sâmbătă, 19 octombrie 2013

Și cine o să mai construiască podurile?

Unul din argumentele care apare mereu ori de câte ori cineva propune micșorarea drastică a statului (minarhism) sau chiar eliminarea completă a acestuia (voluntarism) sună în forma: „Dar cine o să se ocupe de drumuri și poduri?”
Există multe motive, foarte puține dintre ele valide, pentru care eliminarea completă a statului nu e chiar cea mai bună idee în 2013. Însă micșorarea acestuia la maxim o cincime față de cât e acum e o urgență. Însă dintre aceste multe motive de opoziție, „ce facem cu podurile?” e fără îndoială printre cele mai, dacă nu chiar cel mai, imbecil dintre ele.

Așa, pe scurt, câteva exemple din România:
Sătui să umble prin noroi cu cizme de cauciuc și văzând că Statul face ce știe mai bine - stă și nu face nimic în afară de a fura prin taxare cetățenii - localnicii din Târșolț, jud. Satu Mare au pus mână de la mână și și-au făcut satul bec. După care, văzând că se poate, localitatea vecină a luat exemplul și a făcu școala bec. Nu le-a trebuit studii de fezabilitate, jdemii de hârțoage inutile și training-uri de „goal-orientation” sau alte aberații care se-audi prin birouri. A apărut o nevoie și indivizii s-au asociat și-au rezolvat nevoia. Scurt și fără povești.
Locuitorii din Negoiești, comuna Brazi, jud. Prahova se săturaseră până în gât de camioanele care treceau prin hârtoapele de-acolo cutremurându-le (și deci afectându-le) casele. Așa că într-o zi s-au supărat și au zis: „Gata! Ne facem centură a satului!” Și au făcut! Au strâns bani, au angajat o firmă și au trântit o centură de nu ar fi făcut Statul nici în 50 de ani.
Centura satului Negoiești are și trotuare și chiar și benzi pentru bicicliști. Nota de plată? 1,2 milioane de lei. E mult? Este. Dar când te gândești că la Stat costă 1 milion de euro aceiași treabă, nu mai pare atât de mult.

Ce vreau să spun e că piața liberă e perfect capabilă să ofere și astfel de servicii la o calitate net superioară și la un preț net mai bun. În plus, când șoseaua chiar e a comunității, motivația de a o proteja e mult mai mare. Astfel că sătenii au avut grijă să se ocupe și de hoții de fier vechi și în genere s-o mențină.
S-ar fi întâmplat asta dac-o făcea Statul? Sigur că nu. Cui îi pasă de proprietatea statului?
Bonus: Genul ăsta de situații au crescut și gradul de coeziune al comunității! Și totul cu zero lei bani publici și cu niște rezultate în termeni sociali pe care nu le-ar atinge nici 1000 de proiecte europene de dezvoltare rurală sau alte baliverne retorice goale de conținut practicate de statiștii de astăzi.

Păi și statul ce face?

Ei,... statul face ce știe mai bine: Se pune de-a curmezișul.
Primarul satului zice că...
Podul de beton a fost luat de ape pe 27 iulie [2008, n.m.]. Problema este ca el se afla in proces de reabilitare.
Atunci se lucra la el si de aceea a fost distrus usor. Astfel, constructorul a fost nevoit sa refaca documentatia tehnica, proces care a cam durat pana in decembrie. Oricum, a fost chiar ieri o intalnire cu autoritatile de la judet si cei de la ape. Nimeni nu vrea sa ii pedepseasca pe localnici. Ei au facut o treaba buna
Deci în loc să se facă efectiv podul, stăm să se facă 347329847398472398 de catraliarde de hârțoage complet inutile și eminamente imbecile pentru c-așa vrea Statul.
Între timp, sătenii l-au făcut singuri într-o singură zi. Și nu i-a costat nimic. Nu le-a trebuit nici documentație tehnică, nici experți nu-ș-de-care, nici nimic.
Încă aveți îndoieli că oamenii își pot rezolva singuri majoritatea problemelor folosind mijloacele pieței? Tot din articolul hotnews din 2009:
Localnicii din Marginea nu sunt la prima fapta de acest gen. “Am mai facut tot asa, fara autorizatie, un drum de 1,3 kilometri. Pe un drum forestier, tot asa, un pod s-a daramat si am facut fara autorizatie un pod pe care trec acum camioanele incarcate cu lemn. Am mai facut cu oamenii inca un pod. Asa suntem noi, numai cu ilegalitati din astea ne ocupam”, mai spune Ghita Mafteian.

Impreuna cu un asociat de al sau, Ghita Mafteian a dotat cu calculatoare cateva scoli din judetul Suceava. El sustine ca, la inundatiile de anul trecut, si-a folosit utilajele pentru a salva o familie blocata intr-o casa aflata in mijlocul puhoiului. “Pompierii nu puteau intra cu masina si am mers eu cu buldo-escavatorul, da` nici atunci nu aveam autorizatie”, spune localnicul.
Și Statul? Păi Statul vroia să le dărâme oamenilor podul, Și, conform unor surse (recunosc, nu foarte credibile) chiar l-au și dărâmat. Au construit însă altul în loc ăștia de la Stat? Evident, nu.
Sunt aceste cazuri singulare? Pfoa... nici pe departe. Sunt norma.

Comuna Coșteiu, jud. Timiș. Râul Timiș are obiceiul să mai iasă din când în când din matcă. Așa că în iulie 2013, podul de peste râu a intrat în „reabilitare” (a se citi „statul promite că face ceva și chiar încearcă să se facă că face” - cacofonia e intenționată).
Problema e că „reabilitarea” înseamnă că podul e închis. Dar oamenii au nevoie să treacă râul căci au proprietăți de cealaltă parte a râului. Așa că autoritățile „au încercat” să „găsească soluții”. Presa locală de-acolo raportează evoluția situației și, sincer, sună ca-n filmele cu proști. Și zice-așa:
Astfel au improvizat un pod în aval din tuburi de 1 metru diamentru şi balastru pentru a prelua debitul apei. Podul avea 5 metri lăţime. Din păcate acesta nu a rezistat prea mult fiind luat de ape. La sfârşitul lunii septembrie, edilul comunei Coşteiu a refăcut podul tot din tuburi şi balastru care nu a rezistat mai mult de trei săptămâni şi a fost şi el luat de apele Timişului.
Primarul comunei Coşteiu cunoaşte problema sătenilor şi a construit un alt pod provizoriu zilele trecute, care însă a fost luat din nou de apele Timişului, umflate de ploi.
„Sâmbăta trecută am terminat podul şi miercuri a crescut debitul apei şi a luat balastrul de pe ţevi, ţevile sunt tot acolo. Am făcut podul în limita posibilităţilor, am pus ţevile pe două rânduri, pentru ca volumul de apă să treacă prin tuburi, dar apa a spălat balastrul pe de ţevi.
Este pentru a doua oară când construim podul provizoriu. Acum suntem nevoiţi să facem altul, dar aşteptăm să mai scadă apa. Asta este cu natura nu ne putem pune”, a declarat Petru Carebia primarul comunei Coşteiu.
Ultima frază e definiția neputinței statiste. Cum adică nu te poți pune cu natura? Păi cum? În anii 30 s-a construit rețeaua de tunele prin care trece și astăzi trenul între Suceava și Vatra Dornei. În anii 30! S-a săpat manual prin munte! 13 tunele, din care unul de 13,8 km în curbă (tunel care de altfel deține și astăzi recordul de cel mai lung tunel în curbă din Europa). Atenție! Asta era acum aproape 80 de ani! Și acum e greu să faci un amărât de pod peste Timiș în 3 luni?
Singura diferență e că tunelurile de care am amintit au fost făcute de un consorțiu italian angajat de un grup de firme românești care vroiau o cale rapidă de transport a lemnului de la Suceava către Ardeal și către Occident în general. Și s-a făcut! În sub 6 ani a fost gata!
Dar cel mai interesant este că „reabilitarea” podului original costă 600 de mii de lei. Deci pentru câțiva metri, costul la Stat e jumătate dintr-un km de șosea ultramodernă construită privat în jud. Prahova.

Sunt curios cât ar fi cerut firma de partid care se ocupă de pod ca să facă centura Negoeștiului.

Problema n-ar fi atât de mare dacă Statul măcar s-ar da la o parte - cum se-ntâmplă în Germania. În Germania, dacă localnicii iau problema pe cont propriu, statul îi scutește de impozite până când se acoperă investiția făcută astfel că Statul rămâne cu drumul dar lucrarea se face în timp record și mult mai repede și mai ieftin decât ar fi făcut-o Statul. Bonus: Statul nu cheltuiește nimic.
Dar la noi nu - Batman! Batman! La noi vine Statul să-ți dărâme podul/șoseaua pentru că n-ai trecut pe la toți plimbătorii de acte, aplicatorii de ștampile, experții în agrafe, „doamnele” de la cele 4387947823947329843298 de miliarde de ghișee de cele câteva zeci de mii de instituții cu multe inițiale care „se ocupă” de asta.

Alt exemplu: Colonia Borhanci e un cartier din Cluj Napoca. E cartier al orașului din 1989. Dar până în 2008 n-a avut apă curentă. De fapt, n-ar fi avut nici astăzi dar locuitorii din zonă și-au construit singuri rețea de apă. Şi? Ce-a făcut Statul? I-a amendat cu 1000 de lei! De ce? Că n-aveau autorizație! De ce n-aveau autorizație? Pentru că se plictisiseră să aștepte peste 7 luni ca Primăria să le dea nenorocita aia de hârtie.

Aș putea continua cu încă vreo 100 de exemple dar mă opresc aici.
Așadar, dragi statiști, data viitoare când vă veți mai întreba „cine o să construiască podurile/drumurile/rețelele de apă/etc.?” amintiți-vă că Statul nu e vreo magie și că indivizii știu foarte bine care le sunt nevoile și fără să le spună un birocrat tâmp cu curul pătrat în timp ce le aplică o ștampilă inutilă pe-un document inutil pe care urmează apoi să-l folosească pentru a lua alt aviz inutil de la o altă instituție la fel de inutilă.
Statul demonstrează în fiecare zi că e cel mai slab administrator al problemei infrastructurii. Și nu doar la noi! Norvegia, o țară super socialistă și pe care o laudă majoritatea stângiștilor (atunci când iau pauză de la lăudat Suedia - alt rai progresist) are drumurile la fel de proaste ca Albania! De ce? Pentru că totul e monopol de Stat și legile sunt cam ca-n România la aspectul ăsta.
Și atenție! Vorbim de Norvegia - o țară cu excedente bugetare uriașe. Anul trecut Norvegia a avut 44 de miliarde de euro excedent bugetar și 0 Euro datorii, la o populație de 4 ori mai mică decât România (puțin peste 5 milioane de suflete) și cu un teritoriu cu 30% mai mare decât România.

Și în Norvegia, ca și-n România, problema nu e lipsa banilor. Ci acuta lipsă de eficiență care este implicită în tot ce atinge Statul. De-aia Statul trebuie făcut cât mai mic și responsabilitatea pentru majoritatea lucrurilor trebuie lăsată indivizilor.

O să mai vorbim despre responsabilitate individuală. Deocamdată mă opresc aici.

Acestea fiind spuse,
Vă salut cu respect.

4 comentarii:

  1. Cand etatistii spun ca e nevoie ca statul sa fure de la oameni ca sa construiasca drumuri pentru noi toti inteleg ca, din punctul lor de vedere, atunci cand iti lipseste ceva, ai "dreptul" sa furi de la altii.
    Ca politicienii care fura ca n-au iahturi sau bani de vacante exotice. Saracii pot intra in casele etatistilor sa-si ia de acolor ce le lipseste. Scapam si de cersetorie in felul asta.

    RăspundețiȘtergere
  2. Este un precedent "periculos" pentru statul atotputernic. O actiune de tipul celor prezentate este o dovada a refacerii spiritului comunitar, a comunitatilor locale care actioneaza singure pentru a-si apara interesele.
    Statul nu poate tolera asemenea actiuni care in final pot sa-i submineze existenta intr'un mod mult mai serios decat manifestarile ros'alb-verzi ale asa-zisului tinut autonom secuiesc. Aici nu vorbim de limba, de etnie sau de cultura, ci de comunitate. Iar intr'o zi, o comunitate ar putea pune serios sub semnul intrebarii motivul pentru care trebuie sa se supuna unui stat care ii incalca drepturile fundamentale, o jupoaie de bani si ii baga pe gat proiecte miniere controversate, obligand-o sa-si cedeze pamanturile unor privati care "fac prospectiuni" si sa bea apa cu sulf. Ma opresc aici pentru a nu divaga de la subiect.
    Cine ne va mai face drumuri si poduri? Probabil ca noi ni le vom face, in mod liber, cu cine ne vom intelege sa ni le faca. Dar, daca tot dam din buzunar pentru ele, de ce sa mai dam si unui stat care nu ne da nimic?
    Exista tari in care statul isi merita (inca, pentru ca isi mai permite) pozitia de dadaca si constructor de drumuri (de fapt veritabile autostrazi) si poduri, permitandu-si in schimb sa nu taxeze cetateanul pentru ele. Dar departe de Europa asemenea state.
    E bine ca ai mentionat Norvegia, ca si vecina ei Suedia, ca sa nu creada cineva ca doar la noi statul a intrat in metastaza. Iar daca statul nu mai reprezinta interesul comunitatii, nu vad de ce comunitatea ar trebui sa-l mai serveasca si sa-i plateasca darile, in schimbul a zero drepturi (mai putin cel de vot, egalabil cu zero) si a unei imensitati de obligatii.

    RăspundețiȘtergere
  3. Dacă aș crede că ești capabil să analizezi niște argumente și să reflectezi, ți-aș explica de ce statul nu se va micșora ci, dimpotrivă, se va mări. În secta de care aparții, însă, o astfel de activitate este interzisă, astfel că renunț.
    Oricum, însă, în afară de membrii propriei tale secte, nimeni nu agreează ideile tale.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Așa e! M-ai prins! Fac parte dintr-o sectă conspiraționistă de capitaliști oprimatori care nu vor să mai plătească taxe să te-ntrețină pe tine.
      Cât despre statul care se va mări ... rămâne de văzut. Pentru asta ar trebui să aibă din ce în ce mai mulți bani. Iar secta mea e destul de mare și nu mai contribuie un cent :))

      „nimeni nu agreează ideile tale.” - Ăhă. Știi tu asta. Ți-ai dat în ghioc și ai aflat. Cu fiecare leftist care îmi zice asta mai apar 10 oameni care îmi trimit mail-uri rugându-mă să nu mă opresc. Deci na, ce să-ți zic - continuă să visezi!

      Ștergere

Ai reflectat în plus la cele de mai sus? Spune-ne şi nouă!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails