miercuri, 26 decembrie 2012

Ah, deci se poate! Felicitări, numai să nu vă opriți!

Căutând cu totul și cu totul altceva am dat peste o știre din noiembrie pe care regret că n-am văzut-o la timp însă în acea perioadă eram ocupat până peste cap și numai de știri nu-mi ardea.
Întâi am dat de știrea asta postată pe bacau.net și apoi preluată și de RTV.
Să cităm de-acolo:
Joi dimineata, mai multi elevi ai Colegiului “Mihai Eminescu” din Bacau au blocat strada, revoltati ca nu sunt primiti la ore fara uniforme scolare. Suparati ca nu li se permite accesul in liceu, elevii au strigat lozinci impotriva directoarei : “Joi Eminescu!” , “Ieşi afară, javră ordinară!” si au blocat strada.
Nu vă pot explica ce satisfacție am avut când am citit rândurile astea. Aproape că nu-mi vine să cred că în România, într-un oraș sărac și obișnuit cu totalitarismul, un număr de elevi mai mare de 5 (vreo 200 chiar!) s-au supărat și-au zis: „Gata! Până aici!”.
„Javră ordinară” mi se pare o descriere potrivită pentru o bună parte dintre directorii de școli și licee care se comportă ca pe propria moșie acolo. Și știu ce spun căci de directorași cu figuri îs sătul până-n vârful pletelor mele.
Și continuă:
“Avem legitimaţii şi stăm ca proştii la poartă. Acum s-au trezit, pe timpul ăsta, pe frigul ăsta să ne ţină aici? Dânsa stă la căldură şi noi stăm în frig. Ne-am săturat! Nu e prima oară”, s-au plâns elevii, care au mai povestit că împotriva lor s-au folosit şi spray-uri paralizante Conform regulamentului şcolar, elevii trebuie să poarte cămaşă albă sau lila, vestă şi cravată. Numai că elevii se plâng că preţul uniformei este prea mare. Pretul unei uniforme ar ajunge la peste 200 de lei.
Prețul unei uniforme la liceul cu pricina este exact 230 de lei. Problema e aceeași la orice liceu în care directorul are propriul business cu uniforme. Și da, la absolut orice liceu din România unde uniformele sunt obligatorii, acele caraghioslâcuri penibile numite eufemistic „uniforme” sunt într-un fel sau altul business-ul directorului sau a unui profesoraș influent de-acolo. Absolut de fiecare dată e la fel! Că tot veni vorba, văd că nimeni nu-i mai zice nimic tovarășului Brașoveanu despre șmenul cu uniformele de la Colegiul „Codreanu” din Bârlad (Colegiul Național „Gheorghe Roșga Godreanu” Bărlad - cum era scris pe uniforme). Și cum după el au fost numai colegi de partid de-ai domniei sale și corb la corb nu-și scoate ochii - elevii au plătit și plătesc, elevii sunt trași pe pix de sute și sute de lei și astăzi și nimeni nu comentează.

Ei, cam la fel e și aici la Bacău. De fapt... nu „cam la fel” ci exact la fel. Numai că în rol de Valeriu Brașoveanu e doamna Constantina Hulea, o profesoară de biologie extraordinară dar probabil cel mai dezastruos manager pe care l-a avut vreodată liceul ăla - după cum spun foștii elevi.
Și exact cum se apără orice gunoi ajuns pe post de director de liceu, și doamna Hulea face exact la fel:
 “A fost un avertisment pentru părinţi. Trebuie să fie informaţi şi ei. E rău faptul că elevii noştri nu transmit corect mesajul nostru acasă”, a declarat la rândul ei drectoarea liceului, Constantina Hulea. După o oră de protest, elevii au fost primiţi în clase. Insperctorii şcolari au demarat o anchetă la liceu.
Bineînțeles, tot elevii sunt de vină că n-au de unde să se cace 690 de lei pe loc căci calitatea uniformelor ălora e atât de bună încât ai nevoie de minim 3 seturi ca să nu te duci împuțit la școală.
Povestea însă este detaliată pe îndelete de siteul bacauexpress.ro și vă recomand să citiți acel articol căci e mai exhaustiv și de unde am adus și eu cele două poze.

Imediat ce vor trece sărbătorile, chiar am să dau un telefon la inspectoratul băcăuan căci sunt foarte curios de rezultatul anchetei declanșate de ISJ. Nu de alta dar de foarte multe ori aceste „anchete” sunt tărăgănate până când e sigur din punct de vedere al PR-ului să se pună batista pe țambal. Am văzut-o întâmplându-se de-atât de multe ori încât nu mai sunt deloc impresionat de faptul că ISJ a început o anchetă. O să fiu impresionat când vor cădea capete și totalitarismul va fi eradicat din școlile românești - fie și cu pași mărunți și câte-un prof dement pe rând.

Până atunci însă sunt sincer impresionat de gestul totuși mărunt al elevilor de-a striga cu voce tare împotriva celei care le îngrădește drepturile și se încadrează foarte bine în descrierea de infractoare.
Nivelul de apatie din școlile (și mai ales liceele) românești e atât de mare încât dacă faci apel la rațiune, elev fiind, tu ești ăla ciudat. Norocul meu că eram mai mulți „ciudați” în generația mea - dar totuși mult prea puțini și nu de puține ori până la capăt mergeam doar eu căci părinții interveneau și își rugau odraslele să n-o mai supere pe tovarășa profesoară - chiar și când încalcă o sumedenie de legi.
Faptul că 200 de elevi au refuzat să mai plece capul și să-i strige clar infractoarei: „Ieși afară, javră ordinară!” mie mi se pare absolut fabulos!
Și voi continua să numesc astfel de „directoare” în termenii cei mai duri și mai ales „infractori” până când o să înțeleagă și tagma profesorimii că să-i dictezi cuiva cum să se tundă și exact ce anume să poarte reprezintă atingere la adresa integrității fizice și morale a individului și este o infracțiune. Nu vă convine? Trist, nu-mi pasă!
Să folosești spray-uri paralizante când niște adolescenți încearcă să-și exercite dreptul la educație pentru care părinții lor (sau chiar ei înșiși - în unele cazuri) plătesc taxe înrobitoare unui stat corupt și ultra-hoț este nu numai aberant dar de-a dreptul criminal.
Mai mult, acest protest are o valoare mai mare și prin prisma faptului că dacă va fi repetat, tovarășii de la ISJ nu mai pot pune batista pe țambal și doleanțele elevilor trebuiesc adresate. Asta spre deosebire de alte situații din alți ani când elevilor li s-a pus pumnul în gură. Acum un an și jumătate am scris un articol exhaustiv pe tema ipocriziei profesorale și am povestit chiar de un caz din Bacău când un elev a remarcat că liceul în care învață deja seamănă cu o închisoare.
De altfel, în articolul din bacauexpres.ro, o elevă a explicat cât se poate de clar - așa ca pentru doamna Hulea:
Nu este vorba numai de uniformă aici. Este vorba despre faptul că ni se închid porţile în timpul programului de curs în condiţiile în care nu avem un magazin de unde să ne cumpăram de mâncare şi ne mai si mutăm de la oră la oră – adică nu avem o clasă stabilă.
Am văzut o mulțime de licee în multe orașe din România care aduceau mai mult cu centre de reeducare și pușcării decât cu instituții de cultură în care se dezvoltă armonios generația de mâine.
Dar, aparent pentru doamna Hulea e mai importantă uniforma (și banii pe care și-i trage de pe urma vânzării lor) decât să rezolve porblema sălilor de clasă care chiar ține de domnia sa - nu de altcineva.

Știu sigur că există cel puțin 40 de cititori constanți ai acestui blog care locuiesc în orașul Bacău. M-aș bucura enorm ca elevii care au participat la protest să ajungă cumva aici și să citească despre respectul pe care li-l port pentru ceea ce au făcut.
Vă rog nu vă opriți! Dacă rămâneți fie și numai 50 până la capăt și e suficient să câștigați fără probleme și tovarășa Hulea să plece cu totul din învățământ, nu doar din funcția de director, și chiar să aboliți cu totul obligativitatea purtării oricărei forme de uniformă.

Uniforma, după cum îi spune și numele, are rolul de a uniformiza, de a reduce individul la cel mai mic numitor comun, la un simplu număr,... la o simplă cărămidă din zid. Prin urmare, uniforma obligatorie, ca de altfel și uniformizarea forțată de orice fel, nu are ce căuta într-o școală care-și dorește să crească oameni liberi.
Succes în continuare. Și-acum puțină muzică.

Acestea fiind spuse,
Vă salut cu respect.

8 comentarii:

  1. Frumos, sunt placut impresionat de astfel de atitudini, daca generatiile mai varstnice nu mai inteleg ce inseamna sa isi apere drepturile, atunci macar generatiile tinere sa o poata face.

    De acelasi tratament am avut in Sibiu la Liceul Teoretic "Onisifor Ghibu" un an de zile am fost fortati sa cumparam uniforme, 3 ani de zile am avut portile inchise de la ora 8 pana la ora 12. Norocul a fost ca pe directoare a sfatuit-o cineva bine pana la urma si a renuntat la uniforme in favoarea unor insigne (cine se mai uita la 1 leu cand una iti ajungea 4 ani de zile, asta daca nu o pierdeai).

    Am avut noroc cu anumiti profesori mai deschisi la problemele noastre si am putut deschide un mic chiosc in incinta.

    RăspundețiȘtergere
  2. Babaciunile din directoratul scolar (de pretutindeni) sa-si bage mintile in cap (alea pierdute, sau vandute pe-un carnet rosu de membru)!
    Invatatura scolara tine de spiritul (dedicat) pedagogic, nu de uniformizarea hainelor purtate de cursanti.
    Eu, daca port doar haine casual (sau spre rock trend) trebuie sa fiu concediat? Stupid people!
    P.S. Video-ul celor de la Pink Floyd face toti banii!

    RăspundețiȘtergere
  3. Problemele pe care le ridici sunt multiple. Hai să le sistematizăm puțin.
    1. Este în neregulă ca o unitate de învățământ să impună cursanților o anumită uniformă sau însemne specifice?
    2. Dacă se impune așa ceva, cine ar trebui să suporte costul uniformei? (părinții/statul/școala)
    3. Este firesc ca persoane care lucrează la acea unitate de învățământ să profite material de pe urma afacerii cu uniforme?

    La punctul 3 cred că toată lumea este de acord că răspunsul este nu. Profesorul/directorul trebuie să fie un dascăl, nu un comerciant care să profite de pe urma unui produs. Sunt de acord că depistarea unui astfel de interes meschin ar trebui să ducă la concedierea automată și excluderea din învățământ.
    La punctul 2 se poate discuta. Tu, ca om de dreapta, la fel ca și mine, normal ar fi să susții ideea ca părinții să plătească pentru așa ceva. Cei care nu pot sau nu doresc sunt liberi să-și trimită odraslele la alte unități de învățământ, mai puțin pretențioase. Pe de altă parte, într-un învățământ controlat de stat se poate accepta și varianta ca statul să fie cel care plătește, direct sau indirect prin intermediul școlii.
    Punctul asupra căruia sunt în total dezacord cu tine este punctul 1. Și eu, dacă aș fi conducătorul unei unități școlare, aș insista asupra unei ținute specifice. În special în cazul în care ar fi vorba de o școală/universitate de prestigiu. Uniforme există în nenumărate meserii, și nu doar specifice profesiilor respective, ci și specifice locului de muncă în sine. Te aștepți să vezi un doctor, un polițist, un pilot, un vidanjor etc. să aibă ținuta specifică. Asta nu este discriminare sau lipsă de respect pentru respectivii, ci din contră. Uniforma respectivă se poartă doar în timpul lucrului, în rest fiecare se îmbracă cum dorește. Eu nu mi-aș permite să mă înfățișez în fața pacientului în pantaloni scurți, nu corespunde cu calitatea de medic. La fel, un elev ar trebui să aibă o ținută care să-l identifice ca elev. În timpul orelor, desigur. Discriminare este când Georgeta vine în Armani, că taică-so e parlamentar, și râde de fusta second hand a Marcelei, care nu-și permite altceva.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bun, să le luăm pe rând.
      „Tu, ca om de dreapta, la fel ca și mine, normal ar fi să susții ideea ca părinții să plătească pentru așa ceva. Cei care nu pot sau nu doresc sunt liberi să-și trimită odraslele la alte unități de învățământ, mai puțin pretențioase.” - Total de acord.
      Însă, atâta timp cât învățământul este obligatoriu și controlat autoritar de stat - lucrurile nu pot sta ca-ntr-o piață liberă - ceea ce e de rău, dar asta-i altă poveste.
      Să-ți faci liceu/școală privată (deci în învățământul pre-universitar) este aproape imposibil din cauza birocrației uriașe și a procesului foarte greoi de autorizare. Nu e la fel de simplu cu a-ți face universitate privată.
      Stând lucrurile așa, nu e deloc incorect să spunem că învățământul pre-universitar privat este aproape interzis. De-aici și adjectivul „autoritar” lângă descrierea „controlat de stat”.
      Și nici asta n-ar fi o problemă dacă mersul la școală ar fi opțional sau dacă aș avea alternativa unui liceu fără uniforme. Ceea ce iarăși nu prea mai există.

      „Te aștepți să vezi un doctor, un polițist, un pilot, un vidanjor etc. să aibă ținuta specifică. Asta nu este discriminare sau lipsă de respect pentru respectivii, ci din contră.” - Corect. Diferența e însă că polițist, doctor, pilot, vidanjor, etc. devii prin alegere individuală liber-consimțită. În schimb, elev la liceul totalitar Mihai Eminescu devii mai mult din întâmplare decât din alegere. Procesul de admitere la liceu e atât de alambicat și lăsat la mâna tragerii la sorți a unui calculator încât nu prea e o opțiune.

      De-aia eu nu pot susține contragerea asta între loc de muncă și școala/liceul de studiu. Da, dacă ar fi doar licee private și unele ar alege să impună o uniformă și altele nu, n-aș avea nicio problemă să vin cu argumentul: „Nu-ți convine - nu le mai da bani și du-te la alt liceu. End of story!”

      Sunt plătitor de taxe de la 15 ani și, cu toate astea, când s-a pus problema introducerii uniformei în liceul meu, nu m-a întrebat nimeni și decizia a fost luată tocmai de oamenii pe care eu îi plăteam prin taxe. Cred că ești de acord cu mine că nu e normal ca eu care plătesc să mă supun deciziei celor pe care-i plătesc - atâta timp cât nu am opțiunea să nu-i mai plătesc (opțiune pe care aș avea-o în cazul liceelor private).

      Oricum, belelele au început după ce am terminat eu căci primul an a fost când eram eu a XII-a și n-avea niciun prof tupeu să le zică ăstora de clasa a XII-a să poarte uniforma căci nu puteai să exmatriculezi 150 de elevi deodată. Altfel spus, eu am terminat fără probleme și cu mândrie liceul și fără să port uniformă și i-am adus și prestigiu prin prezența mea.

      Eu înclin să pun preț mai mare pe valoarea individului decât pe ce îmbracă sau dacă se conformează unui cod vestimentar ales arbitrar sau nu.
      La urma urmei, cel mai bun sistem educațional al Europei, cel finlandez, nu are uniforme obligatorii pentru liceeni și codul vestimentar e super degajat (practic, atâta vreme cât nu vii dezbrăcat sau în costum de Halloween - e ok). De-aia eu pur și simplu nu pot înțelege rolul uniformei în școlile de stat. Sunt scumpe (indiferent că le plătesc părinții sau statul) și nu aduc niciun beneficiu real elevilor.

      Ștergere
  4. În majoritatea țărilor pe care le-am denumi amândoi civilizate există fie libertatea conducerii de a alege uniforme specifice, fie cel puțin există un dress code (adică niște norme care să împiedice, bunăoară, un elev să vină îmbrăcat ca un cerșetor sau o elevă ca o curvă de la colțul străzii). În Japonia, de exemplu, cred că uniformele sunt chiar obligatorii.
    Eu le văd ca pe un element distinctiv specific unui loc de muncă, în timpul muncii. Faci deosebirea între un elev, un vagabond și unul care vinde gumă lângă școală. Din ce am văzut și citit, în SUA, de exemplu, cu cât o unitate este mai prestigioasă, mai centrală, cu atât este mai probabil să aibă uniforme. Școlile rău famate, de cartier, mai puțin. Sigur că esențială nu este uniforma, ci ce are elevul în cap, dar asta este valabil și pentru polițiști sau piloți sau chirurgi sau oricare alți purtători de uniforme.
    Cred că exagerezi problema costului. Un elev oricum trebuie să poarte ceva haine, și nu pot fi jerpelite. Majoritatea părinților ajung să cheltuie, de fapt, cu MUUULT mai multe pe ținutele odraslelor care se văd în competiție cu colegii/colegele pe această temă. În plus, oricum există o mulțime de cheltuieli mai mari pe tot soiul de rechizite școlare. Cum ar fi să-i spui profului de sport că nu ai bani de șort și șosete albe? Sau ăluia de desen că nu ai bani pentru bloc de desen, pensule, rigle, creioane colorate etc.? Eu cred că, așa cum nici sănătatea nu poate fi gratuită decât într-o utopie comunistă, la fel nici învățământul nu poate fi gratuit, iar portul unei uniforme nu va falimenta pe nimeni. Doar dă un aer de distincție și de bun gust (dacă uniformele sunt concepute cu cap). Însă eu nici măcar nu susțin obligativitatea unei asemenea măsuri, ci doar DREPTUL conducerii unei școli de a o institui. Așa cum este în cea mai mare parte în Vest.

    RăspundețiȘtergere
  5. În majoritatea ţărilor pe care le-am denumi civilizate, nivelul de trai este mult peste ţara asta unde statul te jupoaie de bani fără a-ţi da nimic în schimb, iar vreun emiratez sau saudit ar crede că în România, salariile se dau la săptămână, pentru că sunt prea mici să fie pentru o lună întreagă.

    Pentru mulţi părinţi, uniforma elevilor este un lux băgat pe gât elevilor, deci părinţilor, pe lângă clasicele fonduri ale clasei şi ale şcolii. Asta spre deosebire de "competiţia" dintre elevii de bani gata, pe care o bagă ei pe gât părinţilor. E o mare diferenţă între obrazul subţire cu cheltuială se ţine şi un lux, pardon, business, impus de directorul şcolii, "care are libertatea de a-l impune".

    O legitimaţie cu poză şi un minim decent de "dressing code" mi se pare suficient.

    RăspundețiȘtergere
  6. Şoricel bin Abdul-Canal bin Subsol,

    Teoretic ce spui are sens, însă practic lucrurile nu stau deloc așa. Uniforma școlară este în realitate o economie pe care o fac părinții, nu o cheltuială în plus. Chiar și copiii care provin din familii sărace nu își permit să vină în fiecare zi îmbrăcați la fel. Se simt prost și ei, și părinții, și ar face mișto de ei și colegii. Pe timpul unui an apreciez că ar purta cel puțin 10 ținute diferite în medie, și cum copiii cresc repede, nici nu li se potrivesc mult timp. În schimb, cu 2 uniforme merg un an întreg, și nimeni nu are nimic de zis. Împotriva uniformelor sunt mai mult tocmai copiii de bani gata, care nu-și pot etala ținutele hipsterești.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pana la urma, sa inteleg ca portul uniformul nu este necesar ci se impune doar de dragul de al e purta.

      Eu unul am inceput sa lucrez de la 16 ani, insa imi amintesc ce sacrificii mai era cu uniforma. Nu de alta dar sa scoti 400 de lei si poorma sa te duci si de 2 ori pe saptamana la curatatorie, is alti bani aruncati aiurea.

      Pana la urma am renuntat la uniforma desi am avut niste contre dure cu anumiti profesori si cu directorul insa nu au avut ce sa imi faca pentru ca eram olimpic la istorie, strica imaginea liceului daca pentru fleacuri ca astea nu aveam 10 la purtare. Sa nu mai zic ca am fost si sef de promotie.

      Un cod de vestimentatie trebuie implementate, insa nu impunere de uniforme. Daca sistemul de invatamant finlandez merge struna neimpunand uniforme, atunci nu vad care e problema. Si fiecare tara cu specificul lor. Eu zic sa se faca totul democratic, sa se ceara parerea elevilor si apoi a parintilor, iar daca se ajunge la un consens, atunci sa se introduca uniforme.

      Pana atunci, o simpla insigna e indeajuns.

      Ștergere

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails