marți, 28 iunie 2011

Drama Bacalaureatului şi a unei ţări

Nu ştiu dacă ştiţi dar ieri s-a dat "temuta" probă scrisă la Limba şi Literatura Română din cadrul examenului de Bacalaureat. Subiectele le puteţi vedea aici[fişier pdf].
Eu am citit întâi subiectele şi abia apoi m-am interesat în presă să văd care-s reacţiile.
După ce am citit subiectele, am ajuns la concluzia că subsemnatul ar fi luat undeva între 8.50 şi 9.00. Nu mai mult pentru că sigur aş fi pierdut puncte la subiectul II întrucât Stănescu nu mi-e drag şi cu atât mai puţin n-aş fi avut spor în a comenta ceva ce-i aparţine. Pur şi simplu nu pot.
Ar trebui să menţioneLinkz că subsemnatul n-a fost niciodată un elev eminent la limba şi literatura română, mai ales în liceu. De când s-a scos de tot gramatica am avut mereu probleme cu limba română. Nu neapărat cu notele cât cu obiectul în sine a cărui programă mi se părea (şi încă mi se pare) cretinoid structurată.
În fine, nu ăsta-i baiul.

1. Prezentarea situaţiei

Să cităm mai întâi subiectul III:
Redactează un eseu de două–trei pagini, despre particularităţile de construcţie a personajului dintr-un text dramatic studiat, aparţinând unuia dintre autorii canonici: I.L. Caragiale, Camil Petrescu sau Marin Sorescu.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
− susţinerea unei opinii despre modul în care se reflectă tema textului dramatic în construcţia personajului ales;
− prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la conflictul/ conflictele textului dramatic;
− relevarea unei trăsături dominante a personajului, ilustrate prin două episoade/ secvenţe dramatice semnificative/ citate comentate;
− ilustrarea a patru elemente de structură si compoziţie ale textului dramatic ales, semnificative pentru tipologia personajului (acţiune, conflict, relaţii temporale si spaţiale, indicaţii scenice, tehnici specifice, limbaj, final etc.).
E clar? Clar ca lumina zilei aş spune eu. Am înroşit cele două expresii pentru că fix acelea au fost omise de o mare parte dintre elevi.
Din punctul meu de vedere, doar dacă nu citeai cerinţa puteai să te-apuci să scrii despre "Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" la cerinţa asta, opera lui Camil Petrescu fiind o operă epică din specia roman şi nici într-un caz o operă dramatică.
Şi totuşi, subiectul acesta a creat imense controverse

2. Problema în sine

Se estimează că circa 40% dintre elevii care au susţinut Bacalaureatul anul acesta au scris despre "Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război".
Păi... şi care-i problema? Înseamnă că 40% dintre elevi habar n-au să gândească! Aş spune eu...
Ei pă dracu'! Se pune chiar serios problema să fie punctaţi în vreun fel (măcar acolo, ceva, la ciupeală) şi cei care au scris total pe lângă subiect.
Citatul următor este edificator:
Dacă dai peste un profesor mai al dracu' şi ai greşit subiectul dar tu totuşi ai scris bine despre el n-o să-ţi puncteze nimic, dar dacă dai peste un profesor bun, acela o să te discrimineze pozitiv şi o să-ţi puncteze ceva. - Cristina Petrescu, profesor de limba şi literatura română la Liceul "Jean Monnet" din Bucureşti
Poftim? Pentru un comentariu de genul acesta, în alte ţări ai zburat. Fără prea multe comentarii suplimentare!
Păi ce să-nţelegem cu toţii de-aici? Că profesorii corecţi şi verticali (atâţia câţi mai sunt) sunt de fapt "ai dreacu'" pentru că-i pică bacu' pe nerozii semi-analfabeţi (o să vedeţi îndată de ce-s atât de dur cu actualii absolvenţi) şi, în acelaşi timp, lăbarii relativişti (majoritari în cadrul tuturor catedrelor de română) care pun note pe scris frumos şi pe ce-i gâdilă pe ei la orgoliu sunt de fapt "profesorii buni" care "discriminează pozitiv". Ştiu pe pielea mea ce-nseamnă să te toace mărunt un profesor de limba română doar pentru că nu scrii ce-i place lui şi care te depunctează indiferent dacă respecţi convenţiile discursului şi arăţi că ştii să argumentezi o idee.
Ştiu pe pielea mea ce-nseamnă să vezi lăbari visători (care acum sunt şomeri şi stau pe capul părinţilor, apropo) care sunt discriminaţi pozitiv pentru că sunt mai sentimentali şi gâdilă corazon-ul de babă obosită al epavelor care se numesc profe de română (prietenii ştiu de ce).
Se pare că pentru mulţi elevi români "text dramatic" înseamnă text care conţine o dramă. O să vă arăt imediat citate din semi-analfabeţi ferm convinşi că nu au greşit scriind ce-au scris pentru că Gheorghidiu trăieşe o dramă în romanul cu pricina şi deci este un text dramatic.
Eu sunt curios: Dacă scria acolo "text epic", la ce oare s-or fi gândit? La Epic FAIL?! Dar dacă scria "text liric"? S-ar fi gândit la Lirica Cavalerească? Sau poate la lira sterlină cu care să-şi ia Masserati prin credinţă.

3. Comentariile elevilor

Prostia din elevi a izbucnit crunt pe forumuri unde aceştia încep să dea vina pe toată lumea, de la profesorii incompetenţi, la minister şi pe cei mai în vârstă care-i critică pentru neatenţia lor.
Să fim bineînţeleşi: Există un nucelu puternic de incompetenţă în rândul profesorilor de română (mai ales că încă sunt mulţi foarte bătrâni care mai mult delirează decât predau - am avut şi eu aşa ceva în 2002-2003). Pe de altă parte, ministerul şi Funeriu n-au nicio vină la faza asta. Dar strict la faza asta. Nu îi iau apărarea lui Funeriu pentru că din cauza lui s-a promulgat odioasa lege actuală a învăţământului şi tot din cauza lui degradarea sistemului educaţional s-a accentuat crunt. Însă, strict la faza asta legată de Bacalaureat, Funeriu chiar e curat ca lacrima.
Dar să dăm cuvântul absolvenţilor:

bah fratilor nu cred ca a fost liceu in care sa nu se poata copia da ce sa va fac curaju il strica pe om io 11 miam scos fituiciele am luat ce aveam nevoie si pe urma scrie tata fara numar 2 h incontinuuu ma durea mana nam scris cred niciodtaa atat [elev 1]

astai sunt nebuni si io amscris ultim anoapte si cand mai era vreo 15 min mia spus un coleg care terminase ca nu e bn ca si el o muscase si am am taiat si am scris cateva randuri dinm o scrisoae pirerdutta zoe trahanache vreo 10 rand maxim cred da nu cred o sami puncteze cv [elev 2]
i eu ma.. in subiectul trei si mai presus de totate in capul lor..sunt handicapati.. siiti spun ce imi vine s fac.. maine sa scot de toate sa copiez si sa ma dea afara si sa reiau bacul de la apat si sa speram ca voi avea mai mult noroc.. mi`e enorm de ciuda ca analfabetii astia nu au stiut sa formuleze o simpla cerinta bine.. la mte Doamne`ajuta.. nush ce ma fac .. [elev 3]
a inceput eram si eu derutata am facut celelalt subiecte..dar dak a fost primu I.L.Caragiale m am gandit imd ca O scrisoare pierduta e mai sigur sa scriu dkt roman psihologik adik ultima... Oricum mi s a parut greu la sub3 pt k ne a inkurcat klar..iar de jokul ielelor ce sam zik NICI NU L AM FACUT IN LICEUU urmeaza l mate precis o fi greu akol kiar nu st mare luckru[elev 4]
V-aţi plictisit? Stai aşa că mai vin:
da dai draq wa k aia stau cu pula in miana toata ziu si tot pe noi ne fute
ne mai baga si camere
si ANDREEA acum 3 ani era mai ushor sa iei bacu nu aveai camere dadeai 2000euro luai bacu cu 10 [elev 5]
le fut dumnezeii masii cu tot cu bacu lor dau a 2 sesiune mia dat mie dramaturgie pularie
sa la iau mortii in pula nici nu ma asteptam la astea
ma asteptam la vreun roman la vreo nuvela ceva imi da mie da astea sa imi sugi pula BOC [elev 6]
km vad sh io subiectele de la bac????? [elev 7]
deci sa pricep si eu ... Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi nu e drama ? da aia ce, nu sufera acolo pe toate planurile ?[elev 8]
bah da daca am scris "La hanul lui manjoala" e bn ca asta mia cazut prima in ochi de la I.L. Cragiale si aia am scriso nu a mai cautat prin fituici ca imi era lene pt ca nu invatasem nimic [elev 9]
cerinta era ambiguua.Se cerea un text dramatic si Ultima noapte are multa drama in el.Asa si Moartea Caprioarei are drama si multe altele..Ultima noapte e si dramatic (drama razboiului,drama iubirii,drama intelectualului) deci ar trebui sa dea punctaj.Daca asta care au facut subiectele sunt prosti. [pam-pam.... elev 10]
Ne-am lămurit?! Deci Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război este şi text dramatic, la fel ca şi "Moartea căprioarei" pentru că are multă dramă ca şi multe altele iar profesorii ar trebui să dea punctaj! Hai, ziceţi voi, nu-s drăguţi?!
La naiba că doar nu e o veşnicie de când am dat eu Bacalaureatul. Şi totuşi, în anul în care am dat eu bacalaureatul, pe forumuri, dăinuia o cantitate mai mică de prostie. Mult mai mică. Poate pentru că erau mai puține conexiuni la internet? Nu zic, era prostie şi atunci şi, de asemenea, şi atunci dacă nu erai atent sau nu trecuseşi pe la ore puteai să dai gherle. Şi totuşi, cei care au scris greşit atunci au făcut ceea ce era firesc: s-au resemnat şi şi-au asumat greşeala. Punct!
Acum, analfabeţii prind curaj şi-şi cer "drepturile" şi cer nici mai mult nici mai puţin decât să le fie punctate inepţiile!

4. Consecinţe şi realităţi

Vă daţi seama că o mare parte dintre aceştia vor ajunge studenţi?! În curând o să-mi fie frică să spun că sunt student. Nu de alta dar îmi e ruşine să împart acest statut cu astfel de specimene.
Şi nu e chestia că nu ştiu să facă diferenţa dintre un text dramatic şi un text epic. Dă-le-n mă-sa de texte că între noi fie vorba şi Iona (varianta corectă) şi Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război (varianta greşită, preferată de mulţi) sunt nişte texte oribil de proaste. Serios! Trebuie să mă screm serios să găsesc un text literar bun românesc. Şi în general Camil Petrescu nu e cel mai atractiv autor. Prin urmare, problema oamenilor raţionali nu e că ăştia nu s-au prins de poantă şi că au fost neatenţi (nu toţi au fost neapărat dobitoci, ci doar repeziţi sau neatenţi) ci că ăştia au tupeu şi că în general ei nu ştiu mare lucru despre nimic.
Pe termen lung, nu e un capăt de ţară că iei 6-7 la bac la română sau că nu ai ştiut ce-i ăla un text dramatic într-un anume moment al vieţii tale. Asta e! Când te-angajezi nu o să te-ntrebe nimeni ce-ai scris la bac sau alte rahaturi de genul ăsta! ÎNSĂ, faptul că nu ştii să scrii şi că insişti în prostie în ciuda evidenţelor, e o imensă problemă care va afecta şi pe cei din jur.
Nu am mai citat aici căci nu vreau să fac un articol doar din perlele elevilor însă am văzut aproape la fel de multe apeluri la divinitate sau blesteme în numele divinităţii de credeam că sunt pe ortodoxiatinerilor.ro. Pe bune!
Semianalfabeţi, inculţi, neatenţi, superficiali şi ortodocşi la mânie. Cam aşa arată portetul a aproape jumătate dintre bacalaureaţii de anul acesta. Şi nu e nevoie de un studiu a lui Soros pentru asta. E suficient să citeşti comentariile de pe forumuri la subiectele dedicate acestei probe de bacalaureat.
Reacţiile de după această probă de bacalaureat scot la iveală o realitate cruntă: Aceea că Traian Băsescu a avut dreptate. Şi simplul fapt că se dovedeşte că Băsescu a avut dreptate e o realitate cruntă. Însă nu a avut dreptate oricum, ci a avut dreptate când a spus că sistemul actual de învăţământ scoate idioţi pe bandă rulantă. Să nu uităm că iubitul nostru preşedinte nu este nici pe departe o persoană educată.
Uite tati mostră aici, că îmi vine să mă dau cu capul de pereţi şi să-mi rezerv bilet dus către Papua Noua Guinee:
Ce e asa greu k subiectee sa fie redactate clar, corect , fara exercitii de logica sau de alta natura decat cea strict legata de domeniul literar si lingvistic ? Ce rganul de mers al echinodemelor e in capul lor de ministeriabili ? Inspectorat care inca pune akcentul pi toceala ! [Alex]
Deci vă e clar, da? Hai să facem subiecte ca la clasa a V-a şi preferabil să punem supraveghetorii să explice cuvânt cu cuvânt cerinţele şi să dicteze rezolvările candidaţilor. Pariem că nici atunci nu ia toată lumea 10? Aţi fi surprinşi câţi "bacalaureaţi" nu pot scrie după dictare! Eu am colegi la Litere care nu pot scrie după dictare pe româneşte. Şi-apoi vor să scrie după dictare în limba rusă şi se-ntreabă de ce nu pot. Oare de ce?
O consecinţă gravă însă o să o vedem peste câţiva ani. O parte din ea deja se resimte întrucât Bacalaureatul este un examen dezechilibrat de mai mulţi ani. Dar, peste 5-6 ani, o să fie şi mai rău.
Trecând peste eterna problemă a faptului că diplomele sunt echivalente deşi unii dau examene la nişte materii foarte banale în comparaţie cu cei de la real unde se dă un examen adevărat la matematică şi unul la fel de adevărat la fizică/chimie/informatică, bacalaureatul se va transforma într-un examen de un leu! Că de doi lei este acum!
Este suficient să te uiţi pe subiectele date la Bacalaureat la română şi matematică din ultimii 10 ani şi vei observa că în ultimii 3 ani subiectele au fost mult mai uşoare decât în precedenţii 3 ani iar acestea la rândul lor mult mai uşoare decât în precedenţii 4.
Şi, cu toate acestea, încă sunt probleme. Învăţământul românesc nu mai promovează performanţa ci îşi propune să promoveze cât mai mulţi elevi, dacă se poate toţi. Învăţământul de acum pur şi simplu se chinuie din răsputeri să facă absolvenţi la normă. Ştacheta este în cădere liberă.
Exemplu concret: Subiectele de la Matematică MT1 pe care le-am avut eu în 2009 au fost mult mai grele decât ce-a fost în 2010 la aceiaşi disciplină. Aştept cu nerăbdare să le văd pe acestea din 2011. Mă aştept însă ca trendul descendent să continue.

Aşadar, drama cea mare nu este că un text nu a putut fi înţeles clar deşi era dat mur în gură. Drama cea mare este că oamenii care nu au fost în stare să priceapă acest text vor fi peste câţiva ani conducătorii noştri.
Eu atât îmi doresc: Să fiu plecat înainte ca aceştia să ajungă la putere.

Vă salut cu respect,
Lucian Vâlsan.

23 de comentarii:

  1. Nu cred ca ar trebui sa te mire ceva,situatia asta persista.Eu am dat bacalaureatul in 98 si atunci existau astfel de exemplare,dar desigur,intr-un numar mult mai restrans.Din pacate,in Romania anului 2011 se promoveaza incultura si ineptia,iar cei ce au cu adevarat valoare si pot aduce beneficii tarii sunt aruncati la spate,caci majoritatea e oarba.Ca multi devin studenti,deh,asta e moda,noi minoritatea nu putem schimba ceva,nu inca.Ca si faza urmatoare(reala):Mamaie,matale de ce crezi in dzeu?Nu stiu maica,daca toti cred am zis sa cred si eu.Si cu asta am spus destule.Succes la ceea ce faci si respect!

    RăspundețiȘtergere
  2. Asta-i tare: "fara exercitii de logica sau de alta natura....inca pune akcentul pi toceala"
    Curata varza in capu lor: nu vrem logica dar ne-am saturat de toceala, pai ce vreti fratilor atunci?

    RăspundețiȘtergere
  3. Fii atent la comentariul unuia:

    „din pacate camerele nu si-au facut treaba . Erau puse doar de fatada :( din pacate comisia mea nu a luat spaga (mai pe romaneste ) au fost comunisti”

    Nu știu ce-și imaginează el că ar fi scopul camerelor sau care e rolul comisiei, dar e clar că nu știu rolul real.

    RăspundețiȘtergere
  4. Eu sunt unul din elevii care au dat bacul luni. Nu am copiat, nu m-am inspirat, nu am vorbit, lucru pe care pe mine nu m-a deranjat asa de mult. Oricum, am nevoie de o medie destul de mare, vreau sa plec din tara si stiu ca s-ar putea sa nu o am la fel e mare ca unii care au nesimtirea sau norocul de a copia. Mai mult nu am ce zice, sper ca lucrurile sa se indrepte si in tara asta.

    RăspundețiȘtergere
  5. La 17 ani de la Bac nu mai stiu nimic. Cred ca acum l-as pica :)
    In '92 eram in clasa a 10-a. Un coleg corigent la matematica dadea meditatii unui prieten olandez venit in vizita. Olandezul era in clasa a 12-a si corigentul nostru ii rezolva problemele. Ne aliniem la standardele europene.

    Se pare ca sistemul de invatamant si-a dat seama ca nu poate schimba zicala "multi da' prosti" si vrea sa introduca una noua "multi da' absolventi".

    RăspundețiȘtergere
  6. Sa te fut in gura... Daca copiii au avut emotiii cine pula mea esti tu ca sa critici? Esti un geniu? S-au ti-a dat Dumnezeu dreptul de a critica ? Da ai dreptate o parte au scris Ultima noapte desi erau constienti ca nu are nici o treaba, insa unii daca au auzit in clasa camil petrescu deja ultima noapte era in capul lor pe tot parcursul examenului. Acesti copii nu sunt roboti, sa-si poata controala cum si cand vor ei emotiile! Si acel "text dramatic" induce foarte foarte mult in eroare, daca spune "text din dramaturgia romaneasca" intelegeam era clar dar asa...

    RăspundețiȘtergere
  7. mi se pare normal sa nu ceara exercitii de logica,
    daca au fost trecuti cu vederea de profi pentru ca nu stiau sensul cuvintelor nu ma mir ca nu pot face legatura intre ce se cere si ce au de scris.

    cu naiba sa ii lasi sa treaca mai departe daca habar nu au sensul cuvintelor? si un an de logica abia in clasa a 9a mi se pare mizerabil de putin pentru o tara civilizata. la fel cum mi se pare si abolirea gramaticii in liceu

    RăspundețiȘtergere
  8. Sa revin dupa ce m-am mai distrat cu multe comentarii pe subiectul asta:

    1. Am dat bacul acum 11 ani si din necunoastere n-as fi ratat asta in nici un caz, chiar si presupunand ca as fi riscat sa nu citesc deloc dramaticul pe ideea ca sigur nu pica. Aveam pe vremea aia o lista cu liniute cu toate genurile subgenurile si asa mai departe si cu operele din programa de la fiecare.
    2. Daca totusi din neatentie, stres...putin probabil, le-as fi incurcat m-as fi dus cel mult sa caut un loc de dat putin cu capul. In nici un caz n-as fi venit cu povesti ca de ce-au scris text dramatic si nu gen dramatic.
    3. A-i numi inculti incompeteniti si asa mai departe pe cei care au gresit este o exagerare (nu ma refer la articolul asta). Ziceam ca acum 10 ani n-as fi gresit, acum insa nu m-am prins din prima si nici nu ma deranjaza asta, pana la urma am fost la real. Sunt multi care au gresit si nu si-au facut aparitia pe net sa cace perle, pe aia nu i-as categorisi asa. In schimb cei care au comentat ca si in exemplele date de tine sunt clar niste inculti si incompetenti.
    4. Se spune totusi ca avem de-a face cu 40% asta deja cred ca e o problema (istorica deja) a sistemului de invatamant. Nu incerc sa-i pardonez pe elevi dar totusi cred ca sistemul nu si-a atins scopul. Ce s-a intamplat nu este un simplu caz de uni vor lua note mari altii mai mici...unde-i problema? Problema e ca au fost 3 subiecte de dificultate medie, "40% care au fost total pe langa la UN subiect" e diferit de "40% au tratat de 7, nu de 10, fiecare din cele 3 subiecte", suntem totusi la examen de limba romana. Daca si 60% ar fi luat 7 la fiecare subiect as fi zis ca notele sunt perfect normale.
    5. Totusi care e problema cu sistemul? Nu stiu eu asta ca nu-s expert. Cea mai mare problema ar fi sa nu se lase cu o analiza serioasa de la minister (si sa se termine doar cu nu le dam nimic sau le dam si la astia un punctaj...caz in care problema ar perpetua). Alte probleme ar putea fi: nu ca n-au (n-ar fi) invatat ci ca nu mai stiu sa invete elevii (vezi ce am scris la pct 1); s-a creat o varza totala cu manualele astea alternative si nimeni nu a inteles nici azi cu ce si cum ar trebui mancate (multi se plang ca n-au studiat genul dramatic la nu stiu care autor...si ce? trebuia sa va duca capul ca nu era neaparat dar totusi parca prea multi se plang de asta)

    RăspundețiȘtergere
  9. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anonim 1: "noi minoritatea nu putem schimba ceva,nu inca." - eu cred că-n timpul vieţii noastre nu vom putea vreodată schimba ceva. Cât despre urmaşi, dacă aş vrea să am, nu i-aş vrea în România.
      Zergu: Oamenii ăştia au drept de vot şi se declară ortodocşi la recensământ. Aia-i buba!
      Anonim 2: Află că reprezinţi o raritate. Eu nu am copiat la bac din simplul motiv că nu am vrut. Acum însă regret că n-am făcut-o pentru că văd că acum contează doar ce scrie pe un rahat de hârtie şi nu ce ştii cu adevărat să faci.
      Logosfera.ro: O fostă colegă de-a mea (care acum locuieşte în Canada) îi dădea în clasa a V-a meditaţii prin telefon vărului ei de clasa a X-a în Canada.

      Anonim 3: Vai, da' ce frumos vorbeşti. Adevăru-i că observăm cu dă cultura pe-afară din tine.
      "S-au ti-a dat Dumnezeu dreptul de a critica ?" - "S-au"?! Şi-n plus, cine e dumnezeu?
      "insa unii daca au auzit in clasa camil petrescu deja ultima noapte era in capul lor pe tot parcursul examenului." - Păi şi a cui e vina decât a lor înşişi ca indivizi neatenţi?!
      "Acesti copii nu sunt roboti, sa-si poata controala cum si cand vor ei emotiile!" - Măi cum dracu' în anii trecuţi cei mai mulţi îşi puteau controla emoţiile în condiţiile unui examen infinit mai greu decât acesta?! Să-nţeleg că generaţia mea sau cele mai vechi suntem nişte generaţii de roboţi?
      Anonim 4: "cum naiba sa ii lasi sa treaca mai departe daca habar nu au sensul cuvintelor?" - Cum? Simplu! Nici n-ai idee câte pot rezolva nişte hârtii colorate şi cu autograful lui Mugur Isărescu.

      Ștergere
  10. va rog studiati cele postate pe poate postati pareri.

    http://forum.portal.edu.ro/index.php?act=ST&f=40&t=145039&st=0#entry1781955

    RăspundețiȘtergere
  11. Si eu m-am lovit de problema aceasta. Cand am dat eu in 2006 s-au gasit cateva exemplare[cateva...mai multe] sa scrie despre Ilie Moromete ca e intelectual. Pana la urma stiu ca s-au dat punctaje pentru redactare, incadrare in pagina etc. atat cat sa poata trece Bac-ul. S-a creat un precedent periculos atunci.

    E adevarat ca sunt unii care au gresit si care nu sunt analfabeti deloc. Insa sunt prea putine cazuri! Din aceia care tot injura si acuza se vede clar ca nici macar sa injure coerent nu sunt capabili! Nu merita Bac-ul tata, nu merita. Daca a fost gresala ta sa nu citesti de 10 ori cerinta inainte, iti recunosti gresala. Nu-i acuzi pe cei care au facut subiectele ca nu le-au facut pentru IQ-ul tau de maimuta.

    RăspundețiȘtergere
  12. Luke:
    1. Şi generaţia ta şi a mea avea mai multă logică şi mai multă coerenţă în gândire.
    Ce mi se pare totuşi bizar e că această generaţie a făcut FIX ACELAŞI lucru cu ce am făcut şi eu şi generaţia din care fac parte. Şi totuşi, noi ne-am descurcat, ei nu. Eu asta nu pot pricepe.
    2. Eu la Bacalaureat la matematică n-am înţeles clar ce vroia subiectul şi am ratat un subpunct (3p sau 5p, nu mai ştiu cât valora). Şi, tot aşa, am căutat un loc de dat cu capul, nu m-am plâns de subiecte care erau totuşi clare. Nu era vina ministerului c-am fost eu neatent.
    3. Predominant am comentat la adresa celor care continuă să insiste-n prostie zicând că "textul dramatic" reprezintă "text în care apare o dramă". Pur şi simplu acest gen de gândire mi se pare halucinant.
    4. Eu sunt de acord cu tine că sistemul are mai multe hibe decât am eu fire de păr în cap. Pe de altă parte, însă, fix aceiaşi profesori şi fix aceiaşi materie au avut-o şi elevii din generaţia din care fac eu parte. Şi, cu toate acestea, noi n-am clacat în masă.
    O fi el sistemul vitregit din multe puncte de vedere dar aici e vorba totuşi de altceva.
    5. Şi eu sunt de acord că manualele alternative sunt o porcărie.

    RăspundețiȘtergere
  13. La așa profesori de română se mai miră lumea că există unguri în țara asta care nu vorbesc bine românește, când și românofonii o vorbesc și o scriu ca mai sus?

    RăspundețiȘtergere
  14. @anonimul care fute
    cate emotii sa ai ca sa gasesti indicatii scenice in ultima noapte? :))
    si cate emotii sa ai cand comentezi pe un blog si "sau" sau "s-au" sunt sinonime pentru tine?

    RăspundețiȘtergere
  15. eu nu pot spune ca elevii nu au gresit cand au ales ultima noapte, si nici nu pot sune ca 50% din ei nu semi analfabeti, dar cu mana pe inima pot afirma ca tara asta e plina de oameni mediocrii la care le explodeaza pielea de atata inteligenta...nu mai stiu cum sa arate cat de destepti sunt ei...le-au murit laudatorii si acum se lauda singuri ca sunt atat de inteligenti incat ar lua 9 la orice bac oricand.Si sa ma scuzati daca nu v-am personificat, metaforizat, hiperbolizat, oximoromizat si ce mai merita mariile voastre.

    RăspundețiȘtergere
  16. Referitor la 4

    Dupa cum spuneam nu incerc sa spun ca nu-s cel mai de vina elevii. In nici un caz nu spun ca au fost de vina subiectele sau cei care le-au alcatuit, acestia in nici un caz.
    Acum nu stiu daca e chiar asa treaba cu fix aceeasi materie si fix aceiasi profesori, cel putin nu fata de generatia mea.
    Eu nu le-as da nimic celor care au scris despre Ultima noapte... dar din pacate precedentul a fost creat cu Moromete si avem prostia cu intratul pe dosare...cu toate astea eu personal nu le-as da nimic.
    Totusi, dupa cum spuneam, nu s-au rezolvat mai bine sau mai prost (incomplet) unele subiecte cum ar fi fost normal. Pur si simplu la 40% nu li s-a aprins beculetul: "hopa, dramatic => teatru" si asta mi se pare grav pentru un absolvent care s-a pregatit pentru bac si a stiut, teoretic, sa faca caracterizarea personajului din Ultima noapte...
    Parca acum se merge pe skilluri, competente, aptitudini sau cum le mai zice in predare. Sunt convins ca identificarea genurilor e unul dintre ele si daca exista pe undeva ordonate in functie de importanta (la limba romana pentru toti anii de liceu) ar trebui sa se afle undeva pe prima pagina.
    De aia spun ca pe langa faptul ca nu i-as puncta pe elevi m-as duce totusi la ore cu lista de competente in fata si unde gasesc multi care nu le-au dobandit pe cele mai imprtante as penaliza profesorul la salar sau chiar retragerea gradului sau mai mult.
    Nu poti pretinde ca profesor de romana ca i-ai invatat (sa faca) caracterizari sau comentarii cand ei nu stiu genurile literare. Ar fi ca si la mate cand n-ar stii inmultirea dar tu-i inveti integrale.
    Daca ai jumatate de clasa care nu stie ca dramatic (text/gen whatever) are treaba cu teatrul atunci nu prea ai ce cauta la clasa aia indiferent ca esti tu doctor in romana sau ai o clasa de descreierati. Pur si simplu locul tau nu e langa clasa aia sa le predai comentarii si caracterizari. Nu te potrivesti cu ei, nu vei putea sa scoti nimic bun, indiferent de cat de slaba e clasa...mai bine aduci un profesor pregatit pentru copii cu dizabilitati care sa le bage in cap chestile de baza.

    RăspundețiȘtergere
  17. @Gabriel Teodorescu
    Din pacate nu stau acum sa-mi fac cont acolo poti lasa urmatorul mesaj din partea mea:

    http://www.google.ro/search?q=text+dramatic&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a#q=text+dramatic&hl=ro&client=firefox-a&hs=eMB&rls=org.mozilla:en-US:official&tbs=cdr:1,cd_max:25.12.2010,lr:lang_1ro&prmd=ivnsu&source=lnt&lr=lang_ro&sa=X&ei=qdwKTszzK87A8QPd2L2PAg&ved=0CAoQpwUoAQ&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=8df64cf0031afa99&biw=1476&bih=790

    Sper ca s-a transmis complet linkul. Daca nu, cautati pe google "text dramatic", pagini in limba romana si selectati interval personalizat "Oricând–25 dec. 2010" asta ca sa nu fim influentati de articolele aparute cu ocazia bacalaureatului de anu asta.
    Veti vedea utilizarea frecventa a sintagmei inclusiv pe site-uri ca didactic.ro, wikipedia, infobac (referitor la anii trecuti), chiar si e-referate.ro
    Bonus din 2008 tot in urma cautarii respective: http://forum.ebacalaureat.ro/viewtopic.php?f=17&t=296&p=1254#p1254
    Asta ar trebui sa inchida gura oricui care da vina pe minister si pe cei ce au facut subiectele ca de ce au sris text si nu gen.
    Parerea mea e ca orice profesor care sustine ca ministerul a gresit si ca "text dramatic" nu e clar ar trebui concediat.

    RăspundețiȘtergere
  18. "oameni mediocrii la care le explodeaza pielea de atata inteligenta."

    "oximoromizat"

    Rade ciob de oala sparta? Ti-ai dat singur cu stangu-n dreptu'?

    RăspundețiȘtergere
  19. Ia uite aici. Numai in America, stau io si ma-ntreb? Orice alt comentariu e inutil:

    http://news.yahoo.com/ohio-house-votes-ban-abortions-detectable-heartbeat-223151023.html

    RăspundețiȘtergere
  20. eu cand am ales ultima noapte m-am gandit asa:

    singura studiata la clasa si aflata in programa de bac (cel putin cea pe care mi-a dat-o profesorul la clasa si de care mi-a zis in cei 4 ani de romana facuti cu el este Ultime noapte).... nu este text dramatic, dar cei care au facut subiectele sunt mai inteligenti decat mine, inseamna ca ei au introdus aceasta opera intr-un TEXT dramatic.... mai e pe acolo si drama intelectualuli, drama razboiului.... da, deci trebuie sa fie bine. ce zici autorule, nu e logic???

    RăspundețiȘtergere
  21. Cei care va simtiti (sau nu) nedreptati pentru faza cu Camil Petrescu...semnati petitia...macar de mila :)
    http://www.petitieonline.ro/petitie/semnaturi/punctare_bac_2011_ultima_noapte_de_dragoste_intaia_noapte_de_razboi_-p53148047.html

    RăspundețiȘtergere
  22. Eu am dat bacul acum 5 ani și mi-a picat exact ”Ultima noapte de dragoste...” numai că pe vremea aia majoritatea au scris ”Moromeții” care nu avea aproape nicio legătura cu cerințele...Dacă era pe bune și atunci, trebuia să pice examenul la fel de mulți ca și acum, dar niciodată nu e prea târziu - în sfârșit e bine că s-au făcut profesorii ”mai ai dracu'” și nu au lăsat toate pramatiile să ocupe locurile elevilor merituoși pe la facultăți.

    Eu sincer mă bucur că se întâmplă așa - și sper să se mențină o promovabilitate reală și nu datorită ”profesorilor omenoși”.

    RăspundețiȘtergere

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails