duminică, 16 octombrie 2011

Cum un anticoncepţional masculin îmi putea schimba viaţa

Ştim cu toţii că în prezent drepturile reproductive aparţin exclusiv femeilor iar bărbaţii au obligaţia de a plăti pensii alimentare până sughiţă indiferent că au dorit să fie părinţi sau nu.
Mulţi bărbaţi şi-ar câştiga dreptul la a decide dacă doresc să devină taţi sau nu şi în general dreptul de a decide viitorul lor într-o familie sau nu. De ce nu există şi anticoncepţionale pentru bărbaţi?

Fac parte dintr-o minoritate în creştere - taţi care stau acasă. Aşa cum păţesc şi multe mame care stau acasă, am renunţat la ambiţiile profesionale şi la capacitatea de a câştiga bani ca să fiu principalul îngrijitor al copiilor noştri. Nu spun că aş vrea să schimb asta căci chiar îmi iubesc copiii şi nu aş schimba locul cu nimeni din lume - însă sacrificiile sunt semnificative. Ca bărbat a cărui viaţă a fost profund schimbată de o sarcină nedorită, articolele recente despre cum ar schimba anticoncepţionalele pentru bărbaţi situaţia actuală m-au făcut să scriu aceste rânduri.

Să începem cu realitatea: Nu există nicio pastilă sau altă metodă echivalentă de contraceptiv masculin în zilele noastre şi e foarte puţin probabil să apară vreunul în viitorul apropiat. În ultimii 20 de ani au apărut nenumărate studii care prevesteau descoperiri majore şi apariţia iminentă a echivalentului masculin pentru contraceptivele orale pentru femei sub forme variate - de la pastile la implanturi - concepute pentru a împiedica sperma să ajungă la ovul cu efecte secundare minime. Articolul despre "pastila masculină" se termină însă într-o notă tristă citându-l pe inventatorul pastilei pentru femei zicând că nu cred că există nici cea mai mică şansa ca [pastila masculină] să fie aprobată în următorii 20 de ani.

Toată această discuţie despre pastila masculină a redeschis dezbaterea despre motivele pentru care încă nu este disponibilă pe piaţă. Ca mai toate dezbaterile care implică politici legate de gen, discuţia ajunge deseori la punctul în care se dezbate natura vs. educaţia şi societatea. Partea care susţine natura argumentează că nu e chiar o surpriză că nu există un contraceptiv masculin echivalent pentru că e mult mai dificil să împiedici în siguranţă funcţionarea naturală a sistemului reproducător masculin. Partea care susţine latura socială este de părere că impedimentul real este dat de atitudinea privind contracepţia masculină - atât în termeni de negociere a responsabilităţii sarcinii în relaţiile heterosexuale cât şi în atitudinile companiilor farmaceutice vis-a-vis de înclinaţia bărbaţilor de a-şi asuma responsabilitatea pentru această decizie.
Indiferent pe cine alegi să crezi şi indiferent pe cine dai vina, lipsa unei pastile masculine este o uriaşă dezamăgire pentru că există un număr mare şi în continuă creştere de bărbaţi (dar şi femei) - incluzându-mă şi pe mine - care şi-ar dori enorm să aibă un control mai bun asupra viitorului reproductiv al familiilor lor. Iar în acest caz văd experienţa mea grăitoare în acest sens.

Acum 8 ani aveam 3 băieţi: de 8, 6 şi 5 ani (toţi plănuiţi şi doriţi mai mult sau mai puţin). Soţia mea muncea şi eu stăteam acasă şi ea lua contraceptive orale. După 8 ani de muncit exclusiv în casă, plănuiam să îmi reiau cariera puternic afectată odată ce toţi băieţii erau deja de vârstă şcolară. Totuşi, cu o lună înainte să înceapă anul şcolar, soţia mea a venit acasă şi mi-a spus că este însărcinată. Din motive necunoscute, contraceptivul oral prescris de medic eşuase.
Am fost zăpăcit câteva săptămâni şi îmi anulam toate planurile de a mă întoarce în sfârşit la muncă şi în acelaşi timp simţindu-mă prost şi lipsit de ajutor. Sunt un adult cu o educaţie înaltă însă în acel moment m-am simţit ca o fetiţă de 17 ani care o făcuse pe fugă pe bancheta din spate.

În ciuda şocului suferit, viaţa a mers mai departe - soţia mea a născut în primăvara următoare şi s-a întors la muncă după câteva luni. Eu am rămas acasă unde sunt şi în prezent. Acuma, nu vreau să fiu înţeles greşit şi să se înţeleagă că mă văicăresc - sunt perfect conştient că putea folosi şi prezervativ pentru extra-siguranţă. Dar ar fi fost mult mai bine dacă ar fi existat pe piaţă o pastilă masculină ca metodă simplă şi eficientă pentru contracepţie. Şi pentru că nu era destul, după naştere soţia mea a încercat să revină la pastilă dar efectele secundare au devenit puternice şi astfel a fost obligată să renunţe la ea. După acest episod am trecut eu la folosit prezervative şi de fiecare dată eu eram mai preocupat de contracepţie decât de actul sexual în sine.

Cel de-al patrulea fiul al nostru a solidificat, dacă mai era nevoie, inversarea definitivă a rolurilor în casa mea. O să mă fac că nu observ feminiştii care vor râde de situaţia noastră: pe scurt - pentru soţia mea - sexul era acum mai mult pentru recreere în timp ce pentru mine reprezenta într-o imensă măsură prevenirea procreerii. Sarcina neplănuită nu i-a afectat deloc cariera ei însă a avut efecte devastatoare şi ireversibile pentru a mea. După 3 ani de silinţă şi prezervative am făcut vasectomie şi în sfârşit lucrurile erau egale în casă (cel puţin în dormitor).
Acum sunt un tată fericit şi mândru a 4 băieţi frumoşi foc. Sunt foarte norocos că ne putem permite stilul de viaţă din salariul soţiei. Dar să avem o metodă contraceptivă sigură şi eficientă mi-ar fi adus şi mie o proporţie mai mare de control asupra propriei mele vieţi. Din păcate pentru noi toţi, încă se rezumă totul la dorinţă şi speranţă.

Întrebarea pe care vreau eu s-o pun este: Cum se vor schimba lucrurile dacă nu vom avea o pastilă masculină? În fond, că ne place sau nu, lumea se schimbă. Rolurile de gen fie nu mai există fie dacă există nu mai funcţionează aşa cum funcţionau în trecut. Bărbaţii şi femeile nu mai abordează posibilitatea de-a deveni părinţi şi oportunităţile de carieră cu aceleaşi aşteptări cu care o făceau în urmă cu una sau două generaţii. Numărul de taţi care stau acasă şi soţii care pun pâinea pe masă este în creştere peste tot şi va suferi o creştere consistentă şi în următoarele decenii. Cred că în această privinţă suntem de acord. Ar cam fi timpul ca şi bărbaţii să aibă mai mult control asupra reproducerii aşa cum au femeile în prezent.

Articolul este o traducere şi adaptare după un articol postat pe Alternet.org.

P.S.1: Nu rezonez neapărat cu situaţia individului ăsta. Ba dimpotrivă. Însă necesitatea unui contraceptiv şi-atât (nu prezervativul care e şi protector de BTS-uri pe lângă contraceptiv şi total incomod în relaţiile de lungă durată) este reală şi ar elimina multe din situaţiile în care femeile îşi "încalţă" partenerii pentru a le forţa mâna fie să se căsătorească cu ele fie să se răzgândească în privinţa divorţului.
P.S.2: Articolul pune problema în contextul american unde discriminarea bărbaţilor este literă de lege în instanţe. Orice mamă iresponsabilă poate semna un act prin care declară pe propria răspundere că "nu este pregătită să fie părinte" şi poate da copilul spre adopţie indiferent de voinţa tatălui. Invers situaţia nu se aplică niciodată. De ce? Pentru că nici măcar nu există în lege.
P.S.3: Un comentariu postat la articolul citat de Alternet.org zice bine şi îl traduc parţial parându-mi-se că surprinde perfect problema (îl găsiţi în original aici):
Adevărata schimbare pe care o va aduce pastila masculină când va apărea este aceea că bărbaţii vor controla la rândul lor reproducerea. Femeile vor trebui în sfârşit să ceară şi acord bărbaţilor pentru a avea copii cu ei. Sexul se va separa definitiv de reproducere şi vom auzi din ce în ce mai des de consimţământul masculin pentru reproducere. Şi cum căsătoria este acum periculoasă de-a dreptul pentru bărbaţi iar balamucul post-marital loveşte mult mai tare în bărbaţi decât în femei, sunt înclinat să cred că bărbaţii vor face şi mai mult sex, dar nu şi copii.
Revoluţia Sexuală din anii '60 va fi acum echivalată de Revoluţia Reproductivă şi bărbaţii vor avea în sfârşit drepturi egale în cuplu şi femeile responsabilităţi egale. Când va apărea această pastilă se va termina şi cu ele primind custodia copiilor, maşina, casa şi o mare parte din bani doar pentru că au vagin. De altfel vom putea auzi în sfârşit şi cazuri de femei care vor primi ordine de restricţie, ordine de plată a pensiei alimentare şi vizite limitate.
Totodată, această pastilă va aduce şi dreptul bărbaţilor de a semna documente că "nu-s în stare să fie părinţi" exact cum pot acum femeile să facă şi să-şi trimită copii în "locuri sigure".
Şi, poate cel mai important, o astfel de pastilă va termina o dată pentru totdeauna cu prosteala pe faţă că femeile suferă cel mai mult pentru că sarcina le afectează doar corpul lor. De ce cele 9 luni de sarcină (din care o parte nici măcar nu apar urme vizibile) trebuie să fie echivalente cu minim 18 ani de obligaţii financiare pentru bărbaţi? Pe ce planetă câştigă bărbaţii bani fără efort şi fără să-şi afecteze timpul şi corpurile?
P.S.4: Acest articol tradus şi comentariul de mai sus (aşijderea tradus) fac parte din promisiunea pe care am făcut-o aici şi pe care intenţionez s-o ţin.

4 comentarii:

  1. Anticonceptionalele pentru femei nu sunt o fericire, ci o necesitate. Au fost inventate pentru dereglari hormonale, la asta au fost folosite la inceput, bine, a existat si o opozitie a bisericii fata de utilizarea ca anticonceptionale. Nu sunt o binecuvantare, ca sa-ti spun un secret, multe femei din domeniul medical nu au pus gurita pe ele (eu inclusiv, prietene ale mele, rude). Oare de ce? Anticonceptionalele pentru barbati (mai ales daca ar fi mai putin toxice) sunt dorite in primul rand de femei, care s-au saturat sa se otraveasca.
    In alta ordine de idei, chestia cu lipsa controlului masculin asupra reproducerii e o gluma, sper. Pai prezervativele sunt pentru barbati. Biserica se opune in unele tari prezervativelor pentru femei pentru ca ele sa nu aiba controlul asupra reproducerii:))

    RăspundețiȘtergere
  2. Eşti naiv sau te prefaci?
    Voi bărbaţii vă văicăriţi mai ceva ca Iov sau ca o banshee fruntaşă pe ramură când vine vorba de pusul prezervativului.
    (Care te apără de boli, sarcini nedorite şi mai sunt şi altele). ”Cum să-mi pun EU prezervativ? Eu sunt curat. Eu sunt sigur. Plăcerea MEA va fi diminuată” Haida hai să ne puţin haidem! Câtă vreme gândeşti numai cu capul pulii, regret, da, plăcerea ta va fi diminuată. Dar atunci nu te mai văicări că ţi se pun nişte consecinţe în braţe.
    Nu vrei să te reproduci? Ai un copil şi nu mai vrei alţii? Fă tată o vasectomie, anunţă-ţi jumătăţile legitime şi sau legale, ca pe urmă să nu ai surprize de 9 luni. Şi alege un medic bun. Fiindcă s-au mai văzut cazuri în care acele canale spermatice secţionate aiurea s-au refăcut.

    Sau aplică metoda clasică ”moşească” fiindcă nu pot spune băbească: duş la temperatură de peste 40 grade, timp de 15 min cât mai înainte de actul sexual. Guess what. Toţi mişuneii ăia mici mor.

    Sau şi mai simplu: o femeie gonflabilă, sex asistat de calculator, devii gay. Soluţii sunt.
    Dar, e greu. E greu să îţi asumi responsabilitatea pentru calitatea vieţii tale. E infinit mai uşor să laşi tot la latitudinea femeii. Care, nu mi se pare atât de şocant că în unele cazuri abuzează de această putere cu care aţi investit-o. Puterea corupe.

    Belle d”Imagination

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. "Eşti naiv sau te prefaci?" - Nu ştii să citeşti sau te prefaci? (Eroare de logică: ad hominem)
      "Voi bărbaţii vă văicăriţi mai ceva ca Iov sau ca o banshee fruntaşă pe ramură când vine vorba de pusul prezervativului." - Eroare de logică: Generalizare. De unde ştii şi cum poţi garanta că toţi bărbaţii (sau măcar un procent semnificativ din populaţia masculină globală) se văicăreşte când vine vorba de pusul prezervativului? Ţi-ai dat în cărţi ca să afli informaţia asta?
      "”Cum să-mi pun EU prezervativ? Eu sunt curat. Eu sunt sigur. Plăcerea MEA va fi diminuată” Haida hai să ne puţin haidem! Câtă vreme gândeşti numai cu capul pulii, regret, da, plăcerea ta va fi diminuată. Dar atunci nu te mai văicări că ţi se pun nişte consecinţe în braţe." - Haida hai să ne puţim haidem menţinem limbajul decent. Eu nu te-am înjurat, dar dacă insişti, pot s-o fac. Am un limbaj foarte dezvoltat pe segmentul ăsta. În altă ordine de idei, continui cu generalizarea - încă aştept un argument din partea ta.
      "Nu vrei să te reproduci? Ai un copil şi nu mai vrei alţii? Fă tată o vasectomie, anunţă-ţi jumătăţile legitime şi sau legale, ca pe urmă să nu ai surprize de 9 luni. Şi alege un medic bun. Fiindcă s-au mai văzut cazuri în care acele canale spermatice secţionate aiurea s-au refăcut." - Nu vrei să te reproduci? Ai un copil şi nu mai vrei alţii? Fă-ţi mami o legare de trompe, anunţă-ţi jumătăţile legtime şi sau legale ca pe urmă să nu aibă surprize peste 9 luni că-s condamnaţi la 18 ani de sclavie financiară centrată pe uterul tău. Şi alege un medic bun. Că s-au mai văzut cazuri când medicul era pro-lifer şi a uitat să-şi facă treaba până la capăt.
      După cum vezi, argumentul merge-n ambele sensuri, de-aia este ilogic în ambele sensuri.

      "Sau aplică metoda clasică ”moşească” fiindcă nu pot spune băbească: duş la temperatură de peste 40 grade, timp de 15 min cât mai înainte de actul sexual. Guess what. Toţi mişuneii ăia mici mor." - Ia bagă-ţi tu apă de peste 40 de grade în vagin timp de 15 minute. Dacă-ţi place, eu îţi urmez cu bucurie exemplul.

      "Sau şi mai simplu: o femeie gonflabilă, sex asistat de calculator, devii gay. Soluţii sunt." - Sau şi mai simplu, vibrator, sex asista de calculator, devino lesbiană frustrată. Soluţii sunt.

      "Dar, e greu. E greu să îţi asumi responsabilitatea pentru calitatea vieţii tale. E infinit mai uşor să laşi tot la latitudinea femeii." -Dar e greu. E greu să îţi asumi responsabilitatea pentru calitatea vieţii tale. E infinit mai uşor să postulezi că e apriori vina tuturor bărbaţilor.

      "Care, nu mi se pare atât de şocant că în unele cazuri abuzează de această putere cu care aţi investit-o. Puterea corupe." - Eu am investit-o? Sau cumva toţi bărbaţii din lume au investit-o? Eşti naivă sau te prefaci?

      Şi-acum, îţi recomand să treci la argumente mai raţionale pentru a-ţi susţine teza şi nu la sentimentalisme ieftine dintr-astea, că nu merg. Şi nu neapărat că nu merg cu mine, ci nu merg în general pentru că pute de la distanţă eroarea logică din ele.

      Ștergere

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails