vineri, 29 octombrie 2010

O vomă totală

"Ascultaţi ce vă zic: Când puteţi, cu prima ocazie, luaţi primul avion şi duceţi-vă. Aici oricum n-are sens nimic!" - fost profesor pe care l-am avut în liceu.
După cum bine ştiţi, cu scorul de 0-219, guvernul Boc "fără număr" (mai ştie cineva al câtâlea cabinet Boc este ăsta?) a rămas în picioare în urma moţiunii de cenzură de miercuri.
Interesant este că de luni, începe caterinca din nou şi la Parlament va fi depusă o nouă moţiune de cenzură. De ce de data asta şi de ce aşa de repede?
Păi pentru că guvernul şi-a asumat răspunderea (aşa se numeşte procedura - nu că într-adevăr chiar ar fi în stare guvernul actual să-şi asume vreo răspundere pe altceva decât pe spinarea noastră, a fraierilor) pe legea Educaţiei, una dintre cele mai mari cretinătăţi pe care mi-a fost dat să le văd până în acest moment. Sunt totuşi convins că n-am văzut nici pe departe ce-i mai rău care va să vie curând. Ehaa... până-n 2012 nu pleacă ăştia şi mai e mult până atunci.
Mai întâi de toate să pun legături către sursele la care mă voi referi pe parcursul acestei scrieri pentru a evita citatele lungi şi astfel a păstra dimensiunile articolului în limite rezonabile pentru ochiul obosit al cititorului. Aşadar, surse: 1,2,3 şi 4.
Această nouă lege "vomată" de către Executiv va fi implementată dacă moţiunea de cenzură va fi din nou repinsă (cel mai probabil scenariu) sau va fi remodificată în cazul în care moţiunea va trece şi guvernul va fi demis (aleluia deşi e extrem de puţin probabil să se întâmple asta).
Am lecturat şi textul complet dar am preferat surse care scriu mai pe înţelesul tuturor căci nici eu şi nici dumneavoastră nu cred că sunteţi fani ai textului riguros şi sec de tip legislativ.
Citind prevederile noi din această lege mă bucur odată în plus că am terminat liceul şi că nu va mai trebui să iau parte la noi experimente ale Ministerului Anti-Educaţiei. Spun asta şi pentru că eu voi fi terminat de mult facultatea până când prevederile ce vizează învăţământul superior vor fi pe deplin aplicate.
Aşa cum a mai fost în România pe vremuri, clasa a IX-a revine la gimnaziu şi, o dată cu ea se încheie şi învăţământul obligatoriu, liceul rămânând la latitudinea elevului dacă va mai dori să-l urmeze sau nu. Totuşi, în învăţământul obligatoriu va intra grupa pregătitoare.
Marea problemă aici este că, devenind obligatorie, grupa pregătitoare, deşi va face parte din învăţământul obligatoriu garantat de stat, va fi o povară pentru părinţi. De ce? Pentru că se va face în continuare în interiorul grădiniţelor. Grădiniţie care, ia ghiciţi, COSTĂ! MULT!
Ştiţi cât costă acum ca să ţii un copil la grădiniţă? între 350 şi 600 de RON PE LUNĂ! Băi nene... 6 milioane pe lună? Păi asta e pentru unele familii venitul total.
De unde să scoată unele familii cel puţin 32 de milioane? Şi stai... că astea nu sunt singurele costuri căci copilul mai trebuie şi îmbrăcat, îi mai trebuie chestii de-acasă care... toate COSTĂ. Cine va plăti? Dacă plăteşte statul, iar e o problemă. De ce? Pentru că nu sunt nici pe departe locuri suficiente în grădiniţele de stat şi atunci se vor dezvolta noi afaceri dubioase în virtutea legii parteneriatului public-privat. Şi nici asta nu m-ar deranja dacă nu s-ar fi ÎNCHIS şcoli pe motiv de "neperformanţă conform standardelor de cost".
Adică cum... închidem şcoli şi finanţăm grădiniţe private cu banii economisiţi?
Şi o altă întrebare: Ce se va "studia" la această grupă pregătitoare? Nu de alta dar mi se pare că "fură" din pâinea învăţătorului/învăţătoarei.
Am zis învăţător? Mă scuzaţi. Conform aceleiaşi legi, învăţătorii vor fi înlocuiţi tot de profesori care vor avea 6 ani de studii superioare.
Şi dacă aici lucrurile nu sunt foarte clare, purcedem la aspectul cu care toate ministerele educaţiei s-au jucat din '98 încoace: Admiterea în licee.
Nu, nu se revine la testele naţionale ci, mai rău, apare o nouă găselniţă în fundul preotesei: Portofoliul educaţional.
Prin urmare, liceele îşi vor organiza singure (dacă vor) concursuri de admitere care, însă, vor reprezenta doar 30% din media de admitere. Restul, de 70% va fi compus din media claselor V-IX şi găselniţa denumită eufemistic portofoliu educaţional.
Despre acest portofoliu educaţional, probabil singurul lucru pe care-l ştim cert, e că va fi întocmit de către dragii noştri profesori de gimnaziu cărora li se acordă o importanţă din ce în ce mai mare în viitorul individului.
În portofoliul educaţional vor conta comportamentul, absenţele, dorinţa de învăţare şi atitudinea faţă de învăţare.
Bun, comportamentul îl "măsori" prin nota la purtare (bănuiesc). Absenţele le numeri pur şi simplu şi, bănuiesc, că ăla de are absenţe mai multe, ia calificativ mai "naşpa" la portofoliu.
În schimb, ultimele două, întreb şi eu... cu ce le vor măsura? Şi cum? Cu învăţometrul? Se vor cuantifica în "învăţeli"? Un învăţel, doi învăţeli, un kiloînvăţel, hectoînvăţel, sau cum?
Nu de alta dar astea îmi sună a slobozeli relativiste vomate de guvern ca să dea şi mai multă putere profesorilor. Pe sistemul... dacă nu-mi place de faţa ta, zic că ai o atitudine naşpa faţă de învăţat. Sau... unul supradotat căruia evident i se rupe de ore căci oricum ştie toate alea, poate lua un calificativ negativ pentru că are o dorinţă de învăţare mai mică decât a colegului cărat cu sarmale din Pocreaca-din-Deal. Nu? Mie aşa mi se pare. Aştept să fiu contrazis.
Sau.. alt exemplu: Eu sunt pasionat de fizică. Şi îmi place să citesc despre realizările lui Nicolae Teslea şi vreau să le înţeleg. Pe de altă parte, o am pe doamna Silvestru(credeaţi că v-am uitat?) ca profesoară de geografie care-mi zice de Podişul Bărăganului, că la Baziaş România intră în ţară sau că Dunărea are 11075 de km pe teritoriul României. Evident, faţă de ce citesc eu, am o atitudine pozitivă căci e o mare chestie ce-a făcut domnul Teslea; în vreme ce pentru actul de învăţare practicat de doamna profesoară, nu pot avea nici în 10 milioane de vieţi o atitudine pozitivă din motive mai mult decât evidente. Şi, ce fac? Ea are dreptul să-mi dea calificativ naşpa pentru atitudine slabă faţă de actul de învăţare şi eu n-am niciun cuvânt de spus? Se pare că da.
Şi nici nu va mai fi alegerea de a-i evita pe cât posibil ora pentru a nu-ţi omorî neuronii. Nu de alta dar în cazul ăsta îţi bagi părinţii în rahat care vor trebui să scoată din buzunar chiar şi 50 de milioane pentru absenţele tale sau să sape şanţuri în folosul Primăriei.
Vă spun sincer că un elev ca mine, care mai lucra, mai făcea şi voluntariat şi care, în general, avea şi altă treabă în afară de şcoală, nu ar fi terminat şcoala în condiţiile astea.
Şi staţi pe pace... că aspectele care calcă în picioare demnitatea şi libertăţile elevului, nu se opresc aici.
Tot conform acestei legi elevii sunt înscrişi din oficiu la orele de îndoctrinare şi îndobitocire religioasă. Prin urmare, ca să termini şcoala eşti obligat să fii ortodox!
Dacă tot avem garduri imense şi gratii la geamurile şcolilor plus camere de luat vederea, acum avem şi un cadru prin care legal elevilor li se vor călca în picioare TOATE libertăţile şi-i va face pe profesori, chiar mai dumnezei decât se visau în urmă cu câţiva ani când aveam eu contre cu ei.
Şi, mai rău de-atât, acum se reglementează în mod legal, ceea ce domnul Valeriu Braşoveanu a făcut la Colegiul Naţional "Gheorghe Roşca Codreanu" în 2008-2009: Călcarea definitivă peste cuvântul elevilor şi politizarea completă a deciziilor ce se iau în şcoli.
Prin acest act normativ, se prevede ca în consiliul de administraţie a şcolilor (adică acolo unde se iau cele mai importante decizii) să fie o treime profesori, o treime părinţi şi o treime reprezentanţi ai consiliului local.
Dacă asta nu-i politizare (e drept, locală, dar tot politizare) a sistemului, să mă stuchiţi între faruri.
Am mai spus despre ce s-a făcut la codreanu cu uniformele: S-au întrebat în mod formal (că nu i-a păsat nimănui în realitate) elevii, apoi decizia au luat-o şmecherii. Cum? Păi simplu: Profesorii au votat cum "trebuia" şi la fel şi comitetul şcolar de părinţi a cărui componenţă nu o cunoştea nimeni cu excepţia domnului mai sus amintit.
Vreţi să-mi spuneţi mie că părinţii cu capul pe umeri au timp de consilii la şcoală? Nu! Căci muncesc de le sar capacele ca să plătească lefurile profesorilor. Aşa că... pentru a se respecta legea, treimea de părinţi va fi asigurată fie de părinţi pensionari cu mintea în anii '60 (şi cică asta e reformă a învăţământului) fie de părinţi cu foarte mulţi bani care vor lua deciziile în raport cu nivelul LOR de trai şi care nu vor clipi la o decizie care ar implica, de exemplu, ca fiecare elev să care 100 de lei pentru nu-ştiu-ce eveniment. Ce mai contează că poate pentru unii 100 de lei reprezintă traiul pe o săptmână? Vi se pare absurd? Dacă se adoptă legea, eu pun pariu că în maxim 5 ani se va ajunge la astfel de abuzuri!
E interesant că deşi în licee sunt şi mulţi majori, acestora li se calcă şi mai multe drepturi în picioare dar văd că nu-i prea pasă nimănui.
Să mor dacă pricep: Nici liderii de sindicat, nici opoziţia şi în general NIMENI dintre cei care se dau apărători ai învăţământului românesc pe care bau-baul Boc vrea să-l distrugă nu sesizează că din toată această schemă este sărit principalul element: ELEVII!
Şi asta nu-nţeleg mulţi profesori: Dacă pleacă ei, vin alţii în loc, nu-i stres. Dar dacă pleacă elevii, dânşii devin nişte oameni care ştiu chestii, calitatea lor de profesori devenind nulă instantaneu!
Eu să am acum copil de vârsă şcolară, aş face împrumut la bancă şi l-aş înscrie în şcoli private. Serios! Aşa ceva este un abuz şi un afront direct la libertăţile de care ar trebui să beneficieze elevii!
Uite încă o chestie pe care mă chinui să o înţeleg şi nu prea reuşesc: Şcoala este neinteresantă. Şi ăsta este un fapt de necontestat. Există câţiva profesori, care fac câteva dintre ore, să fie utile şi interesante. Dar, per ansamblu, şcoala în sine este profund neinteresantă.
Aceste reguli, incluse în noua lege, nu fac decât să oblige elevul ca împotriva voinţei lui şi a stării de fapt, să fie interesat de şcoala neinteresantă.
Pe cale de consecinţă, întreb şi eu: Pe profesori când aveţi de gând să-i obligaţi să nu mai vină când îşi aduc aminte la oră sau să nu mai fie plictisiţi şi să predea materia de-a futu-i lelea în speranţa că poate vin elevii la meditaţii?!
Impresia generală pe care mi-o lasă mie profesorimea este că ştie doar să facă greve şi să se plângă. Şi atât!
Apropo de greve, ştiţi că e tantea aia învăţător care s-a pus pe cură de slăbire prin greva foamei de vreo lună jumate? Aş spune despre dânsa dar există deja o părere foarte bine exprimată aici. (articolul cu pricina este interzis minorilor, cardiacilor şi celor care au o părere bună despre profesori!)
În mediul universitar mai e cum mai e. Există organizaţii studenţeşti, mai mult sau mai puţin manipulat politic sau după interesele unora dar există. Studenţii sunt puternic reprezentaţi atât în consiliile profesorale cât şi în senatele universităţilor; astfel că deciziile fundamental porceşti nu trec. Ah... că şi cei care sunt acolo sunt adeseori coruptibili sau deja corupţi... e altceva. În acest caz să-şi rezolve studenţii problema între ei. Dar măcar există!
Există posibilitatea să acţionezi şi de sus în jos. De ce? Pentru că universităţile înţeleg că nu există fără studenţii lor.
La nivel de elevi... ce există? Consiliile elevilor şi Consiliile judeţene ale elevilor? Să fim serioşi.
Şi ce putere au alea? ZERO! Când eram eu elev la "Godreanu", de acolo provenea preşedintele consiliului judeţean al elevilor, era cu un an mai mic decât mine şi-l chema Lucian ca pe mine.â
Nu era băiat rău doar că, deşi pe hârtie avea putere de decizie mare la multe faze, în realitate nu-l băga nimeni în seamă când venea vorba de decizii importante care afectau toţi elevii. De ce? Pentru că strcturile decizionale erau (şi sunt în continuare) organizate de-aşa natură încât opinia elevilor (indiferent sub ce formă sau prin cine sau cum ar fi exprimată aceasta) să conteze cât mai puţin spre deloc.
Pe sistemul ţăceţi dracu' din gură că noi ştim cel mai bine ce-i bine pentru voi chiar dacă părinţii voştri sau chiar voi ne plătiţi!
Băi nene... apă caldă sau WC-uri decente măcar la oraş nu sunteţi în stare să faceţi, dar legi aberante care subjugă definitiv psihicul şi libertăţile elevului, numa' numa'.
Că veni vorba de diferenţele dintre rural şi urban. Cum oare o să se aplice legea asta la ţară? Acolo unde copiii ca să aibă ceva de mâncare dau şi ei cu sapa cot la cot cu părinţii iar la şcoală ajung şi ei când pot între două prăşeli, 3 nămeţi cât casa şi ceva febră musculară. Ce faci? Îi amendezi şi pe ăia?
Sau pe părinţii care-s plecaţi afară? Ălora ce le faci?
Şi elevii-s de vină, oricum. În Olanda au ieşit elevii în stradă pentru că guvernul a refuzat creşterea alocaţiei de la 100 la 120 de euro pe lună.
La noi e sub 10 euro pe lună alocaţia şi pe-aia o impozitează Boc!
Da băi nene, o fi similar cu legea asta şi prin alte ţări. Dar în ţările alea elevii sunt respectaţi şi motivaţi să vină la şcoală. La noi... elevii au doar obligaţii, drepturi mai din părţi.
Iar când câte-un nesimţit cum am fost eu, îndrăznea să uzeze de drepturile ce i se cuveneau prin lege, era privit cu sictir de parcă trăiam pe moşia mămicilor lor!
Cum în România sunt 18300 de biserici ortodoxe întreţinute de stat şi doar 4300 de şcoli generale (din care se vor mai închide), cred că cea mai bună investiţie acum ar fi să-ţi faci liceu privat sau şcoală generală privată.
Eu cred că ar fi clienţi, mai ales dacă ştii cum să-ţi calculezi diferenţiat taxele.
Am tot dat exemplu colegiul din Bârlad. Ei bine, acolo la catedra de matematică există cel puţin 2 profesori foarte buni, la catedra de limba română cel puţin unul, la catedra de fizică cel puţin 2, la catedra de engleză doar unul (din păcate eu nu am prins-o pe dânsa) şi tot aşa. Şi aşa cred că e-n toate liceele.
Pe ăştia foarte buni îi poţi angaja, dându-le salariu de încadrare cel de la şcoală (nemicşorat cu 25%) plus... 50-100 de lei să zicem. Şi impui teste la nivel de clase şi în funcţie de rezultatele elevilor, dacă cresc, stagnează sau, regresează (deci profu' nu face ora interesantă) le măreşti, păstrezi, respectiv reduci salariile.
Şi să vezi apoi ce se vor pune serios pe treabă domnii profesori.
La stat e greu spre imposibil de aplicat asta, dar într-o şcoală privată vă garantez că funcţionează!
Cam atât despre legea vomitată de guvern şi adoptată în mod totalitar. Aşteptăm moţiunea şi apoi aplicarea ei.
Să trăim bine!

4 comentarii:

  1. vreau si eu un link echange cu blogul tau, astept raspuns pe eroic-center.com

    RăspundețiȘtergere
  2. Pana acum am mai mustacit eu pe aici, am mai iesit la apel cu o impunsatura ori o lauda voalata, dar e vremea unui comentariu mai amplu. Lasand pupincurismele aferente cu aprecieri si alte alea, am sa trec direct la subiect: chiar crezi ca toti elevii sunt la nivelul tau? Inteleg ca acum esti la facultate (sa-ti traiasca si sa-ti foloseasca) si ca ai fost un elev mai mult decat mediocru (ceea ce nu e greu la nivelul tau de inteligenta); Poate ca ai avut profesori care te-au calcat pe cap, avand aerul unor mari dascali apartinand unei scoli de prestigiu in urbe. Este arhi-cunoscut faptul ca un om inteligent se opune controlului.
    Dar... nu crezi ca prea ii mangai pe crestet pe elevi? Chiar tu spuneai ca rar mai intalnesti un tanar intre 16 si 24 de ani cu care sa poti discuta rezonabil. Ei bine, as vrea sa te asigur ca nu e vina profesorilor ci a sistemului in sine. Nu ma banui de vreun parti pris cu profesoratul. Desi imi doresc sa devin profesor, o fac tocmai pentru ca am considerat mereu ca profesorul trebuie sa fie un mentor, un model si un prieten al elevului. Insa te rog sa tii cont de un lucru: in sistemul scolar romanesc exista un vid de autoritate. Sistemul de recompensa-sanctiune este, practic, ineficient. Exista scoli in aceasta tara in care elevul il poate stuchi intre ochi pe profesor fara sa ii pese. Poate chiar sa il si agreseze. Ce-o sa-i faca? Va fi exmatricula? Va fi lasat repetent? Elevul stie cat de mult depinde locul de munca al profesorului de prezenta lui la scoala. Daca o scoala nu are numarul necesar de copii, poate fi desfiintata, iar dascalul isi poate pierde locul de munca. Tan-tanaaaa!!! Ce te faci? Trebuie sa il incurajezi pe micul nemernic sa vina la scoala, sa nu ii tai aripile sanctionanadu-l ori punandu-l sa repete anul pentru ca e o putoare abjecta si nesimtita. In plus, mai e si posibil sa i se rupa-n 12 de materia ta, sa chiuleasca, sa-ti faca panarama la ora si toata suita de mici mizerii pe care sunt nevoiti sa le suporte profesorii fara vocatie de dascal, prea slabi sa se impuna in fata clasei.
    Profesorul, adesea, nu mai face doi bani in ochii elevilor (multi nici nu merita), atitudinea fiind incurajata de parinti. Daca vine tac’su si imi face scandal ca ii nedreptatesc progenitura? Si asa se plang toti parintii ca, vai, puisorii lor invata asa mult in clasele primare! Nu mai au timp sa se joace! Dar ce? Invata mai mult decat noi la varsta lor? Eram noi niste mici genii sau ce?
    Lipsa satisfactiilor profesionale le blazeaza adesea pe cadrele didactice care, colac peste pupaza, sunt batjocoriti de insusi statul roman. Vreme de 8 ani, cat am studiat in acel liceu, i-am vazut pe multi profi purtand aceleasi toale, prin rotatie, arareori observand ceva nou. Sa fim sinceri: sunt platiti execrabili. Cand vor si profesorii sa puna de o greva, sa fie bagati in seama, le sare toata lumea in cap: ca de ce sa sufere copchiii! 'Tule muma-n trei litere de copchii, dar cu muritorii aia de foame de profesori cum ramane? Ca de ce le strica viitorul elevilor vrand sa amane examenele importante? Pai cand sa fie si ei luati in considerare? Ia sa fi manuit tarnacopul in mina si sa se fi uitat urat cu bata in mana la guvernanti! Sa vezi cum li s-ar fi vorbit cu mai mult respect. Asa, vorba ceea, ce-ai sa-mi faci, intelectualule? Ai sa ma pupi in... ma-ntelegi?
    Deci, ca sa nu ma intind prea mult: sa fii profesor e o bataie de joc. Pe langa faptul ca sunt platit mai prost ca maturatorul de strada, desi modelez minti, mai sunt si tratat cu sictir de elevi, parinti si guvern. Deci, hai sa fim cinstiti: or fi ei, profesorii, niste cutre, dar asta e mediul. E drept, daca te faci profesor iti asumi ca n-o sa te lafai in lux si vei avea parte de stres ca, de!, iti place tie sa lucrezi cu copiii, dar macar ai putea si tu sa nu alergi intre trei scoli din localitati diferite, sa iti faci norma.
    E comoda pozitia asta de elev cand judeci o categorie pe care o consideri "asupritoare", dar o privire de ansamblu ar fi numai buna.
    Te-am retinut destul. Multumesc pentru eventuala atentie! Spor!

    RăspundețiȘtergere
  3. geronimo:
    "chiar crezi ca toti elevii sunt la nivelul tau?" - Nu, n-am crezut niciodată asta. Există elevi mai slabi decât mine (intelectual vorbind, nu fizic, că fizic nici nu e greu:)) şi elevi mai buni decât mine. Eu întotdeauna am plecat de la premiza că există cineva mai bun decât mine şi cineva mai bun decât cel mai bun decât mine... şi tot aşa. Dacă mă aflu undeva pe la mijloc cu tendinţă de urcare, deja e foarte bine.
    "Invata mai mult decat noi la varsta lor?" - În prezent, nu. Dar, noi la vârsta lor am învăţat MAI MULT (uneori, în unele cazuri) decât părinţii notştri la vârsta lor. Exemplul clasic este introducerea voalate a noţiunii de inecuaţie la clasa I, lucru de neconceput în anii '80, de pildă.
    Spui că ai studiat şi tu 8 ani în liceul ăla. Înseamnă că ştii la ce mă refer!
    Şi, dacă arunci o privire mai atentă prin blog, o să vezi că numesc în clar şi profesori pe care i-am respectat şi pe care îi respect păstrând chiar o legătură strânsă cu unii dintre ei. Eu nu acord dispreţ tuturor profesorilor, conştient fiind de faptul că există şi OAMENI printre ei.
    Ce încerc eu să transmit este că numărul OAMENILOR din sistem este în profundă scădere.
    Şi totuşi, cel puţin în liceul amintit, în clasa din care am făcut eu parte nu eram nici pe departe singurul care gândea aşa!
    "nu crezi ca prea ii mangai pe crestet pe elevi?" - Şi da şi nu. Pe deoparte da pentru că sunt conştient că valoarea generală a elevilor este în scădere (şi-aici iarăşi sunt un milion de factori de la necesitatea plecării părinţilor peste hotare ca să aibă plodul ce mânca, până la învăţătorii din ce în ce mai slabi, etc. etc.).
    Pe de altă parte nu pentru că ştiu că există şi elevi a căror părere ar merita luată în considerare mai des, ceea ce nu s-a întâmplat şi o dată cu noua lege nu se va întâmpla deloc!
    Există un elev în liceul ăla care a avut toate mediile de 10, olimpic internaţional la fizică, cu excepţie obiectul Religie pentru simplul fapt că era ateu! Eeeh... cum e asta?
    Eu nu am contestat niciodată faptul că unii profesori sunt plătiţi prost deşi ar merita mai mult dar am contestat vehement (şi contest în continuare) faptul că există profesori care nu merită nici 1% din actualul salariu dar care sunt plătiţi!
    De asemenea, faptul că unii profesori sunt plătiţi prost, nu reprezintă un motiv pentru profesorul respectiv să se comporte ca dracu' la şcoală şi să-şi verse frustrările pe elevi. La urma urmei, nu te obligă nimeni să te faci profesor. Este alegerea TA!
    Practic, în aceste vremuri ciudate (în rău) pentru învăţământ se cunosc adevăraţii profesori, aceia care vin de plăcere la şcoală şi care înţeleg că nu e vina elevilor că guvernul le-a tăiat din leafă sau mai-ştiu-eu-ce-aberaţie au mai făcut unii sau alţii!
    Nu trebuie să-mi mulţumeşti pentru atenţie. Eu acord atenţie tuturor comentariilor şi, atâta vreme cât nu încalcă minimumul de reguli impuse pe această tarla a mea, încerc să şi răspund.

    Numai bine.

    RăspundețiȘtergere

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails