marți, 14 decembrie 2010

Luna cadoaelor

Bine v-am găsit în astă zi de mij' de decembrie.
La Cluj a nins necontenit ier toată ziua străzile au fost aglomerate, mai aglomerate decât de-obicei într-o zi de luni. Astăzi, s-a instaurat un fel de frig (în măsura în care -5 grade înseamnă frig pentru cineva ca mine obişnuit cu iernile de la Moldova) şi cam rişti să-ţi rupi gâtu' pe stradă căci, în mod absolut surprinzător comparativ cu anul trecut, n-a ieşit nimeni să cureţe şi trotuarele. Probabil erau ocupaţi.
Cu ce? Păi cum cu ce? Vine sărbăutoarea aia pentru care şi românii cheltuiesc mai mult decât pot că deh... vin sărbătorile.
Acum 2 ani, când financiar vorbind lucrurile stăteau altfel, scriam despre crăciun că este un prilej de-a-ţi arăta inconştienţa şi prostia.
Pe-atunci erau alte vremuri. Abia trecuseră alegerile pentru care de asemenea se chletuiseră foarte mulţi bani... eehaaa... alte vremuri dom'le.
Faptul că românii au din ce în ce mai puţini bani, strict în ceea ce priveşte sărbătorile de iarnă, este un lucru bun. De ce? Pentru că astfel poate vom evita să mai avem spitalizări fără număr datorate ocluziilor intestinale şi/sau a comelor alcoolice.
Ei aş! Poate asta se va întâmpla în oraşele mai mici căci în 2009 (tot an de criză - chipurile) s-au tocat economiile făcute iniţial pentru altceva (deci, nicio diferenţă faţă de 2008!) iar acum, în 2010, cel puţin în oraşele mai mari, începe să se vadă o vagă revenire (şi asta încă de prin octombrie) astfel că vor fi bani de topit pe prostii.
Revenirea financiară nu se datorează măsurilor luate de vaşnicul guvern (în princpiu deloc) ci principiului ciclicităţii evenimentelor economice şi auto-reglării pieţei.
Dar nu despre macroeconomie vreau să vorbesc ci despre ipocrizie crasă.
Dacă nu mai sunt vremurile îmbelşugate de-acum doi ani, nu înseamnă că ipocrizia specifică acestei sărbători a dispărut.
Suntem abia la mijlocul lunii decembrie şi deja am auzit de aproape un triliard de ori "acum, în luna cadourilor, să fim şi noi mai buni... să ne curăţăm sufletul". Ăăăăh? Ce mă?
Chestia asta cu împăcatul de crăciun şi cu "să fim mai buni, măcar acum", eu n-am priceput-o niciodată şi mi se pare o dovadă de ipocrizie cronică. Adică ce? Nu pot să fiu bun de 1 iulie? Sau de 28 februarie? Sau pe parcursul lunii septembrie? Trebuie neapărat în luna cadoaelor?
Despre izul preponderent comercial al acestor sărbători am tot scris şi s-a tot scris în general astfel că n-o să dezvolt prea mult în direcţia asta.
Ce e interesant de observat, însă, este fenomenul prin care oamenii cooperează cu acest aspect. Adică, altfel spus, până şi oamenii care sunt de acord că sărbătoarea de la capătul lunii decembrie este doar un prilej de a forţa cumva populaţia să scoată banii de la saltea cooperează cu această idee.
O grămadă de oameni m-au întrebat: "Ce faci de crăciun?" - Ie-te stau! Cum aşa? Ie-te-aşa! Stau! E o perioadă minunat de stat şi nefăcut nimic. Nu pot produce nimic pentru că nimeni nu munceşte, la şcoală nu pot merge că-i vacanţă deci... stau!
De fapt, cea mai mare parte a românilor vor sta pur şi simplu doar că unii preferă să toace sume impresionante de bani pregătindu-se pentru a sta.
Pe de altă parte, însă, sunt îngrijorat de faptul că nu prea voi avea ce face. Eu nu-s prea familiarizat cu statul atât de mult. Mai ales că n-am ce căuta pe programele TV care mă vor inunda cu mesaje de îndemn spre a fi mai bun, măcar acum, 3 zile, că după aia poţi să te-apuci de cristoşit şi dumnezeit din nou.
Ce mă bucură, însă, e că nu va trebui să fac drumuri în această perioadă şi, bonus, Clujul se va mai degaja puţin şi nu voi mai fi călcat în picioare când merg pe trotuar.
Până una alta, vă las cu una din piesele din calupul pieselor de crăciun ce rulează la Radio Classic Rock FM (99,2 FM în Cluj!), radioul mulţumită căruia am început şi eu să folosesc funcţia "radio" de la telefon :) .
Audiţie plăcută.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails