vineri, 4 noiembrie 2011

Liceu de 3 ani. Se schimbă ceva?

Se spune că anii de liceu sunt cei mai frumoși ani în drumul individului către maturitate, o afirmație cu care mulți sunt încă de acord dar pe care eu am renegat-o pe toată perioada liceului cât și acum când deja s-au scurs niște ani de când am pus punct statutului de licean. De ce nu am fost de acord și nu sunt de acord cu afirmația asta? Pentru că liceul a fost o experiență mai degrabă urâtă decât una de neuitat și nu din cauza colegilor sau a clădirii sau a amplasamentului instituției ci tocmai din cauza programei despre care putem spune fără să greșim că este eminamente aberant distribuită și pe alocuri chiar greșită cât și din cauza unei părți consistente a corpului profesoral compus în mare măsură de persoane cel puțin incompetente și chiar total incompatibile cu ceea ce ar trebui să însemne actul educațional.
Mutarea clasei a IX-a înapoi la gimnaziu (cum a mai fost în perioada interbelică în România) nu este în sine o problemă ci modul în care această schimbare se va produce.
Pe lângă faptul că anii de liceu se vor împuțina cu unul, modalitatea de a ajunge la liceu, conform noii legi a educației naționale, se va schimba într-un mod care este de-a dreptul anti-elev. Astfel, media de admitere în licee va consta în 30% examen de admitere organizat de fiecare liceu (dacă va dori – de unde putem înțelege că vor exista și licee unde se va intra ”la grămadă” ca și până acum) și 70% utopia denumită portofoliu educațional. În portofoliul educaţional vor conta comportamentul, absenţele, dorinţa de învăţare şi atitudinea faţă de învăţare. Comportamentul îl "măsori" prin nota la purtare (bănuiesc). Absenţele le numeri pur şi simplu şi, bănuiesc, că ăla de are absenţe mai multe, ia calificativ negativ la portofoliu. În schimb, ultimele două, întreb şi eu... cu ce le vor măsura? Şi cum? Cu învăţometrul? Se vor cuantifica în "învăţeli"? Un învăţel, doi învăţeli, un kiloînvăţel, hectoînvăţel, sau cum? Și nici asta n-ar fi o mare problemă (cu toate că încă ne este neclar nouă publicului larg) cât faptul că prin acest portofoliu li se dă o autoritate și o putere de decizie exagerat de mare asupra viitorului individului profesorilor de gimnaziu.
Și-aici ajungem la una din marile probleme arzătoare ale învățământului preuniversitar românesc: profesorii. În ciuda faptului că atât miniștrii educației cât și sindicatele se zbat să apere profesorimea, poate ar fi cazul să recunoaștem o dată profesorimea este în majoritate putredă. Intervenția asupra acestui aspect întârzie încă să apară iar dacă va mai întârzia mult putreziciunea din educație va ajunge să se confunde cu sistemul însuși iar atunci toată șandramaua se va dărâma definitiv. Atâta vreme cât vor exista profesori de nota 1,20 la catedre, profesori de geografie care încă nu au aflat că nu mai există Iugoslavia sau profesori de religie a căror singură grijă e să pună note de 3 celor care se opun îndoctrinării ortodoxe din școli, învățământul preuniversitar în general și cel liceal în special nu poate progresa indiferent de câți ani se vor face în licee.
Pe de altă parte, însă, reducerea anilor de liceu cu un an va afecta pe toată lumea. De la profesori (care vor avea mai puține ore), la părinți, la elevi și până la actul efectiv de educație. Puținii profesori de liceu care încă își dau interesul și despre care putem spune fără să greșim că și-au ales meseria corectă vor avea mai puțin timp la dispoziție să scoată ce e mai bun din elevii săi iar reducerea la 3 ani a liceului ar face practic ca elevii să primească în loc de 4 sferturi, 3 sferturi din ce au mai bun acești profesori de-acum minoritari în sistem de oferit.
Problema nu este că se studiază 4 ani ci problema este ce se studiază în acești ani. Se vrea relaxarea programei și/sau reducerea presiunii de pe licee? E în regulă. Ideea e bună. Însă, pentru a atinge acest deziderat în primul rând trebuiesc reînființate Școlile de Arte și Meserii. Chiar dacă unii egalitariști susțin egalitatea forțată, realitatea ne-a demonstrat-o din plin că nu toți copiii cu vârste între 14 și 16 ani sunt capabili să urmeze cursurile unui liceu. Mai mult, unii dintre ei chiar nu vor.
În plus, din cauza eliminării examenelor de admitere în universitățile de stat, s-a alimentat un fenomen pe care-mi place să-l numesc ”inflația notelor”. Din cauza acestui fenomen au apărut din ce în ce mai mulți studenți, notele din licee au devenit din ce în ce mai mari iar o dată cu eliminarea SAM-urilor liceenii au crescut și mai mult ca număr cu toate că în realitate numărul celor care-și luau notele în mod serios a rămas aproape constant.
Ne mirăm că peste 50% dintre elevi au picat Bacalaureatul? Nu avem de ce. În primul rând nu l-au picat din cauză că au făcut 4 ani de liceu. L-au picat pentru că anul acesta nu a mai mers nici mita și nici copiatul. Însă, a doua cauză pentru această promovabilitate scăzută este că acum au dat bacalaureatul prima generație de liceeni făcuți peste noapte a căror nivel real era de Școală de Arte și Meserii unde examenele finale aveau altă structură și nu erau luate în statistici la un loc cu bacalaureatul dat de absolvenții liceelor teoretice.
Sindicatele urlă că salariile sunt mici însă se fac nevăzute atunci când se aduc și dovezi asupra faptului că există oameni în sistem care nu merită nici măcar acel salariu diminuat cu 25% iar acest aspect este o realitate.
Trebuie să investim în profesori? Cu siguranță da. Însă grila de salarizare trebuie schimbată astfel că profesorii cu performanțe reale să ajungă la venituri în acord cu competențele lor. Faptul că un profesor a cărui întreagă clasă a picat bacalaureatul și un profesor cu 3 olimpici internaționali pot ajunge să aibă aproximativ același salariu este o prostie care trebuie remediată.
Vor fi oare afectate competențele generale prin această diminuare cu un an? Părerea mea este că da. Să luăm un exemplu: Vectorii se studiază la matematică pentru a înțelege ce-i cu ei în clasa a IX-a. Însă, elevul aude de ei prima dată în clasa a 7-a când studiază forțele iar profesorul de fizică nu poate preda sistemele de forțe până când nu explică vectorii și câteva noțiuni de bază de calcul vectorial. Toate astea deși capitolul cu vectori ar putea fi la fel de bine introdus o dată cu studierea geometriei planului euclidian care deja se studiază în gimnaziu. De ce am dat acest exemplu? Pentru că nu de puține ori se ajunge la situația în care profesorii de liceu constată că o parte dintre elevi nu au anumite cunoștințe. Că o fi din vina profesorilor care nu și-au făcut treaba sau din vina elevilor contează mai puțin. Ce contează însă este faptul că în aceste situații deloc puține profesorii de liceu vor trebui să recupereze cu elevii lor și mai multă materie într-un timp și mai scurt.
Conform noii legi a educației se prevede și o legiferare a intervenționismului politcului în educație iar asta este în orice democrație o prostie. Implicarea consiliilor municipale sau a primarilor în educație este un aspect greșit. Primăriile stau bine cum sunt acum – de plătitor de facturi. Faptul că un director poate fi numit de primar deschide larg calea clientelismului politic. Există un principiu care a funcționat și funcționează de sute de ani: Dacă o lege permite un abuz, acel abuz se va întâmpla.
Sunt multe de spus și prea puțin spațiu însă soluția pentru problemele evidente și din ce în ce mai grave pe care le are învățământul liceal nu este nici una magică și nici una care să-și arate efectele de azi pe mâine. Trebuie răbdare și trebuiesc măsuri pe care nu se grăbesc nici sindicatele și nici ministerul să le adopte. O schemă de salarizare în funcție de performanță în mod real (și nu în modul visător pe care-l emană domnul Boc), eliminarea orelor de religie, eliminarea creaționismului din manualele de biologie (măsură instaurată încă din 2006) și revenirea la predarea științei și nu a mitologiei, armonizarea programelor diferitelor obiecte (vezi exemplul cu vectorii) și, mai ales, creșterea rigorii la angajare sunt măsuri care trebuiesc urgent luate. Atâta timp cât oamenii care iau 1,20 la examenele de titularizare sunt totuși admiși în învățământ nu se poate vorbi nici de progres, nici de reformă și nici de performanță.
Această tranziție însă va cădea cel mai mult pe profesori iar acest aspect se va simți. Profesorii incompetenți o vor privi relaxat însă acei puțini profesori care încă își mai fac treaba vor trebui practic să muncească și mai mult fără niciun fel de recompensă suplimentară.
Dacă această reducere s-a vrut a fi o economie pentru bugetul de stat, s-ar putea chiar să și funcționeze. Însă dacă acestă reducere se vrea reformă ei bine aceasta în mod cert nu poate începe de-aici iar sporirea influenței autorităților locale va ajuta doar la creșterea clientelismului politic local și la posibilitatea de a manevra profesorii care se opun. Avem deja cazul domnului Adrian Stoica din Timiș unde fix asta s-a întâmplat iar dacă asta nu dă de gândit nimănui,... atunci poate că chiar nu mai este mare lucru de făcut.

P.S: Textul de mai sus a fost poziția mea în cadrul audierii publice pe tema educației susținută la Cluj Napoca ieri la Hotel Victoria la care m-a invitat secretarul general al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, domnul Liviu Marian Pop căruia îi mulțumesc cu această ocazie.

Un comentariu:

  1. Cum am simtit eu scoala aceea "comunista", care, din cum e descrisa acum de unii, nu te lasa sa-ti urmezi pasiunile, care incerca sa te faca sa te conformezi, care nu promova aptitudinile individuale? In gimnaziu, acumulasem un numar scandalos de absente la toate obiectele care nu se numeau "matematica", aveam maxim 9 la purtare, "atitudinea fata de invatare" la obiecte precum "informare politica/ muzica/ lucru manual" era "dezinteres absolut si manifest", daca ar fi fost o admitere pe baza de dosar, nu cred ca ma calificam nici pentru vreun liceu agricol.
    Noua "reforma" va impinge in fata doar conformistii, mediocrii, absolventii scolilor unde notele se impart fara o minima exigenta, impingatorii de curcani si cadouri pentru "doamna profesoara". Dar comunismul era cu adevarat nasol, ma obliga sa port uniforma.

    RăspundețiȘtergere

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails