marți, 5 iulie 2011

Unul din doi elevi e praf

Mai trist pe lângă adevărul afirmaţiei din titlu e că aveam nevoie de Funeriu pentru a conştientiza public această realitate.
Când eram furios pe nota mea de la fizică, acum doi ani, am spus că dacă ar fi pe bune trei sferturi n-ar trece. Atunci mi s-a spus că exagerez.
Ei bine, acum bacul a fost aproape pe bune (încă cu destul de multe scăpări) şi au promovat doar 44,47%. Prea mult, totuşi. Îmi menţin părerea.
De altfel am şi scris-o aici că anul ăsta un procent de 25 ar fi fost mult mai realist. Ieri, un individ cu mult mai multă experienţă decât mine a spus fix acelaşi lucru. E bine. Măcar nu sunt singurul.
Acum doi ani şi trei luni am scris un articol despre cum arată o lucrare de control la disciplina matematică la o clasă de a IX-a dintr-un liceu oarecare din judeţul Vaslui. Îl puteţi reciti aici.
E clar că o mare parte dintre aceştia se vor opri la clasa a X-a şi se vor rata din punct de vedere social. Aşa spuneam eu atunci. Am greşit! TOŢI aceia şi colegii lor, cu tot cu tâmpeniile pe care le scriu în lucrări sunt acum elevi care trec în clasa a XII-a! La anu' aceia vor da şi ei bacalaureatul! Pe bune!
Când am scris că profesorii ar trebui să primească salarii în funcţie de rezultatele odraslelor mi s-a spus că sunt tâmpit. Aşa o fi! Oi fi eu tâmpit. Şi totuşi, oare chiar profesorii din cele 28 de licee de unde n-a promovat nimeni n-ar trebui să păţească nimic? Or fi elevii din ce în ce mai cretini dar parcă totuşi. Chiar toţi?! Atenţie! Acelea sunt licee cu 0 (adică zero! nada! ingeting!) promovaţi! Mai există şi licee care se pot lăuda cu unul-doi sau trei elevi promovaţi! Din punctul meu de vedere tot acolo intră şi acelea şi sunt mult mai multe.
Într-unul din liceele cu pricina, elevii s-au grăbit să-i transmită în scris de dulce lui Funeriu. De parcă Funeriu i-ar fi oprit să înveţe.
Apropo de Funeriu. Spre totala surprindere a mea, a zis un imens adevăr: Rezultatele de anul acesta sunt oglinda societăţii! Din păcate, venind din gura lui Funeriu, e un adevăr şi mai trist.
Ce mi s-a părut de-a dreptul fabulos a fost faptul că anul acesta au existat şi lucrări anulate în timpul corectării pentru că erau identice. În anii precedenţi nu prea se auzea de aşa ceva!

"Da' ce mă, tu eşti mereu corect sau ai fost corect la BAC?" - e o întrebare care nu mi-a fost adresată mie direct ci adresată tuturor celor care consideră că examenul de maturitate de anul acesta a fost în sfârşit mai apropiat de realitate (încă departe, dar totuşi pe drumul cel bun). În ceea ce mă priveşte strict pe mine, da. Nu de alta dar la 3 din cele 4 probe scrise nici dac-aş fi vrut n-aş fi putut copia. Cât despre fiţuici şi alte metode - nu le-am folosit niciodată nici până atunci şi nici de-atunci. Pur şi simplu nu am experienţă în copiat.
Desigur, faptul că eu nu am copiat şi sunt împăcat cu faptul că am fost cinstit cu mine când am dat examenul ăsta nu mă îndreptăţeşte să-mi dau cu părerea, decât cel mult moral. Însă, îmi dau cu părerea pentru că plătesc taxe iar una peste alta examenul ăsta se organizează pe banii tuturor - mulţi, puţini, câţi sunt, tot bani publici se numesc.

Nu am s-o ard aiurea cu "tineretul feisbuc" sau că "tinerii nu mai au respect pentru şcoală". Rahat cu perje! Nici eu n-am avut respect pentru şcoală pentru că nici şcoala nu m-a respectat! Nici eu nu mi-am respectat cea mai mare parte a profesorilor pentru că aceştia nu meritau respect. E simplu! Şi totuşi tot mi-a rămas ceva în cap din timpul liceului.
E drept, eu n-am stat "pă feisbuc" pentru că nu se purta feisbucu' pe-atunci şi eu foloseam e-mail-ul şi telefonul pentru a ţine legătura cu cine aveam nevoie. E drept că eu nu mergeam prin cluburi dar nu din conştiinţă că aveam de studiat ci pentru că nu-mi plăceau (de altfel nici acum nu-mi plac) cluburile sau ideea de a "ieşi în club". Sună ca dracu'! Păi ori "ieşi" ori "mergi la club". E ca şi cum ai spune că urci la vale.
În fine, ideea e că nici eu (şi nici o bună parte din colegii de generaţie din liceul la care am fost eu) nu ne omoram. Am mers în călătorii, la concerte dar şi la muncă. Şi, cu toate acestea, când mergeam la şcoală nu eram aerian. Exceptând, recunosc, eterna mea "dragoste", chimia organică. Acolo poţi să mă pui să fac 200 de mii de ore de meditaţie că tot paralel sunt cu domeniul. N-am depăşit media 5 la chimie cât s-a studiat chimie organică. E drept însă că nici n-am avut nesimţirea să pretind mai mult. Mi-am recunoscut neputinţa şi-am mers mai departe.
Ce vreau să spun cu toate acestea? Vreau să spun că nici eu, nici generaţia din care fac parte şi nici generaţia de anul trecut sau de acum 3 ani, nu au fost generaţii de tocilari. Dovadă stă faptul că procentul de promovabilitate la Colegiul Naţional unde am studiat eu e acelaşi şi anul acesta ca şi în anii precedenţi: 97%. N-am găsit o statistică privind promovabilitatea la liceul concurent din Bârlad. Aş fi fost curios dacă şi-acolo s-au menţinut cifrele.
Şi-atunci dacă la liceele aşa-zis "bune", lucrurile au rămas cam la fel şi cu camere şi fără şi cu stricteţe şi fără, unde s-au schimbat lucrurile? Ei bine, la celelalte licee! Acolo unde se află "grosul" de elevi.

Deşi anul acesta evaluarea a fost mult mai corectă, tot anul acesta s-au înregistrat şi o grămadă de harbaburi şi neglijenţe grosolane.

Şi totuşi, bacul de anul ăsta a adus şi premiere absolute pentru unele licee.

Pe scurt: S-a putut! E pueril să crezi că subiectele au fost mai grele decât în alţi ani sau că au fost prea grele. Nu! Subiectele au fost accesibile şi orice elev care a trecut pe la şcoală trebuia să fie în stare să le rezolve cât de media 6,01!

Desfiinţarea SAM-urilor îşi spune cuvântul şi şi-l va spune şi-n următorii ani. Să nu uităm că SAM-urile s-au desfiinţat în 2008 şi 2009. De la anul o să intre în BAC primele generaţii de elevi care ar fi trebuit în mod normal să ajungă la şcoli profesionale dar care au ajuns la licee! Să vezi atunci rezultate la bacalaureat!

Îl detest visceral pe Funeriu pentru legea educaţiei pe care continui s-o consider o vomă totală. Îl detest pe Funeriu pentru că este agramat. La fel ca şi predecesorul Adomiţei. Ok, Funeriu nu e aşa agramat ca Adomiţei dar tot varză e la capitolul ăsta. Şi, când eşti ministru al educaţiei, chestia asta se vede!
Îl detest visceral pe Funeriu pentru că nu-mi place faţa lui. Pur şi simplu are o faţă care-mi inspiră repulsie. Şi, desigur, îl detest pe Funeriu pentru că este băsist. Nu poţi să te consideri om raţional când eşti băsist. Nu se poate, e un oximoron!

Şi, în ciuda acestor aspecte, insist să-l felicit pe Funeriu pentru modul cum a fost organizat Bac-ul anul ăsta (da, cu "B" mare!). Mai are mult de lucru - asta dacă chiar va vrea să se ţină de treabă pe segmentul ăsta.
Există şi posibilitatea ca această corectitudine să rămână doar o excepţie. Să ne amintim că şi Andrei Marga a făcut ceva de genul într-un an iar apoi în anii următori promovabilitatea s-a dublat brusc!
Aşadar, există posibilitatea ca această situaţie de anul acesta să fi apărut doar ca strategie de a muta atenţia publicului de la alte probleme. Se prea poate! Însă pentru mine învăţământul de doi lei şi-un sfert e o problemă. Aşa că, dacă situaţia de acum a apărut doar ca să nu văd eu că Băsescu a căpiat de-a binelea şi se ia în gură cu ruşii, asta e. Sincer nu-mi pasă! E bine că s-a făcut ceva şi cu frauda care devenise literă de lege. Şi mai bine e că s-a făcut fără să se ştie dinainte - ceea ce creşte acurateţea rezultatului.

Nici acum n-a fost totul roz. Procentele de promovabilitate sunt semnificativ mai mari în liceele nesupravegheate. La aceste situaţii se mai adaugă şi clasele unde supraveghetoarea şi-a băgat curul la înaintare. La propriu!

Spre imensa mea bucurie, am văzut în sfârşit pus în practică şi spus în spaţiul public ceea ce eu am gândit-o şi-am spus-o de 3-4 ani încoace: Nu toată lumea trebuie şi merită să termine liceul!
Chiar nu mai dă nimeni cu sapa în ţara asta?! La săpat şanţuri cine să mai meargă?! Vrem drumuri şi căi ferate. Alea nu se construiesc singure! Trebuie forţă de muncă şi acolo!

Liceul nu e pentru toată lumea. Cu atât mai puţin facultatea. Cică suntem pe ultimul loc la absolvenţi de studii superioare.
În România, pe segmentul de vârstă 15-64 de ani, ponderea persoanelor cu studii superioare a fost de doar 11,2%. Un rezultat ce ne-a aruncat pe ultimul loc între ţările Uniunii Europene, având în vedere că media celor 27 de state a fost de aproape 22%.
11,2%? E mult! Mai ales că studii superioare se consideră şi facultăţile prin poştă!
Bine... şi studiul e cretin pentru că pe segmentul de vârstă 15-19 ani ponderea persoanelor cu studii superioare este 0% din simplul motiv că e imposibil să ajungi la facultate mai devreme de vârsta de 19 ani. Dar asta-i altă poveste.

Citisem într-unul din articolele despre rezultatele de anul acesta de la bac un mini-interviu cu o "mămică" ce-şi lăuda fetiţa care "a învăţat săraca şi degeaba". Fetiţa ei luase 5.00 la matematică (între noi fie vorba la matematică e chiar greu să iei 5.00 - dacă ştii să faci pe bune până la 5.00, atunci mai mult ca sigur ştii să faci până la 6.00). Cu toate acestea, mama fetiţei era ferm convinsă că ministrul Funeriu e de vină că "şi-a bătut joc de copii" şi nici nu concepea ca odorul ei să nu meargă la facultatea de matematică! Nu e minunat?!
Desigur, genul ăstora de oameni e inutil să încerci să le explici că dacă abia a trecut la banalităţile alea de la bac, la facultatea de matematică o mănâncă profesorii cu totul.

Tocmai de-aceea nu îi înţeleg pe aceia (fie ei elevi, profesori sau părinţi) care preferă să toarne cu tone de înjurături la adresa ministerului sau a lui Funeriu în loc să se uite în propria ogradă.
Atâta vreme cât tu ca profesor ai o clasă întreagă de nepromovaţi, ar trebui măcar să bagi capu' în nisip, ca struţul, nu să-ţi dai aere de şmecher cum că examenul a fost prea dur.
Atâta vreme cât părinţii se simt minunat când odorul lor ia 10 pe linie în loc să se întrebe dacă nu cumva şcoala e prea slabă, aceşti părinţi ar trebui să tacă atunci când odorul lor pică cu graţie sau trece pe sub bancă la primul examen cât de cât decent din viaţa lor.

Per ansamblu, dur sau nu, bacul contează puţin. Chiar şi cu cretinismul ăsta cu admitere pe bază de dosar, tot nu contează prea mult bacul. În afara faptului că am avut nevoie de copie pentru a mă angaja, datele de pe diploma de bacalaureat nu mi-au folosit la nimic. Nu i-a păsat absolut nimănui de ce note am avut eu la acest examen.
Bacul e bun la o singură chestie: Să vezi cam care ţi-e nivelul în acel moment. E bun ca titlu orientativ.
Însă, când e banal şi-l pici cu 1.00, tot titlu orientativ are însă ar trebui să-ţi dea de gândit spre ce ar trebui să te îndrepţi şi mai ales spre ce ar trebui să nu te îndrepţi.

Am dat importanţă acestui subiect din simplul motiv că de mai multe ori am observat în viaţa de zi cu zi faptul că din 4 oameni, de regulă cu 2 nu ai ce discuta, cu unul te înţelegi vag şi doar cu unul ai şanse reale să porţi o conversaţie decentă. Mai aveam puţin şi începeam să cred că am eu o problemă întrucât cifrele relevante pentru această stare de fapt observată de mine întârziau să apară. Rezultatele de anul acesta confirmă însă că n-am observat eu greşit!

Vă salut cu respect.

P.S.: Voi revini cu partea a II-a a articolului început duminică în decursul acestei săptămâni

3 comentarii:

  1. Aia cu 5 la mate chiar vrea la facultate la mate? LOL E chiar culmea tupeului.

    RăspundețiȘtergere
  2. Owh, numai de ar fi fost la fel in toate liceele.Doar 4 elevi, de la cel la care stuidez, au promovat iar la cel din localitatea vecina, gasesti minim 5 cu 10 curat la Informatica xP.
    Presupun ca , faptul ca totusi multi prosti au copiat, ii enerveaza si mai tare pe astia care au picat :)).

    RăspundețiȘtergere

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails