miercuri, 8 aprilie 2009

După 20 de ani - alţi eroi şi alţi golani

Bine v-am regăsit stimaţi cititori ai blogului de reflexie şi îmi cer scuze pentru întârziere întru exprimarea unei poziţii despre evenimentele ce au loc în capitala Republicii Moldova.
Ca de obicei, voi încerca să reiau firul evenimentelor şi le voi comenta pe fiecare-n parte pentru a evita termenii relativişti şi irelevanţi.
Pe 5 aprilie anul curent, cetăţenii acestei ţări s-au prezentat la urne pentru alegerile parlamentare. În Moldova preşedintele este ales de către Parlament, aşadar acestea sunt cele mai importante alegeri dintr-un ciclu electoral.
În urma numărătorii voturilor, Partidul Comuniştilor din Republica Moldova a obţinut 49,3% din voturile valabil exprimate şi deci era reconfirmat la putere mai ales că OSCE şi organele internaţionale au considerat valid şi corect scrutinul din 5 aprilie.
Acestea sunt fapte.
Urmează o parte relativistă:
Validarea scrutinului a stârnit un val de furie în rândul tinerilor şi după ce pe 6 aprilie s-a protestat paşnic în centrul Chişinăului, pe 7 aprilie s-a dezlănţuit mulţimea şi conflictul a degenerat escaladând până la o veritabilă revoluţie. Acesta este un fapt. Întrebarea este cine i-a organizat (să nu-mi spuneţi c-a fost protest spontan că nu vă cred) şi cât la sută din ceea ce a ieşit s-a vrut a ieşi ?
Mulţimea a ocupat sediul Preşedinţiei şi al Palatului Parlamentului arborând drapele româneşti şi strigând „UNIRE”.
În Piaţa Marii Adunări Naţionale s-a constituit acolo, în stradă, Consiliul pentru Salvarea Naţiunii care, în cazul în care revoluţia se va finaliza în sensul dorit, va forma un guvern provizoriu care va organiza alegerile în maximum 6 luni de zile, aşa cum s-a strigat în piaţa cu pricina, în jurul orelor 20:00.
Palatul Parlamentului a fost parţial incendiat de către mulţimea furibundă şi târziu în noapte mulţimea s-a retras urmând să revină astăzi la ora 10:00 cu noi proteste.
Cam aşa sună, pe scurt, desfăşurarea evenimentelor din Chişinău din decursul zilei de 7 aprilie.
Aşa cum analiştii televiziunilor române au remarcat, remarc şi eu similitudinea izbitoare pe care o are acest protest al moldovenilor cu revoluţia ce-a avut loc în urmă cu aproape 20 de ani în România.
Îmi puneam problema dacă nu cumva este acelaşi scenariu din 1989 pentru care nu se plătesc drepturi de autor… parcă-i prea la fel, nu credeţi ?
Uitându-mă la televizor şi urmărind îndeaproape evenimentele nu pot să nu mă simt ca şi cum m-aş uitat la un documentar de rememorare a evenimentelor din decembrie 1989.
În România, mai mulţi studenţi basarabeni s-au adunat în centrele universitare pentru a-şi manifesta solidaritatea cu manifestanţii care-şi cer drepturile în centrul Capitalei moldovene.
Pe internet forumurile şi blogurile au explodat cu mesaje anti-comuniste şi cu îndemnuri către manifestanţi de a se îndrepta către vămile moldovene cu România şi de a le distruge pe acestea deschizând astfel calea moldovenilor întorşi la graniţă şi de a îngroşa rândurile opoziţiei din stradă.
În opinia mea, finalitatea acestei manifestări este deocamdată incertă şi nu va depinde exclusiv de voinţa sau reacţia celor din stradă. Ca un om în general calculat în a-mi asuma public nişte cuvinte fără a le putea susţine, cele mai multe le voi putea spune peste alte două-trei zile.
„La moment”, cum ar zice un prieten din Chişinău, eu nu ţin cu nimeni în acest conflict şi mă gândesc doar la mobilierul şi clădirea Parlamentului nu au nicio vină în această poveste dar, totodată, mă gândesc la siguranţa cetăţenilor ieşiţi în stradă la Chişinău (deja confirmaţi 3 morţi şi 200 de răniţi) fie ei poliţişti sau manifestanţi.
Stau şi mă gândesc că dacă revoluţia va învinge şi moldovenii vor instaura un guvern democratic(compus din cine?!), să nu care cumva să aibă parte de aceleaşi frustrări peste 20 de ani, frustrări pe care le trăim noi astăzi. Pe de altă parte, mă gândesc că dacă revoluţia va fi înăbuşită sau se va retrage, cumva, de la sine să nu crească teama de regim şi astfel să deschidă calea escaladării totalitarismului în Moldova.
Dumneavoastră, stimaţi cititori, ce credeţi ?

Voi reveni cu articol pe această temă când lucrurile îmi vor fi mai clare.
Numai bine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails