joi, 18 iunie 2009

Conceptul e-România sau o altă prostie pe bani publici

Având în vedere că am ghinionul teribil de-a trăi într-o Românie guvernată de trepanaţi şi de oameni cărora niciodată nu le-ajung banii trebuie să fiu cu un ochi şi pe agenţiile de presă ca să ştiu dacă luni mă prezint la primă probă de la Examenul de Bacalaureat sau dacă pot să mai dorm liniştit.
Plimbându-mă din ştire-n ştire, făcând slalom printre ştirile despre ce-a mai îndrugat iubitul nostru preşedinte prim secretar prim ministru şi atoateştiutor Băsescu şi sărind peste calupul de ştiri despre "bieţii" români care mergeau în Tenerriffe cu avionul ce-avea un strat din 7 geamuri fisurat... dau de o ştire super: Portalul e-România lansat de Ministerul Comunicaţiilor a început să funcţioneze. Pfoaaai... trăznet !
Nu am să citez decât finalul articolului întrucât puteţi clicăi pe legătura de mai sus (adică puteţi efectua click pe link-ul de mai sus, pentru romglezi) şi citi întreaga ştire.
Întrebat de costurile acestui portal, Gabriel Sandu, ministrul Comunicaţiilor a ocolit răspunsul direct. A declarat că e o parte a strategiei naţionale de broadband, care înseamnă costuri de 1,2 miliarde de euro.
Buun. Ce înţelegem de-aici ? Desigur, că site-ul ăsta a costat. Cine-a plătit ? Desigur noi cu toţii, cetăţenii acestei frumoase ţări cu ghinionul de-a fi locuite.
Domnul ministru spune că reprezintă o parte. Ce înseamnă o parte ? Păi... o bucăţică din ceva mare, nu ? Să zicem că înseamnă a suta parte din 1,2 miliarde. Cât înseamnă asta ? 12 milioane de euro. Băi e mult. Să zicem că înseamnă a mia parte, adică 1200000 de euro.
Mai puţin mă îndoiesc că înseamnă deşi sincer împărţirea la 1000 deja e grea pentru mai marii noştri.
Deci 1,2 milioane de euro pentru un site. Mă trăi-i-ar familia lui de site. Nu e oare cumva cam mult ?
Eu aşa cred.
Nu sunt eu nici pe departe vreun programator într-ale site-urilor întocmai strălucit. De fapt, nu sunt nici măcar unul foarte slab.
Dar, spre deosebire de ăia care dau Bacalaureatul la limba latină, mai ştiu aşa câte ceva... pe ici pe colo. Nu strălucesc în domeniu dar nici mi-s străini chiar toţi termenii.
Aşadar, să încercăm să analizăm site-ul.
Întâi de toate nu reuşesc să văd niciun buton pe care să scrie "English", pe care să fie desenat steagul Regatului Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord sau al S.U.A. sau orice formă de indiciu prin care să înţeleg că dacă voi clicăi acolo interfaţa site-ului se va schimba în limba engleză, una peste alta cunoscută de mai mulţi oameni decât limba română.
Nu spun că nu e bine că e în limba română. Dimpotrivă, foarte bine că este. Dar, dacă faci un portal care să-ţi prezinte ţara, nu-l faci pentru cetăţenii tăi în mod special ci pentru cei care n-au auzit în viaţa lor de România şi care urmează să vină pe-aici, nu ?
Aşa, cu mintea penală, de cel mai prost din curtea şcolii mă gândesc eu aşa că ar fi util un site care să prezinte România. Totuşi, dacă-i aşa scump, mai bine ne lipsim sau chemăm nişte străini să-l facă. Zic eu...
Eu am înţeles că-i în faza incipientă dar... totuşi.
În fine, trecem peste asta şi observăm că sus, în bara unde este scrisă adresa site-ului apare ceva de tipul: "http://www.romania.gov.ro/index.php". Nu am să explic de ce pentru c-aş plictisi cu detalii care, în principiu, sunt insignifiante.
Dar, văzând că se termină cu "php" am avut tendinţa de a încerca vreu câteva variaţii ale adresei de tipul "http://www.romania.gov.ro/acp", "http://www.romania.gov.ro/control" şi... "http://www.romania.gov.ro/admin".
Şi... când colo, ce să vezi.
La tastarea celui din urmă, cel cu "/admin", mi se modifică adresa în "http://www.romania.gov.ro/admin/login.php" şi apare ceva de genul ce este afişat în imagine.
Ia uite ce frumos.
Mi se pare mie sau acolo scrie în limba engleză ?
Păi dacă site-ul este făcut integral de către un "web developper" şi este numai în limba română (deocamdată, auzi că-i incipient încă) atunci acolo de ce scrie în engleză ?
Şi-n plus, această secţiune nu este pentru tot poporul (zic eu) şi atunci de ce apar indicaţiile de-acolo cum că trebuie să-mi activez cookie-urile şi Javascript-ul în navigator, etc. etc. ?
Ah da... m-am prins, indicaţiile sunt pentru administrator.
Întrebare: De ce şi-ar scrie administratorul sie-şi indicaţii dacă tot el a făcut toată şandramaua ? Or fi două persoane diferite dezvoltatorul aplicaţiei şi administratorul. Foarte posibil. Dar... totuşi.
Văd că au scris şi-n comentarii nişte oameni (şi bine au făcut) despre realitatea din spatele acestui site pe care site-ul "realitatea.net" a uitat să o descrie.
De fapt, acest site nu este nimic altceva decât un şablon, un progrămel, o soluţie gratuită luată de pe net şi modificată bine, chiar foarte bine aş spune eu. Chestia e că aplicaţia în sine nu aparţine celui care-a încasat banii de la minister (adică de la noi toţi) şi, poate dac-ar fi tradus şi-această secţiune de "admin" eu cel puţin nu m-aş fi "prins" că e o furăciune banală.
Acum, sincer, pentru că "s-a descurcat" dezvoltatorul trebuie aplaudat însă ceea ce trebuie criticat este preţul exagerat de mare !
Numai în generaţie cu mine erau cel puţin 3 oameni care puteau să facă aceeaşi chestie pe mult mai puţini bani. Dar... dacă sunt bani la buget, de ce să nu-i cheltuim ?
Sunt curios a cui cumătru, fin, naş, nepot, văr sau cumnăţel o fi cel care a "făcut" site-ul "conceptului e-România".
E corect spus concept căci acest site exact asta este, un concept de site... cu un grad ridicat de abstractizare întrucât în realitate este o aplicaţie făcută de alţii, gratuită şi editată frumos de nişte băieţi la noi şi ambalată frumos.
Aşadar, după ce Ministerul Turismului a mătrăşit nişte bani din contribuţiile cetăţenilor pentru a realiza o caricatură de schelălăială, pardon, Imnul Turismului Românesc, acum Ministerul Comunicaţiilor face nevăzuţi şi mai mulţi bani pentru un site făcut în esenţă de alţii.
E ca şi cum dumneavoastră m-aţi plăti pe mine cu 10000 de euro ca să vă fac o strachină la "roata olarului". Eu mă duc în piaţă, cumpăr una cu 1 euro, vin acasă, moi pensula (sau pensonul?) în culoare, mai trag o dungă, îmi pun şi semnătura şi apoi vin şi vă prezint o "operă de artă tradiţională" şi vă cer banii.
Poate comparaţia e puţin forţată dar nu prea mult.
Până una alta, eu îmi aştept liniştit Examenul de Bacalaureat ştiind că există şi secţiunea "e-Educaţie" pe măreţul site-concept e-România.

4 comentarii:

  1. eu cred că ţie îţi scapă faptul că trăim în România.
    Orice e posibil aici.

    RăspundețiȘtergere
  2. Corect, dar Domnu Vâlsan, ai uitat..? afacerile cu statul merg cel mai bine. :)
    stiu eu chestii din astea cu 10000 euro sau mai mult pt. siteuri de mai putin de 2000e... chestia e sa ai "legaturi".

    site-ul e dezvoltat pe platforma "cms made simple", chestia nasoala e ca nu ma ajuta cu nimic decoamdata.
    (sergiu)

    RăspundețiȘtergere
  3. N-am uitat, având în vedere că statul este instituţia financiară care nu dă niciodată faliment.
    Ştiam că e dezvoltat pe Simple CMS dar nu am vrut să plictisesc cu detalii.
    Am vrut doar să arăt(din nou) că sistemul PCR (a se citi Pile, Cunoştinţe, Relaţii) nu a dispărut şi este chiar foarte activ în România.
    Numai bine.

    RăspundețiȘtergere
  4. Inca o chestie facuta doar pe jumatate, atsfel incat sa mai poata fi bifata inca o activitate...
    Iar sistemul PCR functioneaza in continuare ireprosabil.
    Ar fi atatea de adaugat, dar nu merita...
    Un week-end excelent!
    Mugur

    RăspundețiȘtergere

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails