vineri, 24 aprilie 2009

Recomandare film: Trilogia "Carnetul Morţii"

Bună dimineaţa stimaţi cititori.
Astăzi vă voi recomanda un film (de fapt trei, că de-aia trilogie) despre care se scrie foarte puţin în aceste părţi ale lumii invadate de filme americane pline de efecte speciale şi mesaj... mai puţin.
Filmul se numeşte "Death Note" şi are, după cum spuneam, trei părţi: The Movie, The Last Name şi L change the world şi este produs în Japonia.
Deşi am urmărit destul de multe filme de provenienţă asiatică (atâtea câte am putut găsi căci aproape totul e americanizat, inclusiv resursele de filme), până acum niciunul nu mi-a atras atenţia în mod deosebit aşa cum a reuşit această producţie.
Primele două filme sunt produse în anul 2006 iar cel de-al treilea în 2008.
Eu nu am văzut (încă) primul film, din motive foarte obiective ce ţin de conexiunea la Internet, însă le-am văzut pe celelalte două şi am citit o scurtă cronică pentru primul, astfel că voi fi(sper) în stare să vă prezint şi dumneavoastră subiectul trilogiei asiatice.
Trilogia tratează în primele sale două părţi mitul lui Shinigami, zeul morţii pentru poporul japonez.
Se presupune că există mai mulţi astfel de Shinigami, fiecare dintre ei având un "Carnet al morţii" care, de regulă, este posedat de către un om. Se spune în film că simpla scriere a numelui unei persoane şi proiecţia imaginii acesteia în minte aduce după sine moartea acesteia.
Carnetul cade în mâna lui Yagami Light (nu ştiu în ce circumstanţe întrucât asta se întâmplă în prima parte) care începe s-o facă pe justiţiarul ucigând numai criminali pe care legea îi scotea basma curată sau îi ierta de pedeapsa capitală.
Cum în Japonia, deşi nu prea pare, infracţionalitatea este ridicată, Yagami Light avea de scris, nu glumă.
Se întruneşte un fel de "celulă de criză" la nivelul poliţiei nipone pentru a lupta cu acest criminal de o cruzime nemaivăzută şi cu nişte metode cel puţin neconvenţionale.
Este chemat un expert, pe numele său Lond L. Tailor care este referit pe întreg parcursul trilogiei cu apelativul "L".
Contrar principiilor de marketing occidentale, L este personajul pozitiv principal şi are un aspect cel puţin bizar: este urât, are o frază mai oribilă decât cea emo şi suferă de un uşor handicap fizic. Totuşi, L se dovedeşte pe parcursul trilogiei ca fiind un adevărat geniu cu o inteligenţă mai mult decât sclipitoare.
L îl denumeşte pe acest criminal "Kira".
Totuşi, în primul film L nu reuşeşte nici măcar să se apropie de adevăr şi, totodată se confrunta şi cu susţinerea publică de care beneficia criminalul botezat Kira având în vedere că rata criminalităţii în Japonia scăzuse cu 70% de la apariţia acestui justiţiar nevăzut.
În cel de-al doilea film apare un al doilea Kira, un Shinigami căruia îi fusese încredinţată de la "Shinigami-ul şef" misiunea de a o proteja pe Amane Misa, o tânără cântăreaţă de pop.
Aceasta se foloseşte de Carnet pentru a instaura, mai întâi, teroarea şi totodată de a-şi asigura respectul public, vărsându-şi totodată o serie de frustrări intrinsece.
Amane Misa reuşeşte să se întâlnească cu Yagami Light şi (cum altfel?) se şi îndrăgosteşte de acesta.
Mi-a plăcut teribil că nu s-a insistat foarte mult asupra poveştii de dragoste dintre cei doi, aspect care pe mine mă plictiseşte teribil indiferent de ce film este vorba şi pe ce meridian al globului este produs.
Yagami Light, printre altele, era fiul şefului Poliţiei Japoneze şi, prin urmare, reuşeşete cu uşurinţă să ajungă chiar în sânul comisiei de anchetă şi să dea ochii cu L. Totuşi, Light îl putea ucide pe L folosind Carnetul Morţii numai dacă îi ştia numele complet.
Pe de altă parte, Amane Misa (care are o poveste tristă din copilărie) făcuse înţelegerea cu Shinigami-ul ei şi-şi înjumătăţise viaţa contra unor ochi similari cu ai acestuia, ochi ce permiteau vederea numelui persoanei privite şi a perioadei pe care aceasta o mai avea de trăit.
Yagami Light reuşeşte să-l scoată pe L din bârlogul său şi-i face cunoştinţă cu prietena lui care-i vede numele micului geniu.
Totuşi, L, îl împiedică pe Light să afle numele acestuia furându-i telefonul fătucii.
Povestea are un fir extrem de lung şi totodată complex, pentru vizionarea acestui film fiind necesar un grad sporit de atenţie la unele detalii dar şi "sari la 5 secunde" pentru altele :) .
Într-un final află şi L despre povestea cu carnetul morţii şi totodată află că vestitul Kira era chiar Yagami Light şi, totodată, că al doilea Kira era Amane Misa care între timp îşi pierde memoria renunţând pentru o perioadă la carnet (era o regulă a Shinigami) iar carnetul ajunge pe mâinile unei ziariste care era mare fană a vestitului criminal.
Ziarista umple şi ea carnetul cu răufăcători că doar era jurnalist de investigaţii şi ştia pe cine să omoare.
Firul este extrem de complex şi vă las pe dumneavoastră să-l descurcaţi.
Important este că L îşi programează singur moartea peste 23 de zile (maximum cu putinţă conform regulii Shinigami) pentru a nu fi ucis de Light înainte ca L să-l ucidă pe acesta.
Yagami Light moare spre finalul filmului iar Amane Misa este arestată.
Totuşi, L apucase să-şi programeze moartea şi, conform aceloraşi reguli Shinigami, nu putea schimba cu nimic asta.
Cel de-al treilea film îl are exclusiv în prim plan pe L, care mai avea 20 de zile de trăit, în faţa unei noi provocări.
Acţiunea se petrece tot în Japonia însă iniţial sunt arătate câteva secvenţe din SUA dar şi dintr-un sat din Tailanda unde fusese eliberat un virus asemănător cu Ebola, doar că de 100 de ori mai "eficient", de către o organizaţie ecologistă extremistă, în opinia căreia Pământul suferă de supra-populare.
Acest cel de-al treilea film conţine extrem de multe scene "dure" în care este arătată cu lux de amănunt manifestarea bolii de la infectare până la moartea în chinuri.
Acel sat este bombardat de către armata americană cu "bombiţă" nucleară însă apare un supravieţuitor: un copil autist, imun la virus şi geniu în matematică. (pentru necunoscători, ultimele studii arată că noi suntem bolnavi în comparaţie cu autiştii care, se pare că sunt treapta următoare a evoluţiei umane)
Copilul ajunge sub aripa ocrotitoare a lui L. Cum? O să vedeţi în film.
Tot sub aripa lui L ajunge şi o fată, tot autistă, pe nume Maki Takado, tatăl ei fiind cel care-a fabricat antidotul pentru virus însă îl distrusese, cu tot cu informaţiile de rigoare, după ce aflase care era planul organizaţiei extremiste.
L se întâlneşte cu un partener vechi al tatălui fetei şi împreună (inclusiv copilul geniu) reuşesc să sintetizeze un antidot.
Între timp, iniţiatoarea planului, reuşeşte să-şi "prostească" partenerii şi-i convinge la o misiune sinucigaşă, aceea de a deturna un avion şi de a elibera virusul în Statele Unite.
L îi împiedică şi ţine şi nişte discursuri pe alocuri foarte bune despre şansa la o nouă viaţă, etc. etc., probabil profund sub amprenta ideii că în curând avea să moară de infarct aşa cum era scris în Carnetul Morţii.
Maki Takado îşi injectase virusul însă acesta a rămas inactiv în organismul ei o perioadă. Ea şi-l injectase pentru a se folosi pe sine ca armă împotriva iniţiatoarei planului, pe care era supărată pentru că-l ucisese pe tatăl ei.
Până la urmă şi Maki şi iniţiatoarea scapă cu viaţă, cea din urmă fiind însă arestată. (urăsc partea asta cu happy-end-uri)
L îl duce pe micuţul autist la o şcoală specială şi îl botează cu numele "Near" (aproape) pe motiv că acesta va fi întotdeauna aproape de eveniment când va fi vreo situaţie ce priveşte salvarea lumii, aceasta se întâmplă cu o zi înainte de moartea programată a lui L.
Filmul se termină cu plecarea în pribegie a lui L spre a respecta cele scrise în Carnetul Morţii "L va muri tăcut, peste 23 de zile, de infarct".
Printre ultimile replici ale lui L am remarcat una drăguţă: "Oricât de dotat ai fi, nu poţi schimba de unul singur lumea". De reflectat asupra acesteia.
Uitându-mă la aceste filme îmi dau seama că încă se mai poate face câte-un film bun chiar şi în această lume în care publicul caută numai poveşti simple, spectaculoase şi cu mult sânge.
Acest film nu are aşa de mult sânge (mă rog, ultimul are ceva mai mult), are o poveste complexă, chiar foarte complexă pentru un film "nou" (am pus între ghilimele deoarece pentru unii dintre colegii mei de generaţie film nou înseamnă film apărut, dacă se poate, pe 22 aprilie 2009 ora 23:00 şi el să-l vadă acum!), este destul de spectaculos mai mult prin genialitatea de care dau dovadă ambele personaje (atât cel pozitiv cât şi cel "negativ") şi mai puţin prin efectele speciale şi este un film mult mai apropiat de public având în vedere că eroul nu este un tip musculos, chipeş, carismatic, etc. etc. ci dimpotrivă unul pe care mulţi nu ar da "doi bani". Mi se pare o lecţie, mai precis o palmă, dată eroilor de tipul Bruce Willis, Chuck Norris, Keanu Reeves, etc. etc.
Mai mult decât atât, mesajul care îndeamnă nu numai la forţă fizică dar şi la dezvoltarea intelectului mi se pare unul de urmat.
Am înţeles că acest film este o ecranizare după o serie de desene animate însă asta am aflat acum, zilele acestea, întrucât consider că am depăşit vârsta desenelor animate. Oricât de bun ar fi un desen animat care să aibă ca personaje oameni, el va fi, în opinia mea, o mare porcărie atâta vreme cât nicio ecranizare nu s-a făcut după el.
Am urmărit un episod din seria animată şi părerea mai sus exprimată mi-a fost confirmată cu vârf şi îndesat.
Aşadar vă recomand cele trei filme şi vă contraindic desenele animate :) .
Nu vă pot spune de unde şi cum puteţi face rost de filme însă oricând puteţi "suna un prieten" şi, eu cred, că vă veţi descurca dacă într-adevăr aceste rânduri v-au atras atenţia.
Am văzut că e "la modă" să arăţi şi un "trailer" al filmului pe care-l prezinţi aşa că o să pun şi eu aşa ceva deşi, în opinia mea, aceste "trailere" nu ilustrează faţa reală a filmului ci doar părţile de super-acţiune ale acestuia. Am spus că nu s-au supus legilor marketing-ului dar nu şi că au renunţat la el :) .
Aşadar, dacă nu vă deranjează limba japoneză (se găsesc subtitrări în limba română pentru toate cele trei filme), vă doresc vizionare plăcută.
În continuare, cum am spus, trailere:
Death Note - The Movie:

Death Note - The Last Name:

Death Note - L change the world:

4 comentarii:

  1. FFF. INTERESANT! CRED CA AM SA TE SUN, AMICE!

    RăspundețiȘtergere
  2. cred ca mai corect ar fi fost sa recomanzi seria animat. e mult mai detaliata si bine conturata, iar duelul inteligentilor atinge apogeul nu numai cu L, dar si cu urmasii lui, mello si near. ca si in multe alte filme, acesta nu este tocmai o adaptare adecvata povestii originale.

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu-mi plac deloc seriile animate. Le consider oribile aproape prin definiţie. Consider că o poveste ce are ca personaje principale OAMENI se reprezintă cel mai bine prin FILM şi nu prin desene animate făcute pe calculator.
    Mulţumesc pentru vizită Philippe :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Ar fi multe de spus despre ecologistii aia si despre senzatia de verde in stomac pe care mi-o da toata actiunea asta cu "salvatul planetei" si cu depopularea ei.
    Despre film in general, un lucru nu se spune in el: cate file are caietul ala al mortii: 48 sau 100? Cand il termini, iti mai da file ca la pasapoartele vechi?
    Un inconvenient major este ca nu trebuie sa stii doar numele, ci trebuie sa ti-l si imaginezi pe individ dand coltul. Imi si imaginez mafia bancara, a medicamentelor, a petrolului si a armelor purtand masti si folosind pseudonime, just in case.
    N'am vazut seria decat pana unde moare Yagami, asa ca am ratat partea cu autistii. Or fi autistii urmatoarea treapta a evolutiei umane? Mi-ar fi greu sa ma obisnuiesc cu ideea ca ar fi asa. Exista insa si o cale de mijloc: sindromul Asperger.

    RăspundețiȘtergere

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails