luni, 17 ianuarie 2011

Despre economie, protest şi organizare

Bine v-am găsit.
O să intru direct pe subiect pentru că nu-mi vine să cred cât de reduşi pot fi unii şi mi-e mult prea greu să cred că suntem atât de puţini oameni care pricep câte ceva despre ceva.
După cum bine ştiţi, în ultima vreme preţurile la benzină au luat-o razna. Da' razna rău de tot preţurile sărind bine de 5 ron/litru la pompă, ceea ce este ENORM.
De asemenea, după cum probabil ştiţi, şoferii au tot protestat în ultima vreme alimentând cu 6-7 litri şi plătind în monede de 5 bani şi 10 bani, boicotând în draci activitatea benzinăriilor, scăzându-le totodată încasările (şi implicit profiturile) acestora.
Totodată, ţin să menţionez din capul locului că nu deţin autoturism, nu am deţinut vreodată şi nu intenţionez să deţin în următorul deceniu. Prin urmare, mă număr printre persoanele indirect afectate de creşterea preţului carburanţilor; pentru că, după cum bine ştiţi, preţul carburanţilor influenţează costul de transport al tuturor mărfurilor, iar costul de transport este reflectat direct în preţul final de vânzare a tuturor mărfurilor. Mai pe scurt, pâinea de la chioşcul din colţ are preţul în funcţie de preţul benzinei!
Pentru cel puţin jumătate dintre proprietarii de maşini din România, maşina reprezintă o fiţă, nici într-un caz o necesitate. Ăsta e şi motivul pentru care aproape instinctual nu-i suport pe şoferi. Pur şi simplu nu-mi inspiră inteligenţă.
Ei bine, acum mi se confirmă sentimentul.
Dragii noştri şoferi, au geniala idee de a protesta nealimentând 3 zile.
Ce mă? Aşa, şi? Care-i şmenu' că nu înţeleg?! Şi ce mama dracu' credeţi că rezolvaţi cu asta?!
Chiar are cineva senzaţia că veniturile vreunei companii petroliere vor fi afectate în vreun fel de acest "protest"?! Are cineva senzaţia că acest protest reprezintă mai mult decât o flegmă în Oceanul Pacific?!
Practic, dacă am alimentat ieri, duminică, în mod cert mă ţine până joi (deci până după încheierea protestului) aşa că... ce-am rezolvat? Oricum am consumat benzina aia şi oricum voi alimenta cu alta. Influenţă asupra profitului: ZERO.
Sau, presupunând că şi cei care vor avea nevoie se vor abţine cele 3 zile (asta dacă nu cumva locul lor de muncă va fi în joc - căci nu văd pe nimeni cu coaiele necesare să spună şefului: ştii ce? nu alimentez. protestez împotriva jegurilor ăstora care cresc preţul aşa că nu fac livrarea azi că n-am benzină în rezervor!) dar după aia? Ce vor face? Se vor îngrămădi toţi ca oile după cele 3 zile. Aşa... şi? Vor înregistra profit pe 3 zile -50% (să zicem) şi apoi profit 150% în următoarele 3... per ansamblul lunii e TOT AIA!
Ce am scris eu mai sus reprezintă o banalitate absolută. Nu-ţi trebuie să fii guvernator al Băncii Naţionale, doctor în matematică sau mason ca să-ţi dai seama de asta! E la mintea oricărui om sănătos la cap!
Şi... cu toate acestea, un număr foarte mare de oameni consideră că prin acest protest vor da "un semnal de alarmă". Ce mă? Un semnal de alarmă că ce?
Pe ăia de decid preţurile carburanţilor îi doare în vrej cât şi cum s-a vândut defalcat pe zile. Ei stabilesc preţurile din pix şi le stabilesc în funcţie de cifrele înregistrate pe ultimele 6 luni, în cel mai fericit caz, dacă nu chiar în funcţie de ulitmul AN!
Prin urmare, credeţi că se vor simţi pe undeva mişcaţi la "corazon" că în 3 nenorocite de zile câţiva şoferi s-au simţit la sindrom premenstrual şi nu au alimentat pentru că-s ei protestatari ai neamului? Hai să fim serioşi, ce dracu.
Ca să faci un protest cu adevărat important şi cu ajutorul căruia să schimbi ceva, trebuie să zgudui din temelii sistemul împotriva căruia protestezi, nu să-l gâdili (în cel mai fericit caz).
Cum faci asta? Prin organizare iar organizarea necesită cunoştinţe în domeniul în care acţionează sistemul împotriva căruia protestezi, în speţă economia în acest caz.
Sună pompos dar nu este deloc, având în vedere că-mi trec mie câteva soluţii prin cap doar aşa... numai cât mă gândesc "cum să faci petroliştii de la noi să dea în jos preţurile".
Totuşi, un protest adevărat e greu de implementat pentru că ar necesita nişte sacrificii pentru care jumătatea celor pentru care maşina e o fiţă, nu vor dori să o aplice.
Iată soluţiile pe care le văd eu.
1. Mergi numai cu mijloacele de transport în comun electrice - trolebuz, tramvai, tren. În felul ăsta, nu consumi nicio picătură de ţiţei şi, practic, din banii tăi nu ajunge în mod direct niciun cent în contul petroliştilor.
2. Cumpără produse care au fost fabricate cât mai aproape de oraşul în care stai sau chiar în oraşul în care stai. Astfel, cheltuielile de transport ale produsului sunt minime, astfel, că şi pe partea indirectă, foarte puţini bani mai ajung la petrolişti. Cumpărându-se doar produse locale, ce interes vor mai avea comercianţii s-aducă produse din Constanţa în Baia-Mare, să zicem?
3. Când vrei să mergi în alt oraş, foloseşte trenul! Iar dacă nu se poate ajunge acolo cu trenul, mergi cu trenul până în cea mai apropiată gară şi de-acolo foloseşte maxi-taxi-urile, minimalizând astfel la maximum consumul de ţiţei, faţă de dacă te-ai fi dus cu maşina ta până acolo. Exemplu: Vrei să mergi de la Galaţi la Lacu-Roşu. Nu se poate ajunge până acolo cu trenul dar se poate ajunge până în Bicaz (cu schimbare în Mărăşeşti şi Bacău) astfel că benzină vei consuma doar între Bicaz şi Lacu Roşu (puţin peste 20 de km).
Menţiuni: Există cale ferată şi între Bicaz şi Lacu Roşu şi chiar mai departe dar, din diferite motive, nu circulă trenuri publice pe acolo. Însă, dacă s-ar proceda astfel vreme de... să zicem un an, profiturile CFR ar creşte astfel că poate ar reintra în circulaţie trenuri pe-acolo.
4. Dacă fiul sau fiica ta are peste 8 ani, învaţă-l/învaţ-o să folosească metroul/tramvaiul/trolebuzul şi nu-l/n-o mai învăţa cu nărav să-l/s-o aştepte tăticuţu' când iese de la şcoală. Astfel mai rezolvi o chestie: Începi să dai responsabilitate copilului tău şi s-ar putea să nu se mai simtă atât de naşpa în prezenţa părinţilor căci se simte mai liber şi oarecum egal cu părinţii (având în vedere că şi aceştia fac un drum similar cu tramvaiul de la serviciu până acasă).
5. Caută să cari exact cât poţi duce (sau cheamă un prieten) şi evită astfel la maximum folosirea taximetrelor. De asemenea, noaptea, când nu circulă mijloacele de transport în comun dar ai rămas "pe-afară", mergi pe jos până acasă sau, dacă n-ai mare lucru de făcut a doua zi, stai până încep din nou să circule.
6. Mergi pe jos (sau cu bicicleta - cine poate - eu nu pot) cât mai mult cu putinţă. Prin asta îţi ajuţi şi propria sănătate, nu doar boicotezi companiile petroliere.
Dacă toată lumea (nu doar şoferii) ar aplica aceste 6 principii, timp de măcar un an, să vezi cum brusc o să înceapă să meargă şi trenurile mai bine şi cum brusc concurenţa pe piaţa benzinăriilor se va relansa şi cum brusc maleabilitatea va lua locul rigidităţii.
Desigur, nici aşa n-ar muri petroliştii căci sunt multe oraşe care au doar autobuze plus că există consumatorii industriali. Însă, într-un an, pierderile ar fi suficient de semnificative astfel încât chiar să tragi un semnal de alarmă real.
Ei şi-acum apar problemle: Un număr foarte mare de oameni n-ar fi dispuşi să aplice nici măcar două-trei din cele 6. De ce? Din comoditate şi/sau din fiţă.
Există o grămadă de "masculi alfa" cărora le place să meargă "la agăţat" cu maşina şi o grămadă de "femele beta" cărora le place să fie "agăţate" cu maşina.
Există un număr mare de oameni care consideră că tramvaiul/trolebuzul sunt pentru studenţi, pensionari şi sărăntoci, nu pentru EI.
Am întâlnit personal un număr uriaş de adolescente cărora li se pare "de nepermis" să nu vină "tăticuţu"/prietenu' să le ia cu maşina de la şcoală sau, "măcar să le trimită taxiul" căci cum să meargă săracele pe jos?! Vrei să-şi strice unghiile?
Comoditatea şi fiţa (la care se adaugă şi o doză de iresponsabilitate) sunt de fapt motivele pentru care aşa ceva nu se va întâmpla niciodată la noi.
Măi cum naiba ce-i rău importam instant din Vest dar puţinele chestii pe care le au şi ei bune, noi le cam trecem cu vederea.
O prietenă stabilită acum la Londra îmi povestea că deşi destul de multă lume deţine o maşină, rareori o folosesc prin oraş având în vedere că există mijloace de transport în comun de oriunde către oriunde, iar în unele zone ai acces doar pietonal, cu bicicleta, cu tramvaiul şi cu metroul, accesul rutier fiind strict interzis. Astfel că aproape toată lumea are abonamente pe toate liniile şi circulă cu reţeaua de transport public, care se îmbunătăţeşte constant datorită faptului că oamenii au înţeles cât de util este transportul public.
Suntem oare un număr atât de mic de oameni care vedem lucrurile astea? Dacă da, merităm să ajungă benzina 10 lei pe litru.

Numai bine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails