duminică, 22 februarie 2009

Numai în România: Drumul cu trenul până la Galaţi, o adevărată provocare

Vă spuneam că Vineri, 20 februarie anul curent mă voi deplasa la Galaţi pentru a urmări un concert al formaţiei Trooper.
M-am urcat în trenul personal 7656 din direcţia Bârlad cu destinaţia Galaţi pregătit pentru 4 ore şi un minut de plimbat cu trenul.
Prima staţie ? Griviţa. A doua staţie ? Bălăbăneşti.
Pleacă trenul din staţia CFR Bălăbăneşti şi după numai 1 minut o frână de i-a dat cu capul de pereţi pe cei ce stăteau în picioare opreşte trenul în mijlocul câmpului.
Staţia CFR Tarlaua lu' Şefu? Întreb eu ironic ştiind că se practică acest sistem al micilor înţelegeri. Nu. Nu era asta.
Linia înzăpezită nu avea cum să fie căci nu ninsese chiar atât de abundent.
Văzusem pe la vagonul al treilea vreo trei persoane luate bine de aburii licorilor lui Bachus şi credeam că vreuna din ele s-a sprijinit de semnalul de alarmă. "În 20 de minute maxim se rezolvă" (era 14:30-14:35 cel mult) zic eu.
Pe la 15:00, mai precis pe la 15:10 decid să ies din compartiment să văd de ce nu mai pleacă, mai ales că-i văzusem pe toţi angajaţii CFR din tren că alergau spre vagonul 1 răcnind cât îi ţinea gura "Faceţi loc vă rog !".
Am văzut vreo câţiva călători coborâţi şi uitându-se spre locomotivă dar speriat de toate cele -11 grade celsius de afară şi vântul care sufla cu putere accentuând senzaţia de frig, scot doar mâna cu tot cu aparatul de fotografiat şi fac poza din stânga scrisului.
Era clar: Urma o lungă perioadă de aşteptare în mijlocul câmpului.
Nu vedeam clar ce şi cum luase foc dar deja începusem să fiu neliniştit şi să am un limbaj deloc academic la gândul că voi întârzia la concert...
Cobor şi eu din tren şi mă duc spre locomotivă ca să filmez:

Locomotiva fabricată în anii '70 la Electroputere Craiova luase foc, cel mai probabil de la un scurtcircuit.
Trecuseră aşadar cam 35 de minute şi nici pompierii nu sosiseră, doar un extinctor de la un vagon fusese luat şi nici locomotiva nu fusese desprinsă de restul garniturii de tren (primul punct din procedura CFR în astfel de cazuri). Fain nu ?
Mă duc la şeful de tren şi-l întreb ce vom face iar dânsul îmi răspunde: "Nu ştiu domnule că eu, unul, nici nu ştiu cum sie prociediazî în cazuri di iestea". Din acel moment mă revolt şi-l întreb cât are kilu de morcovi şi dacă nu cumva lucrează la aprozar căci ăsta nu-i răspuns de şef de tren la CFR. Pentru mine era clar: Incompetenţa era cuvântul de ordine.
Erau 5 angajaţi CFR, două doamne şi trei domni. Una din doamne sugera bine că ar trebui chemaţi totuşi pompierii de la Bârlad (fiind la doar 15km de Pompieria din Bârlad) dar dânsele nu aveau niciun cuvânt de spus în faţa şefilor (inclusiv a domnului care nu ştia cum se procedează).
Întreb în stânga şi dreapta şi aflu că se gândeşte lumea să cheme pompierii de la Bereşti căci de 2km intraserăm în judeţul Galaţi. Bereştiul se afla la cam 40 km de locul accidentului dar... ce conta ? Chemăm din judeţul în care ne aflăm! În virtutea democraţiei şi a descentralizării !
Dau telefon la 112 şi, deşi eram al treilea care suna de la acest incident, eram primul care vorbea "coerent şi ştia de ce sună" aşa cum îmi spunea doamna dispecer de la numărul unic european.
Le explic clar celor de la 112 unde este incidentul, ce drumuri de acces sunt, le descriu că trebuie să meargă prin câmp pentru a ajunge să stingă incendiul, de unde să părăsească drumul pompierii, în fine... toate cele ce trebuiau spuse încă de şeful de tren când a sunat (dacă a sunat).
Sunt rugat să răspund în caz de voi fi sunat din nou pentru alte detalii.
Apoi sun la Antena 1 Vaslui şi dau aceleaşi detalii iar redactorul şef se urcă în maşină pentru a veni într-un suflet la locul accidentului.
La scurt timp sunt sunat de directorul Antena 1 Vaslui care mă roagă să-l ţin la curent pe redactorul şef ce se afla deja în drum spre mine şi să iau cât mai multe imagini.
Între timp mă mai sunau prieteni care aflaseră de problemă. La un moment dat aude unul din angajaţii CFR cum eu spuneam la telefon "Mă scuzi că ţi-am respins apelul dar vorbeam cu directorul de la Antena 1 Vaslui".
În secunda doi toţi aveau o viteză la dat telefoane şi anunţat în stânga şi-n dreapta de numa' numa'. Simpla pronunţie a presei şi deja punea lucrurile în mişcare. Treaba în România se face de frică nu din conştiinţă.
Între timp mai sun la I.S.U. Galaţi (care aflau de incident de la mine după ce văzuseră ştirea şi pe Mediafax). Agenţia de presă a consemnat greşit ora dar asta-i altă poveste.
Pe la 15:40 sosesc pompierii din oraşul Bereşti:

Normal că a durat mult, probabil ar fi ajuns mai repede dacă ar fi venit de la Bârlad. În fine.
Îşi descarcă ei sculele după care asist la o fază veritabilă de cascadorii râsului.
Se urcă un pompier în locomotivă şi constată ca nu poate ajunge la motoare din cauza fumului gros şi cel mai indicat ar fi spargerea geamului şi aruncarea cu spumă pe acolo. Deloc o idee rea numai că se încerca spargerea acelor geamuri cu... pietre. Nu mă credeţi nu? Ia uite-i mâncai-ar tata:

Vă mărturisesc sincer că de-aici încolo depun eforturi să nu transform acest articol într-unul de tipul "Sindromul Tourette".
După ce am încheiat filmarea de mai sus răcnesc la pompieri că maşina lor este dotată cu târnacop, ciocan şi topor şi că ar fi mai util pentru spargerea unui geam securizat folosind una din acele unelte şi nici într-un caz nişte pietre de câţiva centimentri cubi.
Într-un final se aude "Băi da' să ştii că nu zice rău băiatu' ăla!". Vai tu ! Geniule !

Cel care ne ruga să mergem mai în spate avea să mă ameninţe că dacă-i folosesc imaginea public o să mă târâie prin tribunale până când îmbătrânesc. Să am grijă că el face Dreptul şi ştie ce zice.
Să dăm citare: (2)Fotografierea sau filmarea din locuri publice a exteriorului unui imobil cu destinatia de locuinta, resedinta sau casa de vacanta, apartinand oricarei persoane, nu constituie infractiune. (Codul penal, art. 209)
Nelămuriri ? Eram în loc public iar eu am pozat exteriorul trenului. Punct.
Reuşesc mai apoi să stingă incendiul şi, încetul cu încetul, pe măsură ce se apropia şi presa de locul incidentului, încep să-şi facă apariţia la faţa locului câţiva Poliţişti de la TF Bereşti, vreo doi inspectori şi... în fine.... câţiva superiori anunţaţi probabil de către Mediafax sau de superiorii lor în urma apelurilor mele disperate la autorităţile din Galaţi.
În toate conversaţiile dintre ei mă înjurau în continuu pentru c-am dat telefoane şi mai ales pentru c-am anunţat şi presa.
Un domn, fost angajat al CFR, îşi dădea cu părerea: "Probabil c-au furat motorină la plecare şi nu au securizat bine rezervorul şi de-asta a luat foc". Nu a vrut să discute oficial despre asta aşa că rămâne doar zvon.
Totuşi, din moment ce fugeau, vorba aia, ca Dracu' de tămâie de cameră şi de mine care dădeam telefoane după telefoane eu cred că ceva totuşi aveau de ascuns. Dar să nu facem supoziţii gratuite.
Cobor din nou din tren după o altă transmisie către Antena 1 cu actualizările de la faţa locului şi mă duc să-i filmez pe toţi cei implicaţi în rezolvarea incidentului şi mai apoi, eventual, să-i întreb, totuşi în cam cât timp ajungem la Galaţi sau Bârlad având în vedere că era deja cam ora 17:00 (!!!!). Ia uitaţi-le reacţia:

Mai zi ceva ! Asta e demnă de "România Totalitară" pe bune că nu !!!!
Până la urmă a venit tot o locomotivă de la Bârlad şi a tractat garnitura de tren înapoi la Bârlad. Locomotiva urma să fie lăsată acolo pentru a fi tractată de o maşină de la Galaţi căci "e jurisdicţia lor dom'le". M-am dus, fără cameră, şi am răcnit la ei să ia tot şi să mergem o dată la Bârlad căci nu de alta dar eu totuşi vreau neapărat să ajung în timp util la Galaţi.
Exact când a ajuns cel de la Antena 1 la faţa locului, şi trenul a "luat-o din loc" înapoi către staţia CFR Bârlad. M-a sunat şi mi-a spus că ne va aştepta în gara Bârlad.
La ora 17:50 trenul personal sosea, cu tot cu locomotiva arsă... tractat ca vai de mama lui... în gara Bârlad ! Cum am ajuns i-am dat cardul meu de memorie celui de la Antena 1 (l-am recuperat ieri) şi, asaltaţi de presă, "domnii controlori" se făceau mici de tot şi răspundeau cu "nu comentez", "nu s-a întâmplat nimic", etc. etc.
În tren, unul din ofiţerii Poliţiei TF ne-a spus că ni se vor da banii înapoi pe bilete în caz de dorim să renunţăm la călătorie.
În Bârlad, cum am ajuns, asta am făcut din prima! Când colo, la casa de bilete, SURPRIZĂ ! Cu 10% mai puţin decât am plătit iniţial. De ce ? "Păi, pierdeţi 10% din valoarea călătoriei dacă renunţaţi la ea şi pentru că biletul este compostat !".
Păi mă trăiv-ar compania să vă trăiască dar eu l-am compostat ? Din cauza mea a ars locomotiva ? Dânsa îmi replică: "Păi ce din cauza mea a ars?". Nu pot reproduce ce i-am răspuns după aceasta dar vă pot spune că am răcnit la ea de s-a cutremurat gara şi se făcuseră o linişte de auzeai şi musca !
Speriată, sictirită sau îmi dădea dreptate, nu puteai spune... dar cert e că mi-a returnat toţi banii pe bilet.
M-am dus în autogara de la câţiva metri şi am văzut că la ora 19:00 pleca un microbuz cu destinaţia Galaţi şi care trecea foarte aproape de Club S, locaţia către care eu doream să mă îndrept.
Îmi sun prietenii din Galaţi care mă aşteptau, aşa cum le spusesem la 18:13, în gară le povestesc sumar ce s-a întâmplat şi le spun că ajung în jur de ora 21:00.
Mă duc, îmi iau bilet şi aştept ora 19:00.
Drumul cu maxi-taxi a fost greu din cauza condiţiilor meteo extrem de nefavorabile dar, măcar am ajuns în Galaţi la ora 20:55.
Continuarea cu concertul şi drumul de întoarcere într-o postare viitoare.
Acum vreau să mă întreb pe ce criterii se fac angajările la CFR ? Cât am răcnit la ăia în stânga şi-n dreapta în mijlocul câmpului (de şi-acum am buzele crăpate şi sunt răguşit) am fost şi pompier, şi naş, şi poliţist, şi avocat şi asistent social (nimeni nu-i băga în seamă pe cei doi care erau în cârje şi doreau să coboare din tren). La ce lefuri sunt la CFR... oare nu mă angajează şi pe mine ? Pe bune că m-aş descurca mult mai bine decât cei de-acolo în astfel de situaţii.
"Cu siguranţă voi acţiona în instanţă SNCFR!" Aşa mi-am încheiat eu interviul dat celor de la Antena 1. Stau şi mă gândesc dacă ai cu cine te judeca... Dacă îi văd daţi afară pe toţi renunţ la intenţiile mele.

S-auzim de bine şi, vă voi povesti concertul în cel mai scurt timp cu putinţă.

8 comentarii:

  1. Romania , tara tuturor posibilitatilor,unde prostia , si incompetenta este la putere:)):D

    RăspundețiȘtergere
  2. De acord cu Anonimul care spunea ca prostia si incompetenta SUNT la putere (nu E ca SUNT doua, deci mai multe...) am citit materialul postat, am vazut imaginile, am ascultat discutiile si mi-a trebuit ceva timp sa ma adun si sa scriu ceva pentru ca nu-mi venea a crede. A fost foarte buna ideea de a filma, poate altfel nu ai fi fost crezut 100%.
    Cei ce luycreaza la CFR sunt nemultumiti mai tot timpul, vor salarii mai mari, vor conditii nu stiu de care, permise de calatorie, etc., dar ei ce ofera in schimb?
    Vara te inabusi in cuptorul numit compartiment. Iarna ingheti in congelatorul numit compartiment, doar daca nu se gandesc sa-ti mai ofere "all inclusiv" un foc, o deraiere, etc. Pe nimeni nu intereseaza nimic, decat propria persoana sau aface. Cand se gaseste cate cineva care sa ia atitudine, e privit de anormal.
    Suntem invatati sa muncim doar daca suntem amenintati cu mass-media, cu sefu', cu datul afara, etc. Sa muncesti din constiinta? Doamne fereste! Cum sa muncesti cinstit in Romania? Te duci sa tragi la greu, ca un bou in jug, in alte parti "de soare pline", asta pana cand vom porni sa cucerim Nordul Europei, ca acolo, oricum, sunt mai putini romani sau romi, sau rromi, sau tigani, s.a.m.d.
    Ma intreb cu ce e mai sigur sa calatoressti acum? Maxi-taxi-urile merg pline-ochi (chilipir pentru sofer), existand mereu riscul de a parasi soseaua si a ajunge in rapa...Cu trenul? Iei foc cand nu te astepti si risti sa mori nu neaparat in incendiu, ci de frig... Mi-e scarba! Punct.

    RăspundețiȘtergere
  3. prosti si multi. ar trebui sa se ia la intrecere cu americanii.

    RăspundețiȘtergere
  4. am circulat "infernal de mult" cu "minunatul" CFR (foarte mult chiar pe ruta Barlad-Galati).. Daca ai sti tu Lucian mama cat m-am rugat sa se renunte la rebuturile alea fabricate acu` "100 de ani lumina".. n-ai idee.. Mare mi-a fost bucuria cand, "intr-un tarziu", acum vreun an sau doi au renuntat la personalul de seara spre Galati.. cel de la 20 si ceva.. care, daca aveai noroc ajungea putin peste miezul noptii [din experienta proprie..am stat 1 ora in "largul" campului la 11 noaptea] - sper ca nu l-au reintrodus-
    Na.. am circulat mult cu personalu.. bugetul fiind limitat.. dupa cum spuneai si tu.. Sa ma ierte Dumnezeu cat frig am putut sa strang.. cat mi-au inghetat picioarele timp de 4 ore.. n-am cuvinte sa descriu.. Sa nu mai spun de curent.. de mizerie.. de geamurile ba crapate.. ba izolate cu hartie igienica.. cu usi la compartimente ce nu se inchideau niciodata cum trebuie.. sa te mai duci la baie?? Doamne Fereste!!! Si te mai miri ca ia foc locomotiva?? Da` cum sa nu ia daca e de pe vremea lu` Nea` Caisa?? Au si ele o durata de viata.. Fier vechi "miscator" au ajuns.. Cred ca Evul Mediu era lux..
    Si 4 ore de mers? Dumnezeule.. da unde e Galatiu` asta pe harta?.. pe langa Baia Mare?? sunt 100 si ceva de km.. la naiba..
    Si daca stau bine si ma gandesc..personalul Barlad-Iasi face mai putin.. si km sunt aprox. aceeasi.. A.. da` Galatiu tre sa stea pe la Tulucesti vreo 100 de ani.. mai stiu eu pe unde.. E jale! Sa nu mai vorbim de cei ce urca de prin unele sate.. si aici ma refer la romanii nostri "italienizati" care-au uitat in 3luni limba romana.. si de cei suparati pe apa si sapun.. URAT DE TOOOOT! (asta ca sa fiu draguta)
    Controlorii?? N-au nicio treaba cu nimic.. banu` sa iasa de la navetisti.. ca restu.. Bine.. acum nu e numai vina lor.. Conducerea e de vina.. ca angazeaza tot felul de incompetenti.. carora nici macar nu le face un "training" ceva.. si evaluari pe bune.. Nu-i arunci subalternului o procedura: "citeste-o..tre` s-o stii".. nu tata.. evaluare periodica pe bune.. "nu stii???"..Afaraaa! Sunt atatia oameni ce au nevoie de un loc de munca.. Plus de asta.. e viata multor oameni in joc..nu se gandeste nimeni la ei?? Nimeni nu se plimba cu trenu` ca nu are ce face in ziua respectiva..cu siguranta transportul feroviar e o necesitate.. Nu se gandeste nimeni la asta?? Chiar nu ne pasa de cei din jurul nostru??
    Se pare ca nu..
    Citez.. "Si uite asa iti piere tot cheful.."
    scuze pt eventualele greseli de exprimare..

    RăspundețiȘtergere
  5. Eu am auzit gâza in gara.

    RăspundețiȘtergere
  6. Experientă interesantă sau aventură neplăcută? :) Cred că cazul e opţiunea ultimă, deci o experientă neplăcută şi din păcate nesingulară în România.

    RăspundețiȘtergere
  7. Pe vremuri, CFR era considerata a II-a armata a tarii. Iti puteai fixa ceasul dupa trenuri. Astazi intarzierile sunt incluse in orarele trenurilor. Ar fi mai bine sa trimita niste trenuri din alea prin Irak si Afghanistan, poate aduce NATO trenuri mai bune sau macar reface draqului infrastructura, e mai mare rasul sa mergi ca tramvaiul cu viteze de 10 ori mai mici ca ale japonezilor.
    E de-a dreptul fascinant sa mergi 4 ore cu avionul si pe urma 7 ore cu trenul pe o distanta de 10 ori mai mica, o distanta pe care inainte trenul o facea si in 5 ore si jumatate.

    RăspundețiȘtergere

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails