vineri, 13 februarie 2009

Bârladul - oraş orwelizat

La o zi după prezentarea raportului de ţeapă al comisiei de autoritate şi control a U.E., frumoasa urbe bârlădeană se prezintă (deja) într-un aspect "ieuropean". Şi cum altfel decât orwelizat cu camere peste camere şi deasupra alte camere.
Băi tată deci pe strada Republicii nu poţi să ieşi la plimbare căci sigur eşti vazăut de suficiente camere încât să poată fi făcut un montaj cu drumul tău dintr-un capăt într-altul al oraşului.
Toate magazinele, băncile şi instituţiile ce-şi au sediul pe strada ce taie oraşul în două sunt dotate cu camere video exterioare.
Practic, nu ai pe unde să treci sau să vorbeşti ceva cu cineva fără ca o dânsa din poza de mai sus să nu te vadă şi să stocheze imagini detaliate cu faţa-ţi.
O să spuneţi că este pentru hoţi şi că până la urmă este pentru siguranţa noastră. Daaaa! Siiiiigur că... NU !
Să vă povestesc un caz real. Un pletos mic a fost pocnit zdravăn de "nişte unii" mai mulţi şi uşor tuciurii la faţă pe motivul că i-a călcat pe umbră (eu eram la 40-50 de metri în spate). După ce l-au pocnit au mers mai departe şi i-a durut în trei litere. Atenţie! AU MERS, nu au fugit. Nu s-au sfiit nicio secundă de camerele de "luat vederea" de mai peste tot.
M-am dus la pletosul mititel proaspat pocnit, am observat că nu este rănit, după care am sunat la marele serviciu 112 unde m-a ţinut de vorbă 6 minute ca să-mi facă legătura la Poliţia Bârlad(cred că era mai eficient să sun direct pe numărul de fix al Poliţiei Bârlad... dar în fine...). Îmi face legătura la Poliţia Bârlad unde mai stau vreo 5 minute de vorbă cu ofiţerul de servici.
Incidentul s-a petrecut anul trecut iar locul se află la mai puţin de 300 de metri de secţia de Poliţie. Într-un final pricepe unde e locul de desfăşurare şi după alte 3 minute ajunge o maşină pe care scria "AITILOP"(da, ştiu, Poliţia invers ca să se vadă-n oglinda retrovizoare).
Le explic faptul că cetăţenii de etnie rromă au mers tot înainte şi că pot fi ajunşi din urmă şi totodată, dacă tot e zonă Orwelizată, se pot prelua imaginile de pe o cameră de luat vederea amplasată undeva în zona unde s-a petrecut evenimentul.
Răspunsul poliţiştilor a fost: "Apoi dom'le dacă e chestie de-acu un sfert de oră, cine ştie pe unde-or fi. Cât priveşte camera de luat vederi durează mult până obţinem înregistrarea. Veniţi mâine la poliţie şi faceţi o plângere." Dumneavoastră aţi mai fi avut ceva de spus ? Eu unul am avut senzaţia că n-am auzit bine.
Încep şi-i explic poliţistului că asta ar cam fi treaba poliţiei ... etc. etc..... dar sunt întrerupt de pletosul pocnit care-mi spune "Lasă-i bă, dă-i în (nişte cuvinte ce nu pot fi reproduse), că-n grija lor nici prafu' nu-l muţi 10cm mai încolo. Las' că-mi sun nişte prieteni din zona (nu are sens să dau nume)".
De ce am povestit asta ? Am povestit-o ca să arăt că supravegherea video are un cu totul şi cu totul alt scop decât "siguranţa noastră"! Eventual poate "siguranţa lor"... dar a noastră în niciun caz.
Ia să-l fi pocnit pe domnul poliţist pentru răspunsul porcesc pe care mi l-a dat... să fi văzut ce repede se obţineau înregistrările.
Iată şi câteva alte exemple de locuri din Bârlad bine Orwelizate.
De exemplu zona de la Hotel Moldova şi până la Casa de Cultură a Sindicatelor este blindată de camere... unele din ele foarte bine mascate!
Scuarul din faţa primăriei este urmărit milimetru cu milimetru.
Pe unele dintre ele le observasem mai de demult dar acum cel puţin sunt enorm de multe.
Mă simt uneori ca-n gara de Nord (probabil cel mai orwelizat loc pe care l-am văzut vreodată) !
Asta mi se pare mie cea mai de porc.
Am pus mai întâi această poză pentru a arăta poziţia foarte clară a camerei... adică "în jos".
Când am vrut să iau din acest unghi un cadru mai clar... a ieşit un nene şi se tot uita insistent la mine.
Am băgat aparatul de fotografiat în buzunar, am traversat strada şi am făcut o altă poză:

Observaţi aşadar că frumoasa cameră de luat vederea amplasată pentru siguranţa noastră, a tuturor, vede foarte bine ce tastezi la bancomatul respectivei bănci. Păi unde mai e siguranţa mea dacă tu îmi vezi codul PIN la card ???!!!
Orice angajat al băncii poate face următoarea mutare: Vede un PIN, se uită la oră, caută în baza de date ce număr de card şi al cui era cardul de pe care s-a extras la ora X... după care poate să creeze o clonă şi să se apuce de scos bani...
Vă daţi seama că lucrând la bancă este şi mai uşor.
O altă problemă este aceea că înregistrările pot fi văzute şi de alţii. De exemplu eu ştiu ce număr de card au unii oameni,... dar nu le ştiu codul PIN. Dar dacă îi văd extrăgând bani şi tastându-şi PIN-ul... oare nu pot să extrag şi eu bani ? De ce nu ?
Ideea este că mersul pe străzile lăturalnice s-ar putea să se dovedească o idee mult mai sigură.
Supravegherea video mă face mai degrabă să mă simt crispat decât în siguranţă.
Nu-i destul că oraşul e mic, mai trebuie şi Big Brother !
Iată că filmele SF de acum câţiva ani încep încet încet să nu mai fie SF iar realitatea descrisă în filme precum Eagle Eye sau Demolatorul să fie chiar depăşite !
La final vă invit să ascultaţi un cântecel despre frumoasa noastră ţară în interpretarea lui Victor Socaciu.


Victor Socaciu - Mama Lor

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails