care este proprie unui popor sau unei comunităţi de oameni; datină; cutumă. ♢ Câte bordeie, atâtea ~ ie fiecare cu tradiţiile sale. De ~ în mod obişnuit; de regulă. Ca de ~ ca întotdeauna. /

    RăspundețiȘtergere
  3. @Lyna: Nu-i iau apărarea doamnei Andronescu însă nu totul pleacă de la ministru. Sunt unele decizii luate în interiorul partidului din care face parte ministrul sau în interiorul sistemului. Şeful nu ştie întotdeauna tot ce se întâmplă pe scările ierarhice inferioare din sistem.
    Totuşi, dânsa a mai fost ministru al educaţiei. N-a strălucit dar parcă sistemul a fost mai stabil decât în guvernarea 2004-2008.
    Acum se află sub un papuc mai mare şi este presată să importe şi norme "ieuropene"...

    RăspundețiȘtergere
  4. Pentru anonim: Îţi mulţumesc pentru atenţionare însă sintagma provine din folclor ! Am pus totuşi ghilimele la titlu pentru a sublinia acest lucru.

    RăspundețiȘtergere
  5. Vreau sa spun ca am fost atras de aceste comentariu de nota 10. Muzica se potriveste ca o manusa. Sincer nu stiu la ce sa ma astept peste 2 sau 3 ani. Acest minister ma face sa inteleg ca orice elev de liceu trebuie sa faca o curba brusca dupa legile prost gandite.
    Nu e rau cu 3 materii dar sa nu te apuci sa inveti 7 si apoi te trezesti ca dai la trei si nu pica nimic din ce ai invatat. Iar subiectele, par destul de realist si cred totusi ca vor mai aparea pe net si dupa legea respectiva.

    RăspundețiȘtergere
  6. Ideea cu 3 materii, dar cu dificultate sporită mi se pare bună. Una la mână, diversitatea domeniilor spre care se optează este mult mai mare față de acum câțiva ani, deci nu văd de ce să obligi un elev să învețe la toate acele materii timp de doi ani, când ar putea să își cultivele alte talente, care îl vor ajuta pe termen lung, mai ales că ar trebui să se pregătească și pentru admitere. Asta nu înseamnă că sistemul e bun, dar aplicat cum trebuie cred că ar fi mai util populației. Treaba cu calificativele a fost o imbecilitate, dar era numai pentru 1-4, ce contează? Și vrei să spui că nu cheltuie deloc când se organizează BACul sau capacitatea în 7 locuri în acelși oraș, păi profesorii supraveghetori nu fac muncă voluntară, personalul auxiliar care ghidează elevii, care pregătește sala. Ar fi doar concentrată cheltuială, nu cred că ar fi mult mai mare, dar ar fi neplăcut pentru elevi și sper să nu se pună în aplicare.

    Oricum, ca să îți împrumut o expresie; sistemul de învățământ este de porc rău din toate punctele de vedere și nu face niciun efort spre cultivarea individului, după cum ai remarcat și tu, ci se dorește mai degrabă distrugerea oricărei zvâcniri de inițiativă. Deabea aștept să scap.

    RăspundețiȘtergere

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails