miercuri, 27 mai 2009

Jaf liberal

Şi pentru că în acest ceas târziu de noapte sunt în dispoziţia necesară de a înjura partide politice, mă iau acum, puţin aşa, şi de Partidul Naţional Liberal, evident, de vremea când acesta a fost la putere, în legislatura 2004-2008.
Îl mai ţineţi minte pe Eugen Nicolăescu ? Haideţi, că trebuie să-l ţineţi minte pe el, aşa simpatic cum era, de meserie economist, absolvent al ASE în perioada "Epocii de Aur", în 1982.
Nu-l ţineţi minte? E nenea din poză care a fost ministru al sănătăţii.
Un economist la sănătate ? Nu-i rău, mi-am zis eu atunci.
Menţionez că dintre toţi politicienii perindaţi în legislatura 2004-2008 pe la diferite ministere, chiar dacă în rândurile următoare îl voi critica rău de tot, domnul Nicolăescu e singurul de care mi-a plăcut. De ce? Pentru că a îngreunat (e o prostie să crezi că a stopat) şpăgile pentru doctori şi a tăiat bine de tot din cheltuielile inutile de prin spitalele româneşti şi, colac peste pupăză, a şi forţat reabilitarea unora şi a curăţat nişte oameni "putrezi" din sistem. Că pe unii directoraşi i-a mai numit şi pe criteriu politic... ei... asta deja nu mai e o chestie prea gravă.
Şi totuşi vreau să-l critic. De ce? Vă zic imediat.
Domnul Nicolăescu, deşi a făcut multe lucruri bune, a orchestrat un jaf imens, de vreo 200 de milioane de euro, din bani publici, adică ai dumneavoastră, plătitorilor de taxe.
Mai ţineţi minte acel program de analize obligatorii şi gratuite făcute cetăţenilor ? Îţi venea în plic hârtiuţa aia cu un talon din ăla din carton. Plicul venea undeva în preajma zilei de naştere.
Eu nu m-am dus să le fac. Şi nu neapărat pentru că nu am vrut, dar pentru că în ziua în care eram rugat să mă duc, m-am dus la 7:00 şi erau 50 de oameni la coadă în faţa singurului cabinet specializat în aşa ceva din oraş. Păi bă nene, concurs de stat la coadă eu nu fac.
Am zis că mă duc a doua zi. Bineînţeles că nu m-am mai dus.
Dar, un coleg de-al meu spunea că s-a dus şi că are aceleaşi (literalmente aceleaşi) rezultate cu ale surorii sale cu 4 ani mai mică, ceea ce, medical vorbind, este aproape imposibil!
Mătuşa mea a încurcat fiolele cu ale mamei sale, cu 41 de ani mai în vârstă şi, ghici ce ? Avea aceleaşi rezultate cu ale mamei sale.
Un alt nene, din Arad (parcă) a dus esenţă de vanilie pe post de urină la analize şi totuşi... i-a "ieşit" că-i sănătos tun. Măi dă-o dracu' !
Unei prietene din Galaţi i-a ieşit că are colesterolul mărit şi că este în pericol de obezitate. Numai că prietenei îi trebuie cărămizi în buzunar când iese pe stradă pentru a nu o lua vântul, cântărind, zice ea, 49 de kilograme. Eu sunt de părere că 49 cu tot cu cărămizi şi udă. În fine, în pericol de obezitate puţin probabil să fie.
Au mai apărut prin presă mai multe inadvertenţe.
Iată că ziarul Gardianul de astăzi (n.r. miercuri 27 mai) publică un studiu în acest sens în care se pare că am avut eu dreptate că e o mare ţeapă acest program. Cică astăzi, mai târziu, actualul ministru al sănătăţii (de care nu-mi place chiar deloc!) va da publicităţii detalii clare asupra unui studiu efectuat de nişte nenea care se mai şi pricep la subiectul acesta. Sau cel puţin aşa zice aici.
Eu nu sunt medic şi nici nu voi fi (e prea grea facultatea şi prea putred sistemul sanitar) dar, din ce-am mai citit eu aşa prin timpul meu liber în care nu stăteam cu ochii beliţi la calculator (cel puţin nu de pomană) ştiu că operaţiunea de interpretare a mostrelor şi de efectuare a analizelor este una nu foarte complexă dar migăloasă şi care necesită multă atenţie, laborantului luându-i cel puţin 20 de minute pentru fiecare pacient.
Să luăm cazul din Bârlad.
Câţi erau în acea zi ? 50 am aproximat eu. Să zicem c-am greşit (ce rău îmi pare că nu aveam aparat de fotografiat atunci !) şi că erau numai 40.
Şi să zicem că intra primul. Îi recolta sânge, venea de-acasă cu fecalele şi urina şi la arunca la laborator. Buuuun! Se apucă laborantul migălos să-şi facă treaba.
Până apucă el s-o termine pe prima, se recoltează alte 10 analize şi i se aduc pe cap pentru a le termina în aceeaşi zi. Până le face pe acelea 10 se mai recoltează alte 20 şi i se aduc pe cap.
Matematica zice aşa: 20 de minute x 40 de pacienţi = (aproximativ) 13 ore(!!).
Păi când vede bietul laborant că este îngropat în mostre şi că programul lui se termină cu mult înainte de a le termina efectiv şi când ştie că orele suplimentare (în general) nu-i sunt plătite sau, nu are pur şi simplu chef să stea în plus ştiind că mâine vor mai venit cel puţin tot atâţia,... ce face ? Vă spun eu ce face! Îi dă bice şi copie rezultatele de la unu' la altu'.
Poate în prima zi e corect. Poate şi în a doua. Poate şi în a noua. Dar la un moment dat i se acreşte şi lui că doar e om nu e robot!
Aşa aş face şi eu.
Utilitatea programului ? Evident, zero !
Aşa, empiric, sună frumos: "dom'le să vedem starea de sănătate a populaţiei - să vedem ce măsuri se impun" dar în realitate e un mare fâs! Dar, un fâs pe bani publici. Mulţi bani publici.
Vreo 200 de milioane de euro, conform ziarului Gardianul.
Nu ştiu dacă au fost 200 de milioane sau 197 431 104 euro, sau de 203 198 001 euro, dar ştiu că au fost plătite o grămadă de cabinete private şi totul a constituit o afacere profitabilă pentru mulţi medici şi o mare păcăleală pentru pacienţi, reprezentând aproape întreaga Românie.
Eu sunt de acord că nu domnul Nicolăescu poartă toată vina şi că el nu e medic de meserie. Dar tu, ca economist, nu ai învăţat că trebuie să analizezi toate cheltuielile ? Şi consilierii ministeriali ce au păzit la faza asta ?
Las' c-o să-i credem din nou şi iarăşi vom merge la vot ca s-o luăm cu toţii-n ... ceva să rimeze cu vot.
Aşadar, multă sănătate şi virtute, s-aveţi bani şi s-aveţi ce... analiza, domnule ministru!

6 comentarii:

  1. 1. Doar pentru ca un om de la PNL a furat, nu inseamna ca PNL a furat (si ca trebuie injurat partidul).
    2. Tototdata inseamna si ca jaful nu este "liberal".
    3. Daca sa zicem... intrega "pacaleala" a costat 200 milioane de euro... asta nu inseamna ca nenea si-a bagat el toti banii astia in buzunar. Mai degraba cei de mai jos din arbore (sefi de spitale si institutii de genul... doctori... laboranti etc) au furat (mult) mai mult.

    Nu zic ca nenea e sfant, dar au mai fost cazuri cand oameni fara nicio vina au fost acuzati de diverse din cauza subalternilor "putrezi".

    RăspundețiȘtergere
  2. Romania, tara tuturor posibilitatilor... Chiar si a analizelor identice...

    RăspundețiȘtergere
  3. "Eu sunt de acord că nu domnul Nicolăescu poartă toată vina şi că el nu e medic de meserie." - iar n-ai citit tot articolul :)
    N-am zis că a băgat toţi banii în buzunar şi, mai jos de aiasta frază i-am criticat şi pe consilierii ministeriali şi pe toţi cei de-ar fi trebuit să vegheze la bunul mers al lucrurilor.
    Revenind la oraşul nostru... de la director de spital luat pe linie directă din punct de vedere ierarhic, până la ministru, toţi erau de la PNL. Deci, jaful este liberal :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Iar exagerezi si nu stii cum sa pui problema.

    Hai sa-ti trag o dreapta paralela prin punctul D: ai vorbit tu cu cativa preoti care erau prosti si ai tras concluzia ca de fapt crestinismul e de cacat :O Pricepi ce vreau sa zic?

    Alta paralela. Prin E: luam 20 de oameni, din care cativa... nu... din care majoritatea... vreo 12... is preoti. Ei bine acestia fac nu stiu ce prostie... fura intr-o noapte pastai de pe un camp. Doar din atata nu poti zice ca Biserica fura pastai. Pricepi?

    Ai generalizat exagerat (inca o data). Ca sa nu mai zis ca aceasta constructie "jaf liberal" nu prea are sens daca stai sa te gandesti foarte bine. Poate "jaful liberalilor"... desi nici asa nu surprinzi cum trebuie esenta stirii. Cel mult "jaful unor liberali, impreuna cu alti oameni". Da... asa poate da.

    RăspundețiȘtergere
  5. Domnule filosof, cu dificultati serioase de integrare intr-o societate curat mojica, coane Fanica, din cauza si drept urmare a I si Q ului dumneavoastra mai elevat decat un elevator, dati-mi voie sa apreciez drept o gluma de 2 bani aceasta scriere pretentios si fara noima intitulata jaf liberal.

    ca si fiolosof, ar trebui sa stiti ca atunci cand va aventurati intr-un subiect trebuie sa cititi macar lucrurle de baza despre acel subiect; ori domnia voastra sunteti intr-o grava si amendabila ( de altfel este si motivul pentru care comentez) eroare ca sa nu spun asa cum se spune in popor sunteti pe aratura, si inca ce bolovani!

    Ca si medic dati-mi voie sa va informez ca:
    parametrii biologici uneori sunt intre norme atat de stranse ( spre exemplu potasiu sangvin are valori normale intre 3.5 si 4.5 mmol/l, creatinina sangvina intre 0.5 si 1.2 mg/dl cu mici deosebiri in functie de laborator si lista va asigur ca poate continua) incat este imposibil ca la o populatie ca cea careia se adreseaza acest program sa nu aiba aceleasi analize

    in al doile rand, ar trebui sa stiti ca dislipidemiile ( caci despre asta vorbiti cand va referiti la valori anormale ale colesterolului) sunt de mai multe tipuri si pot atinge in egala masura domnsoarele rubensiene si modelele de pe scenele Modei spre exemplu, prin urmare un nivel ridicat al grasimilor in sange nu este ceva de mirare la o persoana slaba

    In al trei-lea rand, ar trebui sa mergeti sa vedeti cum se lucreaza intr-un laborator inainte de a face scenarii usor de inteles dar cu totul ireale in conditiile tehnologiei de azi. Un examen de sange si de urina se realizeaza in zilele noastre rapid si in serie. exista laboratoare spre exemplu care nu lucreaza decat in anumite zile pentru a strange suficiente probe care pot fi analizate simultan.

    La punctul urmator ar trebui sa va reamintesc, desi imi inchipui ca in calitatea dumneavoastra de "geniu pustiu" deja cunoasteti acest aspect, ca o analiza medicala ca si o alta masuratoare, poate fi falsa intr-un procent din totalitatea cazurilor prin concursul a diferitilor factori de care masuratoarea respectiva este dependenta

    Nu in ultimul rand, vreau sa va informez, in calitatea mea de medic, ca in urma acesteui program un numar deloc neglijabil de concetateni de-ai nostri, altfel considerati sanatosi, a fost diagnosticat cu diferite afectiuni medicale de gravitate variabila, a caror evolutie poate fi ameliorata, cel putin in parte


    Cat despre coada....cu profund regret trebuie sa recunosc , ca e o hiba a sistemului romanesc, a mentalitatii romaneasti as indrazni sa spun. Sper si am toata convingerea ca in viitorul nu foarte indepartat acest lucru se schimbe in bine. Nu suntem obisnuiti sa programam actiunile noastre care necesita programare (evident) asa cum se intampla in tarile civilizate.


    P.S. am citit blogul lui Mugur in care zice ca atunci cand dai sfaturi, de cele mai multe ori intentia (adesea inconstienta) este sa te dai mare! Probabil ca asta am facut, dar cred cu tarie ca meriti acest comentariu!

    Numai bine!

    laurentiu Iamandi, ca sa fiu transparent, ca si PNL as adauga cu putin umor :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Domnule Iamandi, în primul rând vă mulţumesc pentru comentariu.
    În al doilea rând, eu nu mă recomand ca fiind un filosof şi cu atât mai puţin acest articol nu se vrea a fi filosofic.
    În al treilea rând, analizele a două persoane între a căror vârste este o diferenţă de 41 de ani, chiar NU se poate ca ele să fie identice ;)
    Mai mult decât atât, eu mă refeream strict la oraşul Bârlad unde, vă spun eu sigur şi precis, că procedeul nu se desfăşoară după vreun sistem modern.
    În rest, sunt de acord cu ceea ce spuneţi atât despre probabilitatea ca unele dintre analize să fie măsurate greşit (doar sunt făcute de oameni supuşi greşelii) cât şi despre hibele din sistemul nostru.

    Multă sănătate.

    RăspundețiȘtergere

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails