vineri, 5 martie 2010

Paştele şi banii

Eu încă n-am izbutit să fac diferenţa dintre "La mulţi ani", "Crăciun fericit", "Hristos a-nviat", "Hristos s-a-nălţat" sau "Hepi velăntains dei". Pentru mine toate mi se par la fel: Un nou mod de a mai cheltui nişte bani aiurea dar spre deosebire de frecat bani degeaba, în aceste perioade există un scop: fie el religios, tradiţional sau iubăreţ.
M-am stresat puţin să aflu şi eu când mai pică paştele anul ăsta căci nu de alta dar de unul din paşti e vacanţă şi măcar atunci îmi pot şi eu închide telefoanele şi nu voi fi deranjat de nimeni.
Dar, până atunci, observ că paştele e bun şi pentru făcut bani, aşa cum povesteam eu pe-aici.
Şi, desigur, pe lângă agenţiile de turism cărora asta le este meseria, s-a apucat şi Banca Ortodoxă Română de organizat excursii.
Ia uitaţi ce scrie pe site-ul antena3.ro:
Cei care vor ceva special de Paşte pot apela la Centrul de pelerinaj al Patriarhiei Române. Ghidul este înlocuit cu un preot care îmbină istoria locului cu învăţăturile duhovniceşti. Credeţi că pelerinii merg prin deşert spre cele sfinte şi se cazează la mânăstiri? Vă înşelaţi!
Ca să ia lumină de la mânăstirile din Rusia credincioşii plătesc 1300 de Euro pentru nouă zile şi doar 160 de euro dacă aleg Constantinopolul.
- Pelerinaj în Rusia : 1 300 de Euro/9 zile
- Pelerinaj în Bulgaria, Grecia şi Muntele
Athos : 380 de Euro/6 zile
- Pelerinaj la Constantinopol şi Niceea : 160 de Euro/5 zile
Zece zile de pelerinaj în Asia Mică, la Cappadocia, costă 350 de Euro. Mai puneţi în jur de 800 de Euro şi mergeţi în Liban sau în Iordania.
- Pelerinaj în Ţara Sfântă : 775 de Euro/9 zile
- Pelerinaj în Asia Mică : 350 de Euro/10 zile
- Pelerinaj în Egipt : 975 de Euro/12 zile
- Pelerinaj în Siria - Liban : 1025 de Euro/9 zile
- Pelerinaj Israel - Iordania : 975 de Euro/9 zile
Fascinant!
Bunicul meu avea o vorbă: Nu mai poţi nici să depui desert turcesc în ţara asta fără un sobor de preoţi.
Băi deci peste tot se bagă popii dom'le.
Nu aş avea nimic împotrivă dacă BOR nu ar fi finanţată de stat, din bani publici sau dacă preţurile lor ar fi mici de tot, în concordanţă cu subvenţiile "fără număr" acordate de statul cre(ş)tin către prima instituţie de tip mafiot a lumii.
Eu nu pricep o chestie: Din puţinele mele cunoştinţe despre religia creştină, eu parcă ţineam minte că era spus că acolo unde există un om şi acela se roagă, Dumnezeu e cu el. Nu? Parcă aşa ţineam eu minte că dacă te simţi creştin te poţi ruga şi-ntr-o groapă.
Cât priveşte acest ritual de "luat lumină"... eu nu pricep un lucru: Dacă iau lumină de la biserica din colţ sau de la Ierusalim nu-i tot aia? Adică, nu tot o lumânare îmi aprind?!
Sau poate de-asta am pierdut noi la fotbal cu Israelul ca să ne dea peste-o lună mai multă lumină nouă românilor, mai ştii?! Îmbârligate sunt căile domnului!
Desigur, eu dacă aş fi director de marketing la BOR aş mai adăuga câteva produse de paşti cum ar fi înălţarea la ceruri (500 de euro/cer - al şaptelea cer gratis), excrusie spre iad: 30 de arginţi, mătănii pe sub masa din altarul mănăstirii de pe muntele Assoss, pardon, Athos.
Sunt un porc că iau în derâdere cele sfinte, nu-i aşa? Dar oare când în timpul aşa-ziselor slujbe ortodoxe se plimbă neni prin biserică cerşind efectiv bani pentru aceasta plus cutia milei, aia cum e? Nu tot porcenie?
Sunt un porc că mă leg de cele sfinte dar oare când biserica din miju' campusului universitar trezeşte studenţii în poate singura lor zi liberă, duminica, cu un clopot imens la 7 dimineaţa cum e?
Eu dacă dau drumu' la muzică la 7 dimineaţa sunt amendat pentru tulburarea liniştii publice sau măcar înjurat de studenţi. Dar dacă îi înjur pe ei că mă trezesc cu clopotul lor imens intra-le-ar undeva, sunt tot eu amendat că-l înjur pe "prea sfinţia sa".
Dar, noi să fim sănătoşi că belelele şi tâmpeniile (inclusiv cele cu iz bisericesc) curg şi, pentru cei creştini, să ştiţi că până la dumnezeu oricum vă mănâncă sfinţii.

Numai bine.

2 comentarii:

  1. teologul ateu din tren5 martie 2010, 20:25

    mah Luciane....iti dau dreptate cu treaba aia de la finalul articolului.....de fapt u tot articolul,dar uite ca mie imi covine treaba asta cu Paste,biserica si alte chestii....pt ca ma ocup cu studiul teologiei si mai si fac ceva praftica pt un ban in plus....

    RăspundețiȘtergere
  2. Salutari parintele.
    Spre deosebire de altii, tu macar recunosti ca popia este o meserie dar ce ne facem cu restul :)
    Multa sanatate sa ai si poate ne vedem la urmatorul concert de amploare :)

    RăspundețiȘtergere

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails